• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressad klocka tips

draenor

Breitling
Hej - inleder med att välkomna mig själv med en första tråd och hoppas att jag följer reglerna! Har precis hittat klockintresse och samlar gärna lite tips som inte är i en minst 3 år gammal tråd.

Är ute efter en dressad klocka och det är för mig (även om andra tips är välkommet!)
  • Läderarmband
  • Ljus urtavla
  • max Ø40mm
Tänker också
  • Priset är gärna under tio tusen
  • Automatisk är att föredra
  • Ny då 2:a hand verkar svårt (annars ser ju vintage omega seamaster inte helt fel ut)

Efter mycket letande har jag hittat några förslag (genom skamlöst saxande av bilder på nätet). Vad tycker ni? Har ni några andra förslag?

FC-303S5B6-Dial-Close-768x432.jpg


IMG_2945.jpg



longines-heritage-conquest-wrist1.jpg


Några alternativ jag tittat på som varit runner-ups är
  • Tisot Visodate - Snygg men kanske aningen kraftig för att vara dressig
  • Tissot le locle - Saknar lite elegans?
  • Seiko Sarx019 - Trevlig urtavla men klockan ser lite klumpig ut
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har exakt samma Hamilton själv, så jag måste ju säga att det är ett utmärkt val. ;)
Annars kan man ju titta på Junghans, speciellt Max Bill med siffror (med den berömda Max Bill-4:an): https://www.junghans.de/en/junghans...axbillautomatic/027-4700-00/model/detail.html
Men det finns ju andra varianter av den, t.ex. utan siffror om man skulle föredra det.
Jag kikade även på Orient Bambino, men de är lite för stora.
En annan Hamilton American Classic, Valiant, kan kanske också vara nåt? https://www.hamiltonwatch.com/en-int/h39515754-american-classic-valiant-auto.html
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Sarb035 på brunt läderband är fint och matchar alla dina krav. Lägger upp bild på min nysålda Sarb035. :)

C90CFBA8-C76B-4994-8497-D9909547014D.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Slår ett slag för en sjukt fin klocka som inte är riktigt lika dressad men nästan men däremot mer allround och av extremt bra kvalité om man väljer top grade verket. Då landar man ganska exakt på 10k vilket är svårslaget. Har lång lug längd o mycket urtavla så skall köpas i 36mm om man inte har trästockar till handleder. Stowa marine classic 36mm Romerska är snyggast men finns även med nuffror ..... Here goes...
Stowa-Marine-Classic-36-2.jpg
 

ctothef

KS Explorers Club
Slår ett slag för en sjukt fin klocka som inte är riktigt lika dressad men nästan men däremot mer allround och av extremt bra kvalité om man väljer top grade verket. Då landar man ganska exakt på 10k vilket är svårslaget. Har lång lug längd o mycket urtavla så skall köpas i 36mm om man inte har trästockar till handleder. Stowa marine classic 36mm Romerska är snyggast men finns även med nuffror ..... Here goes...
Stowa-Marine-Classic-36-2.jpg
De där var inte dumma alls! Vad är det för urverk i dem?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
De där var inte dumma alls! Vad är det för urverk i dem?
ETAs 2824-2. Aningen i enklare version eller top grade vilket är samma verk som det som blir kronometer certad ibland. Du kan också få den handjagad med 2401/04. Båda kan väljas med eller utan datum. Stowa var också en av de fem (övriga var Lange, Laco, Wempe och IWC) tillverkare som anlitades av tyska flyget för att leverera fliegers till luftwaffe så dom har en anrik och spännande historia. Läs lite på deras webb också, generellt väldigt trevligt bolag med mycket god kundservice.
 

ctothef

KS Explorers Club
ETAs 2824-2. Aningen i enklare version eller top grade vilket är samma verk som det som blir kronometer certad ibland. Du kan också få den handjagad med 2401/04. Båda kan väljas med eller utan datum. Stowa var också en av de fem (övriga var Lange, Laco, Wempe och IWC) tillverkare som anlitades av tyska flyget för att leverera fliegers till luftwaffe så dom har en anrik och spännande historia. Läs lite på deras webb också, generellt väldigt trevligt bolag med mycket god kundservice.
Oj vad spännande, det var mer än vad jag visste! Tack för info!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej - inleder med att välkomna mig själv med en första tråd och hoppas att jag följer reglerna! Har precis hittat klockintresse och samlar gärna lite tips som inte är i en minst 3 år gammal tråd.

Är ute efter en dressad klocka och det är för mig (även om andra tips är välkommet!)
  • Läderarmband
  • Ljus urtavla
  • max Ø40mm
Tänker också
  • Priset är gärna under tio tusen
  • Automatisk är att föredra
  • Ny då 2:a hand verkar svårt (annars ser ju vintage omega seamaster inte helt fel ut)

Efter mycket letande har jag hittat några förslag (genom skamlöst saxande av bilder på nätet). Vad tycker ni? Har ni några andra förslag?

FC-303S5B6-Dial-Close-768x432.jpg


IMG_2945.jpg



longines-heritage-conquest-wrist1.jpg


Några alternativ jag tittat på som varit runner-ups är
  • Tisot Visodate - Snygg men kanske aningen kraftig för att vara dressig
  • Tissot le locle - Saknar lite elegans?
  • Seiko Sarx019 - Trevlig urtavla men klockan ser lite klumpig ut
Att trådar är skapade för 3 år sedan betyder inte alltid att dom är inaktuella. Om du tittar på när senaste inläggen gjordes så kan du ofta se att dom är färskare än när tråden skapades. https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-dressur.108886/ annars är det inget fel på de klockor du tittat på. Jag har själv den Longines du kollade på, väldigt trevlig :)
 

PierreJung

Breitling
En 60-tals guld-Longines på guldlänk. Kan det blir finare!? ;-) Ännu bättre om den är ärvd efter lång och trogen tjänst...
 

SuperLord

Breitling
Går in och kapar tråden lite nu. Men precis som TS så är jag ute efter en klocka åt det dressigare hållet för under 10k.
Som ett lite riktmärke har jag hittat en longines, med romerska siffror och blå visare. Men den är tyvärr lite dyrare än det jag vill lägga på en klocka.
Andra klockor jag spanat in är Stowa och Frederique constant. Men det jag mest fastnat för är blå visor och romerska siffror.
Men den jag fastnat mest för (som ligger utanför budget är longines) så jag är tacksam för liknade klockor inom budget :)

Edit. gärna med datumvisning.
longines-L2.821.4.11.2.jpg
marineuhr_klassik_40_roman_auto_basis-stowa-2600.jpg
SS
frederique-constant-FC-245M5S6.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Går in och kapar tråden lite nu. Men precis som TS så är jag ute efter en klocka åt det dressigare hållet för under 10k.
Som ett lite riktmärke har jag hittat en longines, med romerska siffror och blå visare. Men den är tyvärr lite dyrare än det jag vill lägga på en klocka.
Andra klockor jag spanat in är Stowa och Frederique constant. Men det jag mest fastnat för är blå visor och romerska siffror.
Men den jag fastnat mest för (som ligger utanför budget är longines) så jag är tacksam för liknade klockor inom budget :)

Edit. gärna med datumvisning.
longines-L2.821.4.11.2.jpg
marineuhr_klassik_40_roman_auto_basis-stowa-2600.jpg
SS
frederique-constant-FC-245M5S6.jpg
1641539301327.png

1641539472799.png

En av mina absoluta favoriter i kategorin "kontorsklocka" är Longines Présence. Jag har modellen med vanliga stavindex. Givetvis med kvartsverk.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
1641539998142.png

Tissot Carson med kvartsverk, 2244kr hos klockia...
@SuperLord om man börjar med att titta på vilka märken som har några modeller med romerska siffror, och sedan kollar vilka som har mekaniska urverk under 10K blir listan antagligen i det närmsta tom... du kommer ha bättre lycka om du antingen väljer kvartsverk eller väljer bort romerska siffror
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
1641539998142.png

Tissot Carson med kvartsverk, 2244kr hos klockia...
@SuperLord om man börjar med att titta på vilka märken som har några modeller med romerska siffror, och sedan kollar vilka som har mekaniska urverk under 10K blir listan antagligen i det närmsta tom... du kommer ha bättre lycka om du antingen väljer kvartsverk eller väljer bort romerska siffror
Glöm inte Stowa marine. Den ligger väl kanske någon tusing över 10k men är ju ett svinbra val med romerska!
03835c2a29fb0655a7f837352b302bf946f45f56.jpg
 

nene74

Omega
Kollade på stowas hemsida/Shop där kostar den en bit under 800 E det borde väl bli under 10k eller är jag kass på att räkna?
 

Watchmansam

Breitling
Går in och kapar tråden lite nu. Men precis som TS så är jag ute efter en klocka åt det dressigare hållet för under 10k.
Som ett lite riktmärke har jag hittat en longines, med romerska siffror och blå visare. Men den är tyvärr lite dyrare än det jag vill lägga på en klocka.
Andra klockor jag spanat in är Stowa och Frederique constant. Men det jag mest fastnat för är blå visor och romerska siffror.
Men den jag fastnat mest för (som ligger utanför budget är longines) så jag är tacksam för liknade klockor inom budget :)

Edit. gärna med datumvisning.
longines-L2.821.4.11.2.jpg
marineuhr_klassik_40_roman_auto_basis-stowa-2600.jpg
SS
frederique-constant-FC-245M5S6.jpg
Hej,
Jag har en mysig.
 

Bilagor

  • 078712ccfe7d446ba1a760b18c6386a7.thumbnail.0000000_1024x.jpg
    078712ccfe7d446ba1a760b18c6386a7.thumbnail.0000000_1024x.jpg
    93.6 KB · Visningar: 19
Longines tenderar gå ner i pris ganska mycket begagnade. Har ni kollat in t.ex. Longines Dolce Vita? Bild från C24. Är själv köpsugen :9

1645180246341.png
 
Topp