Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu befinner vi ju oss i vintage delen av forumet, men det här med storlek och definition av ett dress-ur återkommer ju i många trådar. Jag måste erkänna att jag inte kan hitta många moderna klockor i kategorin som i denna sfär benämns dress-ur, i storlekar under 38 eller 36. Skulle du vilja säga att det helt enkelt inte görs några moderna dress-ur längre, att alla nya snarare är vardagsklockor som passar till uppklätt? Jag tycker personligen kategorin ibland inkluderar ett väl brett spektrum38mm+ är i min värld inte dressat och du lär inte hitta många vintage i sen storleken. Finns några få men mycket få
Riktigt snyggt med färgen på ödlan till den klockanTre varianter, 34 resp. 36mm. Samtliga funkar till kostym/’finklädsel’ men bara en skulle jag klassa som en dressare. Väldigt snårigt och subjektivt ämne men jag anser en dressare som tunn, gärna ädelmetall och utan övriga komplikationer. Kan tycka att guldaren är svårburen till ’vardags’klädsel.
Du letar på fel ställe. De flesta tillverkarna i lägre klass såljer ju klockor som ska attrahera massorna, men tillverkarna högre upp har defintivt fortfarande dressur i storlekar under 36.Nu befinner vi ju oss i vintage delen av forumet, men det här med storlek och definition av ett dress-ur återkommer ju i många trådar. Jag måste erkänna att jag inte kan hitta många moderna klockor i kategorin som i denna sfär benämns dress-ur, i storlekar under 38 eller 36. Skulle du vilja säga att det helt enkelt inte görs några moderna dress-ur längre, att alla nya snarare är vardagsklockor som passar till uppklätt? Jag tycker personligen kategorin ibland inkluderar ett väl brett spektrum
Äh jag är inte så petig egentligen... Tycker tex dessa är dressade men är väl vardagsur eller sportur egentligen:Nu befinner vi ju oss i vintage delen av forumet, men det här med storlek och definition av ett dress-ur återkommer ju i många trådar. Jag måste erkänna att jag inte kan hitta många moderna klockor i kategorin som i denna sfär benämns dress-ur, i storlekar under 38 eller 36. Skulle du vilja säga att det helt enkelt inte görs några moderna dress-ur längre, att alla nya snarare är vardagsklockor som passar till uppklätt? Jag tycker personligen kategorin ibland inkluderar ett väl brett spektrum
Tre varianter, 34 resp. 36mm. Samtliga funkar till kostym/’finklädsel’ men bara en skulle jag klassa som en dressare. Väldigt snårigt och subjektivt ämne men jag anser en dressare som tunn, gärna ädelmetall och utan övriga komplikationer. Kan tycka att guldaren är svårburen till ’vardags’klädsel.
Jasså, förutom Calatrava som nämndes, har du några exempel? Gärna i prisklass som dom flesta som efterfrågar dress-ur har råd att betala Jag tycker det verkar knivigt, men det kanske beror på definitionen. Är det endast tvåhandare du menar eller vad är din definition? Jag tänker lite mer uppklädda vardagsklockor med sekundvisare, eventuellt även med fler komplikationer.Du letar på fel ställe. De flesta tillverkarna i lägre klass såljer ju klockor som ska attrahera massorna, men tillverkarna högre upp har defintivt fortfarande dressur i storlekar under 36.
*jag kanske ska tillägga att jag inte letar, mer intresserad av att veta vad det finns.Du letar på fel ställe. De flesta tillverkarna i lägre klass såljer ju klockor som ska attrahera massorna, men tillverkarna högre upp har defintivt fortfarande dressur i storlekar under 36.
Nu hänger jag inte med. Första herrarmbandsuren användes i krig? Små ur utan sekundvisare har sedan knappt förekommit som inte är rejält uppklädda?Vilket motsäger det grodslukarenx skrev. Små minimalistiska ur utan komplikation tillverkades ju inte specifikt för tillfällen att vara uppklädd utan var ju hur klockor såg ut förr i tiden helt enkelt. Snarare togs armbandsuret (för herrar) fram för att bäras i krig.
Snårigt ämne som sagt. Semantik. Om det saknas någon auktoritär källa så är den enda relevanta definitionen den som allmänt (historiskt) har använts.
Tror inte du hittar dressur av bättre tillverkare för 2-5K, det var ju det jag svarade på din fråga om det tillverkas moderna dressur.Jasså, förutom Calatrava som nämndes, har du några exempel? Gärna i prisklass som dom flesta som efterfrågar dress-ur har råd att betala Jag tycker det verkar knivigt, men det kanske beror på definitionen. Är det endast tvåhandare du menar eller vad är din definition? Jag tänker lite mer uppklädda vardagsklockor med sekundvisare, eventuellt även med fler komplikationer.