• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dressad kronograf för max 15k

Knitted

Basic
God eftermiddag,

Jag skulle beteckna mig som en tämligen nybliven och halv-ljum klockentusiast som nu är på jakt efter en kronograf åt det dressade hållet, på läder. Helst automatisk, och bättre begagnad gå bra.

Då jag är mycket förtjust i min Hydroconquest var det naturligt att först börja titta på Longines, och deras nya Tuxedo är charmant: https://www.longines.com/watches/heritage-collection/l2-830-4-93-0 . Dock, en bit över målpris. Deras Master collection är jag mindre förtjust i, deras nya Spirit-serie är fin men lite bulkig.

I den billigare delen av segmentet finns Christopher Ward C3 Morgan (alternativt deras "vanliga" C3): https://www.christopherward.com/motorsport/c3-morgan-chronograph/M03-39QCH3-S00W1-PC.html . Quartz men gillar verkligen designen. Sen tycker jag det är lurigt med klockor man aldrig har sett, det är lätt att bli besviken på att lyster och AR-behandling inte riktigt lever upp till förväntningarna.

I övrigt tittat runt utan att hitta någon självklar vinnare. Tar tacksamt emot tips på andra klockor som nya eller begagnade kostar upp till 15k.

Det finns rätt mycket att titta på och i många olika prisklasser upp till 15K

6E642F83-CFDA-4C31-B7E1-9CF074AF4329.jpeg
846B708D-A694-48CF-9218-829C71A252A2.jpeg
9DBACCFB-F259-4B5C-B0EF-E7AF7571E332.jpeg
9E60608F-8E74-42F4-B262-E8654AD14FB1.jpeg

Tänkte också på ungf samma spår som ovan. Zeppelin, Junghans, Stowa, Baltic Bicompax, äldre Poljot, Maen, Junkers, Hamilton.

Kanske någon Tissot (finns Le Locle som kronograf?).

Raymond Weil, Frederique Constant

Senast ändrad:
Tack. Tittat på Junghaus, inte riktigt förstått den stora skillnaden i deras Max Bill-klockor vs de chronoscope som du lägger upp...eller är det bara Max Bill som är automat? Båda snygga!

Jag har tyvärr ingen djupare koll på tillverkarna ovan. Jag råkar känna till dem av diverse klockrecension. Men Max Bil känns som den mest populära referensen och personligen finner jag den väldigt snygg och prisvärd.

Den är riktigt fin. Är chrono24 generellt rekommenderat?

Svårt att svara på med ett ja eller nej. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte har jättestor erfarenhet och har då bara med handlare. Det är som Blocket, köp säljaren (särskilt i fallet med privata säljare) och läs in dig på de regler som finns och dina möjligheter om något går fel. Det finns väldigt bra info här på forumet, både kring vad man behöver tänka på och specifika handlare.

Geckota W-02 Vintage Mechanical Chronograph Dress Watch​

kan det vara något? Har ingen själv men de är ju riktigt snygga. Och ett bra stycke under 15k. Du får flera stycken för den summan..
Inte automat dock...
1604261181199.png

Geckota W-02 Vintage Mechanical Chronograph Dress Watch​

kan det vara något? Har ingen själv men de är ju riktigt snygga. Och ett bra stycke under 15k. Du får flera stycken för den summan..
Inte automat dock...
1604261181199.png
Baltic Bicompax, manuellt verk och finns i tre stycken olika tavlor, alla med secror tavla. Super charmig med plexi, stepped case och bra dimensioner
Båda riktigt fina, men man undrar alltid var de har skurit in för att nå det priset, framför allt med Geckota. Har tidigare erfarenhet av klockor som är lite "för bra för att vara sant" att något ändå saknas, t.ex. lyster eller tillräcklig AR-behandling. Någon som äger någon av dessa?

Båda riktigt fina, men man undrar alltid var de har skurit in för att nå det priset, framför allt med Geckota. Har tidigare erfarenhet av klockor som är lite "för bra för att vara sant" att något ändå saknas, t.ex. lyster eller tillräcklig AR-behandling. Någon som äger någon av dessa?
I baltics fall använder de ju ett kinesiskt verk, men som är av bra kvalitet vad jag förstår av andra ägare och ingår garanti och tillgång tilö service/reservdelar.

Tror du inte behöva vara orolig, men det är akrylglas vilket är billigare än safir. Och ett SII VK64 Meca-Quartz Movement, som förvisso har en mekanisk kronograf men kostar inte särskilt mycket.

Nja, Geckota W 02 har just det handjagade verket seagull ST 19, men Geckotas övriga chronografer är väl quartsare tror jag. Det är väl en av anledningarna att de håller lågt pris, de använder redan beprövade verk från olika tillverkare till varje respektive modell. Och även om seagull verket är beprövat så är det kanske inte omegakvalitet rakt igenom.
Men jag har inte haft någon Geckota även om jag sneglat på dem. Jag fastnade i ryssträsket istället. Min egen drömchronograf är den här. Poljot okean . Kanske inte dresswatch men det beror väl på hur dressen ser ut... den är 39 mm. Pris 635 euro.
1604391257085.png

Nja, Geckota W 02 har just det handjagade verket seagull ST 19, men Geckotas övriga chronografer är väl quartsare tror jag. Det är väl en av anledningarna att de håller lågt pris, de använder redan beprövade verk från olika tillverkare till varje respektive modell. Och även om seagull verket är beprövat så är det kanske inte omegakvalitet rakt igenom.
Men jag har inte haft någon Geckota även om jag sneglat på dem. Jag fastnade i ryssträsket istället. Min egen drömchronograf är den här. Poljot okean . Kanske inte dresswatch men det beror väl på hur dressen ser ut... den är 39 mm. Pris 635 euro.
1604391257085.png
Snarare andra änden av spektrat mot strikt pressat, men riktigt fin. Kanske kan bli nästa...;)

Jag tror att en Longines heritage 1954 har det du söker
Jag fick nys om den från en blocket fanns ute för 8000. Man borde kanske ha köpt den riktigt snygg klocka
Longines Heritage 1954 vit är väldigt stilren (L2.747.4.72.2),

l2-747-4-72-2-fd.jpg

men man får något mycket liknande för samma begagnatpris med Longines Heritage Column-Wheel Chronograph (L2.749.4.72.2).

L2.749.4.72.2.jpg

Visst skiljer sig tavlan något, och den senare är column-wheel vilket den första inte marknadsförs som. Gillar 1954 snäppet bättre, men är det bara estetik som skiljer här, eller någon som har en åsikt om att det finns objektivt en bättre och en sämre av de två?

Longines Heritage 1954 vit är väldigt stilren (L2.747.4.72.2),

l2-747-4-72-2-fd.jpg

men man får något mycket liknande för samma begagnatpris med Longines Heritage Column-Wheel Chronograph (L2.749.4.72.2).

L2.749.4.72.2.jpg

Visst skiljer sig tavlan något, och den senare är column-wheel vilket den första inte marknadsförs som. Gillar 1954 snäppet bättre, men är det bara estetik som skiljer här, eller någon som har en åsikt om att det finns objektivt en bättre och en sämre av de två?
Är denna dyrare prismässig? om man går på utseendet är både väldigt lika och väldigt snygga tror dock jag föredrar dem blåa visarna på heritage 1954, det tillför mycket.

Är denna dyrare prismässig? om man går på utseendet är både väldigt lika och väldigt snygga tror dock jag föredrar dem blåa visarna på heritage 1954, det tillför mycket.
De kostar mycket likt. Håller med om 1954 är snäppet snyggare iaf på bild.

Verkar som att båda är Column-wheel men Inte helt tydligt på 1954. Och kan inte om det verkligen blir skillnad med Column-wheel eller inte.

IMG_20201030_131126.jpg

Tycker inte man behöver inte oroa sig så mycket för att man tagit genvägar med Baltic. Finish, framförallt tavelkvaliteten på de nya sektormodellerna är hur bra som helst. Verket är som sagt Seagull men funkar fint. Glaset är kupat plexi, smaksak om man gillar eller inte, jätteplus i min bok. Verket är manuellt så det ska ju dras upp, kan väl vara ett minus i mångas ögon.

IMG_20201030_131126.jpg

Tycker inte man behöver inte oroa sig så mycket för att man tagit genvägar med Baltic. Finish, framförallt tavelkvaliteten på de nya sektormodellerna är hur bra som helst. Verket är som sagt Seagull men funkar fint. Glaset är kupat plexi, smaksak om man gillar eller inte, jätteplus i min bok. Verket är manuellt så det ska ju dras upp, kan väl vara ett minus i mångas ögon.
Otroligt snygg!!

Tillbaka
Topp