• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dra loss kronan av misstag

feffe79

Cartier
Nu har jag lyckats dra loss kronan på två stycken äldre ur. Båda gånger har det gått att trycka tillbaka dem och klockorna funkar som vanligt men jag börjar bli lite nojig. :)
Ena är en 70-tals Enicar och den andra en Imperial från 1942. Kronan sitter på ett litet stift med hack i varav hacket ska passa in i ett spår på en pinne som går in i verket verkar som klämman på spåret eller vad man ska kalla den är lite slapp. Är detta sånt som händer eller ska jag vara orolig?
 

Exxet

Rolex
Nu har jag lyckats dra loss kronan på två stycken äldre ur. Båda gånger har det gått att trycka tillbaka dem och klockorna funkar som vanligt men jag börjar bli lite nojig. :)
Ena är en 70-tals Enicar och den andra en Imperial från 1942. Kronan sitter på ett litet stift med hack i varav hacket ska passa in i ett spår på en pinne som går in i verket verkar som klämman på spåret eller vad man ska kalla den är lite slapp. Är detta sånt som händer eller ska jag vara orolig?
Det är detta som kallas slitage, materialets degenerering, fukt, smuts m m, m a o inget ovanligt i a f enligt mig, men händer det på nya klockor kanske man ska vara lite orolig.
 

MOL

Cartier
Hmm...det finns en mekanism som håller fast uppdragsaxeln (och därmed kronan) antingen fjädrande eller via en skruv. Om du kan dra ur kronan och hela uppdragsaxeln följer med är det sannolikt så att den skruv som håller det hela är lös eller att fjädringen gett upp. Delarna är inte dyra och det är inte svårt - men arbetsamt - att återställa. Alternativt är din krona designad för att vara avtagbar - finns också. Posta bild på det som lossnar så blir det lättare att ge synpunkter

Kan också vara så att en del som håller det hela på plats är trasig. Vanligt i min mening.
 
Topp