• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dressad kronograf för max 15k

Det har ju nämnts om seagullurverket. Så varför inte en Seagull 1963? Om den har det skrivits massvis här på KS, så det finns gott om info här.
Snygg, om man inte har fobi mot röda stjärnor förstås....

1604415527420.png

På tal om kinesiska urverk, på denna site har du klockor från de största kinesiska urmakarna. Bra, snygga och sjukt prisvärda. (EU site). Du kanske kan hitta något här, finns gott om reviews om du googlar klockorna också.

De kostar mycket likt. Håller med om 1954 är snäppet snyggare iaf på bild.

Verkar som att båda är Column-wheel men Inte helt tydligt på 1954. Och kan inte om det verkligen blir skillnad med Column-wheel eller inte.
Vad betyder column-wheel?
Jag misstänker att har med urverkets konstruktion att göra, men vad innebär det? Och hur påverkar det klockan, är det nåt som märks?

Kan varmt rekommendera Baltic Bicompax 002!

Första klockan jag äger med Seagull ST1901-verket och måste säga att jag är väldigt imponerad! håller tiden mycket väl, och kronograf-funktionen är väldigt rapp och har en grym känsla(vill inte riktigt erkänna det för mig själv men måste säga att jag föredrar just krono-funktionen över min Omega Speedmaster first omega in space :eek:). Att den är manuellt uppvriden och inte automatiskt kanske många ser som negativt, men där är jag en av dem som föredrar en manuell klocka, älskar min morgonritual där jag drar upp klockan som ska bäras på morgonen tillsammans med morgonkaffet.

Att den har ett plexiglas istället för sapphire kan säkert många se som en nackdel, men enligt mig så föredrar jag kupat pexiglas på en vintage-inspererad klocka då den förvränger tavlan sådär underbart som plexi gör!

Blev en lite längre post, men jag verkligen älskar denna klocka!

IMG_20201030_080220.jpg

Den ser ju riktigt fin ut. Skulle gärna se en kortare video så man ser lite hur ljus och reflexer rör sig. Men känns som mycket högre värde än CW C3 Grand Tourer som varit ett quartz-alternativ.
Kan försöka få till någon video! Hur lägger man upp det på forumet? Det första jag tänkte på när jag fick hem den var hur den reflekterar ljuset så fint, riktigt läcker när det ”blänker” till.
med risk för att låta som dom flesta så är den finare i verkligheten än på bild. Tycker det är svårt att få bilderna på den att ge den rättvisa.

Kan försöka få till någon video! Hur lägger man upp det på forumet? Det första jag tänkte på när jag fick hem den var hur den reflekterar ljuset så fint, riktigt läcker när det ”blänker” till.
med risk för att låta som dom flesta så är den finare i verkligheten än på bild. Tycker det är svårt att få bilderna på den att ge den rättvisa.
Ingen aning faktiskt...kanske är svårt. Du kan ju lägga upp den var som helst online, t.ex. på youtube, och länka, men då måste man ju ha ett konto där osv, lite krångligt.

Hade gillat den bättre om urtavlan hade varit slät, åtminstone på bild. Hur gillar du den texturen i verkligheten?

Senast ändrad:
Gillar deras racing-variant också, men den är slutsåld just nu:

Ja jag såg att den var slut också, jag gillar verkligen racingmodellen också med "Panda" Dial. Men tror att dom bara görs i limiterad upplaga om jag inte minns helt fel. Lika med denna jag köpte också tror jag. Min är märkt ex 02/50. Så tror endast dom gjorde 50 ex av varje.

Tavlan tycker jag gör sig riktigt bra i verkligheten, den ser "Plastigare" ut på bild än i verkligheten tycker jag. Texturen gör att det blir ett snyggt djup i tavlan på något vis.

Beställde ett Hirsch band till den som är lite mörkare, blev riktigt bra, kan försöka slänga upp någon ny bild om jag kan få till någon bra här någon dag :D.

Det låter ju som en riktigt bra deal för en så snygg klocka! Vad ligger andrahandsvärdet på? (brukar vara ganska viktigt för mig då jag tyvärr roterar klockor ganska mycket)

Ja för det priset så är jag mer än helnöjd. Roligt med en kronograf med glasbaksida och mekaniskt urverk. och 37mm gör ju inte saken sämre, ser riktigt dressig och vintage ut. Jag vet faktiskt inte vad andrahandsvärdet ligger på (Gissar att det inte är jättehögt)? Men någon annan som vet bättre får gärna svara. Men för min del spelar det ingen roll, för dom pengarna så var den lätt värd sitt pris och jag har ändå tänkt behålla den till blivande barn....En perfekt förstaklocka för att få in dom i klockträsket också kanske ;).

Snygg. 42mm känns lite stort för den typen av klocka. Är den en favorit?
Har bara ägt den ett par veckor men är helnöjd än så länge, så ja det är favoriten för tillfället! Jag tycker den känns ganska nätt trots sin storlek då "ramen" (vad heter ringen runt tavlan? 🤔 ) är relativt tunn och med fasad kant samt att bandhornen är smala.

Tillbaka
Topp