• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dra upp för mycket?

Fettet försvinner ju rätt omgående på kuggarnas hörn, dvs där det behövs som mest. Men visst, har du ett helt urverk som servas regelbundet och delar byts är det inget problem, Frågan är ju dock son du själv säger, varför utsätta verket för onödigt slitage?
Vilka delar menar du rör sig när du drar kronan motsols?

Vilka delar menar du rör sig när du drar kronan motsols?
Om du tittar på sidan jag länkade till tidigare: "Sliding pinion" hålls mot "winding pinion" av oket med en fjäder. Dessa två har "sneda" tänder så att de hakar i åt ena håller, men slirar över varandra åt andra håller. (Annars skulle man dra fjädern åt fel håll om man råkar vrida åt fel håll.) Så visst blir det en viss nötning då, men om det är så mycket att det är ett problem vet jag inte.

Om du tittar på sidan jag länkade till tidigare: "Sliding pinion" hålls mot "winding pinion" av oket med en fjäder. Dessa två har "sneda" tänder så att de hakar i åt ena håller, men slirar över varandra åt andra håller. (Annars skulle man dra fjädern åt fel håll om man råkar vrida åt fel håll.) Så visst blir det en viss nötning då, men om det är så mycket att det är ett problem vet jag inte.
Ytan, alltså tänderna mellan transmissionsdriv och muffhjul, som det så lustigt kallas, smörjes med fett eller olja. Det blir en hinna av fett som gör att de glider väldigt fint, och så länge det är smörjt så blir slitaget minimalt. Spåret för regeln i muffhjulet smörjes det med. Om man oljat med rätt mängd och rätt sort så håller den sig lika länge som resten av oljorna i klockan. Enda gången det egentligen blir nämnvärt slitage är om verket är oljetorrt.
Transmissionsdrivar och muffhjul finns det gott av som reservdel till de flesta ur och det är inget man normalt sett borde vara särskilt orolig över. Värre slitage är om transmissionsdriven börjar käka på verkbotten, rätt vanligt på fickur och det slitaget är i princip omöjligt att rädda på ett bra sätt.

OK, så vad jag fått ut av tråden är att automatiska verk inte går att dra upp för mycket för fjädern sitter inte fast utan glider mot insidan av väggen när den är max uppdragen.

Det här är ju precis som alla andra forum, 20 svar från folk som tror och sen en som säger hur det är, och när alla fått veta hur det ligger till så fortsätter diskussionen lite till.

OK, så vad jag fått ut av tråden är att automatiska verk inte går att dra upp för mycket för fjädern sitter inte fast utan glider mot insidan av väggen när den är max uppdragen.

Det här är ju precis som alla andra forum, 20 svar från folk som tror och sen en som säger hur det är, och när alla fått veta hur det ligger till så fortsätter diskussionen lite till.
Vafan förväntade du dig i ett forum för nördar? 😂 (no offence, nerds!) 2020 var året jag fick lära mig att det heter ’killgissa’ till skillnad från när min fru femsplainar verkligheten för mig 🤪

Förväntade mig egentligen inget speciellt. Har ett eget forum med med en bredare hobby och det är samma sak där. Men där kan man göra saker på mer än ett sätt. Här känns det mer som att 1+1=2.

Förväntade mig egentligen inget speciellt. Har ett eget forum med med en bredare hobby och det är samma sak där. Men där kan man göra saker på mer än ett sätt. Här känns det mer som att 1+1=2.
Med risk för att vara en fyllskalle/på spektrat, är det inte ändå rätt nice när 1+1 blir 2?

Tillbaka
Topp