• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

dprsn

Sålde en Tudor till herrn ifråga och det var ett rent nöje med trevligt klocksnack. Rekommenderas varmt :)

Köpt klocka av @dprsn och det var rakt igenom en angenäm upplevelse. Trevlig kontakt via både meddelanden och telefon, för att sedan mötas upp över en kaffe och trevlig pratstund. Klockan i samma fina skick som utlovat. Rekommenderas!

Sålt klocka på distans till @dprsn som är en klockren GG.
Snabb betalning enligt ö.k och inga konstigheter

Jag blev kontaktad av @dprsn , som visade intresse för en Rolex jag har ute till försäljning. Efter att jag informerat om att det fanns andra intressenter och att den kunde försvinna snabbt, meddelade han att han ville köpa den. Vi gick därefter vidare för att diskutera praktiska detaljer som tid och plats för affären.

Efter några dagars tystnad hörde jag av mig för att få en uppdatering om läget, varpå han svarade att han drar sig ur. Under tiden hade jag tackat nej till några intressanta byten från andra medlemmar, då jag utgick från att ett rent köp redan var överenskommet. I min värld, och i köplagens mening, fanns anbud och accept.

När jag ifrågasatte hans agerande, och påpekade att detta inte är accepterat beteende på KS, svarade han att jag var otrevlig och hävdade att han inte hade någon skyldighet att fullfölja.

Hade dennes respons inte varit så defensiv och istället tagit ägarskap för situationen, hade jag kanske inte ens bemödat mig med att skriva ett omdöme här.

@dprsn får gärna ge sin syn på saken. Jag är dock fullt bekväm med att dela hur vår skrivna konversation faktiskt ser ut – och den talar sitt tydliga språk.

Med facit i hand borde jag krävt handpenning. Man lär så länge man lever.

Senast ändrad:
Jag blev kontaktad av @dprsn , som visade intresse för en Rolex jag har ute till försäljning. Efter att jag informerat om att det fanns andra intressenter och att den kunde försvinna snabbt, meddelade han att han ville köpa den. Vi gick därefter vidare för att diskutera praktiska detaljer som tid och plats för affären.

Efter några dagars tystnad hörde jag av mig för att få en uppdatering om läget, varpå han svarade att han drar sig ur. Under tiden hade jag tackat nej till några intressanta byten från andra medlemmar, då jag utgick från att ett rent köp redan var överenskommet. I min värld, och i köplagens mening, fanns anbud och accept.

När jag ifrågasatte hans agerande, och påpekade att detta inte är accepterat beteende på KS, svarade han att jag var otrevlig och hävdade att han inte hade någon skyldighet att fullfölja.

Hade dennes respons inte varit så defensiv och istället tagit ägarskap för situationen, hade jag kanske inte ens bemödat mig med att skriva ett omdöme här.

@dprsn får gärna ge sin syn på saken. Jag är dock fullt bekväm med att dela hur vår skrivna konversation faktiskt ser ut – och den talar sitt tydliga språk.

Med facit i hand borde jag krävt handpenning. Man lär så länge man lever.
Tack för att du delar din upplevelse. Här kommer min syn på situationen.

Jag visade intresse för klockan och skrev att jag "gärna ville ha den", men ställde därefter frågor om hur vi skulle gå vidare – alltså inga ord om ett genomfört köp, betalning eller bindande åtagande. Det är enligt Avtalslagen (1 kap. 1 §) inte en ren accept, utan en intresseförklaring eller förhandlingsinvit.

Efter det skrev jag bl.a. "jag ska kika när det kan bli aktuellt att komma ner" – vilket ytterligare visar att inget avtal var slutet. Jag drog mig ur innan några detaljer om överlämning, betalning eller plats hade fastställts.

Jag beklagar att du tackade nej till andra erbjudanden under tiden, men att tolka mitt intresse som ett fullbordat köp är inte rättsligt hållbart – Köplagen träder först in när ett avtal redan har uppstått, vilket det alltså inte gjort.

Jag står fast vid att det inte fanns någon juridisk eller moralisk skyldighet att fullfölja ett köp som aldrig var bekräftat.

Med det sagt beklagar jag att du upplevt situationen negativt. Det fanns inget uppsåt från min sida att slösa din tid eller blockera andra affärer. Jag tar med mig lärdomar kring tydlighet i kommunikation och hoppas att du gör detsamma.

Mer information kring situationen finns här: https://klocksnack.se/threads/cesura.146560/post-5026034

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp