• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Drömmen är Rolex men **** blir valet?

Dman

Basic
Jag har i över 10 år funderat på en Rolex Submariner. En dröm som för många andra nu (åtminstone i teorin) kan bli verklighet. Men som ni vet är det omöjligt att få tag i en. Väntelistor är stängda och modellen är således endast tillgänglig som begagnad eller hos gråhandlare för en bra bit över listpris. Jag har kollat på varenda flygplats jag besökt och de flesta skakar bara på huvudet vid frågan (jag förstår att det är ledsamt att höra samma fråga dagligen). Jag är tyvärr inte intresserad av att köpa begagnat därför är det inte ett alternativ.

Detta har resulterat i att börjat se mig omkring för alternativ såsom, Omega Seamaster 300 och några modeller från Tudor. Det har varit superkul att få upp ögonen för vad andra märken har att erbjuda. Jag funderar starkt på att köpa någon av dessa. Men frågan är, om köpet av en liknande klocka som inte är en Rolex kommer leda till en känsla av ofullständighet? Ytterligare en fundering (mer hypotetisk) är att om jag tillslut får tag i en Submariner från Rolex, hur lång tid tar det innan jag lessnar på den? Många här på forumet verkar flippa klockor var och varannan vecka, och att suget efter klockor skulle sluta pga inköp av endast en modell känns inte helt rimligt. Men vad vet jag, det har ju varit drömmen länge!

Många funderingar såhär en lördagkväll, jag läser gärna hur ni resonerar :)

Jag har i över 10 år funderat på en Rolex Submariner. En dröm som för många andra nu (åtminstone i teorin) kan bli verklighet. Men som ni vet är det omöjligt att få tag i en. Väntelistor är stängda och modellen är således endast tillgänglig som begagnad eller hos gråhandlare för en bra bit över listpris. Jag har kollat på varenda flygplats jag besökt och de flesta skakar bara på huvudet vid frågan (jag förstår att det är ledsamt att höra samma fråga dagligen). Jag är tyvärr inte intresserad av att köpa begagnat därför är det inte ett alternativ.

Detta har resulterat i att börjat se mig omkring för alternativ såsom, Omega Seamaster 300 och några modeller från Tudor. Det har varit superkul att få upp ögonen för vad andra märken har att erbjuda. Jag funderar starkt på att köpa någon av dessa. Men frågan är, om köpet av en liknande klocka som inte är en Rolex kommer leda till en känsla av ofullständighet? Ytterligare en fundering (mer hypotetisk) är att om jag tillslut får tag i en Submariner från Rolex, hur lång tid tar det innan jag lessnar på den? Många här på forumet verkar flippa klockor var och varannan vecka, och att suget efter klockor skulle sluta pga inköp av endast en modell känns inte helt rimligt. Men vad vet jag, det har ju varit drömmen länge!

Många funderingar såhär en lördagkväll, jag läser gärna hur ni resonerar :)

Varför är inte begagnad ett alternativ? Finns oanvända tillgängliga och gillar du den inte så kan du alltid sälja?

Känns som ett ickeproblem det här om det verkligen är din drömklocka.

• Like
Reactions: DIR
Är du inte bered att köpa begagnad eller över listpriset så ska du nog spana på något annant.
Varför vill du egentligen ha en sub? Själv har jag en, blev min första ”riktiga” klocka men det är en av dem bland tråkigaste rolex klocka som finns. Alltså är risken större att den flippas än att det blir en keeper.
Om du verkligen vill ha en, testa på. Köp en, gillar du inte den sälj den för nån krona billigare än du köpt och så är det avklarat.

Är du inte bered att köpa begagnad eller över listpriset så ska du nog spana på något annant.
Varför vill du egentligen ha en sub? Själv har jag en, blev min första ”riktiga” klocka men det är en av dem bland tråkigaste rolex klocka som finns. Alltså är risken större att den flippas än att det blir en keeper.
Om du verkligen vill ha en, testa på. Köp en, gillar du inte den sälj den för nån krona billigare än du köpt och så är det avklarat.

En klassiker är väl oftast inte det mest spännande att få tag i, men det är också en klassiker av en anledning :)

Jag har ingen annan anledning än att den alltid glittrat i ögonen. Håller dock med dig om att den också är lite tråkig, men ändå så klassisk. Jag har varit öppen för i princip alla sportrollar men tillgången är som sagt låg i butikerna.

Jag har ingen annan anledning än att den alltid glittrat i ögonen. Håller dock med dig om att den också är lite tråkig, men ändå så klassisk. Jag har varit öppen för i princip alla sportrollar men tillgången är som sagt låg i butikerna.
Köp en och testa på! Du behöver inte sälja den under list om du inte trivs med den. Du säljer till marknadsvärde. Lite plus eller minus är lätt värt att förverkliga ens dröm.

Har ingen erfarenhet av gråhandlare och rent spontant känns det riskfyllt. Kan någon rekommendera vart man kan köpa utan risk för att bli blåst?
Beroende på var du befinner dig i geografin så finns det ett par stycken som många här i forumet kan gå i god för. Bland annat Royal Watches, Hedens Guld, Luxury watches osv. Finns mycket mer info här.

Suktade efter en specifik klocka i över 25 år. När jag äntligen fick möjlighet att köpa den, började jag läsa på om den och andra klockor. Det slutade med att jag köpte en annan klocka av samma märke. Insåg att det hänt en del med både mig och klockmarknaden under tiden. Köpte till slut en klocka som tilltalar mig mer idag, och har inte ångrat mig en sekund.
Lycka till!

Har du den som ”the grale” köp den, även om den kostar över list... du kommer förmodligen annars fundera över ”om” och förstora den gentemot andra klockor. Förmodligen kommer du tröttna på den... (talar av egen erfarenhet). Men Rolex är lättsålda och håller värdet (vill du tjäna snabba cash välj aktier! men du kommer inte förlora stora summor).
När du tröttnat köper du alla andra klockor o njuter av dem i vetskapen att de egentligen är mycket bättre;)

Gå och fundera i 10 år....jadu, du skulle köpt för 10 år sedan ;)

men nej. Köp inget du nästan vill ha. Du kommer gå att vara nästan nöjd tills du köper vad du vill ha.
Finns mängder av gråhandlare som är hur bra som helst att handla av. Dyrare, ja så är det.

10 år Damn lång tid!
Finns tyvärr ett ordspråk jag fått uppleva...
”Träffa aldrig din hjälte”

Riktigt trist om jag skulle känna så!

Jag tror även tanken på att betala mer än list känns lite jobbigt även om det faktiskt inte är helt orimliga pengar. Men det i kombination med att "du kan ju köpa 3 andra häftiga klockor för samma peng" är inte det roligare? Såklart inte om det inte är klockan du är ute efter, men att jag vill ha en rolex betyder inte att jag inte gillar andra klockor.

Har någon köpt från ryssland? Hittade denna nämligen ca 10k över list:

https://www.chrono24.se/rolex/ref-116610ln--id13196490.htm

Jag tror även tanken på att betala mer än list känns lite jobbigt även om det faktiskt inte är helt orimliga pengar. Men det i kombination med att "du kan ju köpa 3 andra häftiga klockor för samma peng" är inte det roligare? Såklart inte om det inte är klockan du är ute efter, men att jag vill ha en rolex betyder inte att jag inte gillar andra klockor.

Du kan få en ny inom EU för mindre än det där. Köp inte från Ryssland. Du åker på 25% moms och tullavgifter. Och gör du inte det så har du brutit mot lagen om du inte deklarerar själv. Mycket enklare att köpa inom EU.

köp inom EU... finns i Sverige och här på KS... gå inte över ån...

Du kan få en ny inom EU för mindre än det där. Köp inte från Ryssland. Du åker på 25% moms och tullavgifter. Och gör du inte det så har du brutit mot lagen om du inte deklarerar själv. Mycket enklare att köpa inom EU.

Så var det. Sökte "billigast först" på chrono och även italien (EU) erbjuder för samma peng. Var menar ni att man hittar billigare för en ny?

Länka gärna till en ny som är billigare än 107k. Jag lyckades inte iallafall:)

Så var det. Sökte "billigast först" på chrono och även italien (EU) erbjuder för samma peng. Var menar ni att man hittar billigare för en ny?
Med billigare menade jag en tusenlapp eller två. Då och då poppar de upp nya för 99-105k men de ryker snabbt så klart.

Länka gärna till en ny som är billigare än 107k. Jag lyckades inte iallafall:)
https://www.chrono24.se/rolex/submariner-date-new-with-fulms-garantee-italy--id14054194.htm
Också 107k
Men som jag sagt poppar det upp för runt 95-105k då och då inom EU men de går ju så klart snabbt. Så man måste vara snabb.

Meningen med min kommentar är att det är helt onödigt att köpa för 107k från Ryssland och sen åka på 25% moms när man kan få det billigare inom EU, billigare i slutändan. Den för 107k i ryssland blir ju 133k efter moms!

Tillbaka
Topp