• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dressklocka mellan 2-5k

38mm+ är i min värld inte dressat och du lär inte hitta många vintage i sen storleken. Finns några få men mycket få
Nu befinner vi ju oss i vintage delen av forumet, men det här med storlek och definition av ett dress-ur återkommer ju i många trådar. Jag måste erkänna att jag inte kan hitta många moderna klockor i kategorin som i denna sfär benämns dress-ur, i storlekar under 38 eller 36. Skulle du vilja säga att det helt enkelt inte görs några moderna dress-ur längre, att alla nya snarare är vardagsklockor som passar till uppklätt? Jag tycker personligen kategorin ibland inkluderar ett väl brett spektrum

Tre varianter, 34 resp. 36mm. Samtliga funkar till kostym/’finklädsel’ men bara en skulle jag klassa som en dressare. Väldigt snårigt och subjektivt ämne men jag anser en dressare som tunn, gärna ädelmetall och utan övriga komplikationer. Kan tycka att guldaren är svårburen till ’vardags’klädsel.
187B1986-47C3-4309-AEED-C8EA2CFEA6CA.jpeg

42A62479-07BA-441D-807D-D838122E2E6B.jpeg

B4BC699B-C61E-478F-B9B4-0912C7426218.jpeg

B43802E6-FF3F-4D74-9B1F-9F2CA51FE1BA.jpeg
Riktigt snyggt med färgen på ödlan till den klockan :)

Nu befinner vi ju oss i vintage delen av forumet, men det här med storlek och definition av ett dress-ur återkommer ju i många trådar. Jag måste erkänna att jag inte kan hitta många moderna klockor i kategorin som i denna sfär benämns dress-ur, i storlekar under 38 eller 36. Skulle du vilja säga att det helt enkelt inte görs några moderna dress-ur längre, att alla nya snarare är vardagsklockor som passar till uppklätt? Jag tycker personligen kategorin ibland inkluderar ett väl brett spektrum
Du letar på fel ställe. De flesta tillverkarna i lägre klass såljer ju klockor som ska attrahera massorna, men tillverkarna högre upp har defintivt fortfarande dressur i storlekar under 36.

Äh jag är inte så petig egentligen... Tycker tex dessa är dressade men är väl vardagsur eller sportur egentligen:
IMG_20181009_072336.jpg
IMG_20181007_084442.jpg
IMG_20181005_120434.jpg
IMG_20181004_123139.jpg
IMG_20180927_110316.jpg
IMG_20180922_131313.jpg

Men jag tycker klockor över 38mm blir stora för dressur (men som sagt min personliga åsikt, ingen regel).

Finns väl dock moderna riktiga dressur mindre än 38mm, tex Calatrava, men just den är ju såklart en peng utanför budget... ;)

EDIT: Eternan tycker nog inte ens jag är dressad förresten... :)

Tre varianter, 34 resp. 36mm. Samtliga funkar till kostym/’finklädsel’ men bara en skulle jag klassa som en dressare. Väldigt snårigt och subjektivt ämne men jag anser en dressare som tunn, gärna ädelmetall och utan övriga komplikationer. Kan tycka att guldaren är svårburen till ’vardags’klädsel.
187B1986-47C3-4309-AEED-C8EA2CFEA6CA.jpeg

42A62479-07BA-441D-807D-D838122E2E6B.jpeg

B4BC699B-C61E-478F-B9B4-0912C7426218.jpeg

B43802E6-FF3F-4D74-9B1F-9F2CA51FE1BA.jpeg

Snyggt med guld på grått.

Den övriga diskussionen om den exakta definitionen av ett dressur känns tyvärr som den håller på att överta tråden. TS verkar ju önskar en klocka som är ett finare vardagsur, dvs kan användas till vardags och till kostym.

Låt oss hjälpas åt med att ta fram förslag på det snarare än att låsa fast oss på vilken typ av ur man bär till formell klädsel då det ändå inte riktigt är vad som efterfrågas.

Du letar på fel ställe. De flesta tillverkarna i lägre klass såljer ju klockor som ska attrahera massorna, men tillverkarna högre upp har defintivt fortfarande dressur i storlekar under 36.
Jasså, förutom Calatrava som nämndes, har du några exempel? Gärna i prisklass som dom flesta som efterfrågar dress-ur har råd att betala ;) Jag tycker det verkar knivigt, men det kanske beror på definitionen. Är det endast tvåhandare du menar eller vad är din definition? Jag tänker lite mer uppklädda vardagsklockor med sekundvisare, eventuellt även med fler komplikationer.

Vilket motsäger det grodslukarenx skrev. Små minimalistiska ur utan komplikation tillverkades ju inte specifikt för tillfällen att vara uppklädd utan var ju hur klockor såg ut förr i tiden helt enkelt. Snarare togs armbandsuret (för herrar) fram för att bäras i krig.

Snårigt ämne som sagt. Semantik. Om det saknas någon auktoritär källa så är den enda relevanta definitionen den som allmänt (historiskt) har använts.
Nu hänger jag inte med. Första herrarmbandsuren användes i krig? Små ur utan sekundvisare har sedan knappt förekommit som inte är rejält uppklädda?

Jasså, förutom Calatrava som nämndes, har du några exempel? Gärna i prisklass som dom flesta som efterfrågar dress-ur har råd att betala ;) Jag tycker det verkar knivigt, men det kanske beror på definitionen. Är det endast tvåhandare du menar eller vad är din definition? Jag tänker lite mer uppklädda vardagsklockor med sekundvisare, eventuellt även med fler komplikationer.
Tror inte du hittar dressur av bättre tillverkare för 2-5K, det var ju det jag svarade på din fråga om det tillverkas moderna dressur. :)

Vacheron har ett antal trevliga mindre dressare, Cartier likaså, står ju inget om vilket form som efterfrågas heller. JLC Reverso i den klassiska storleken går för mig som dressklocka (och smokingklocka om man utnyttjar vändbarheten ;) ) trots att huvudfunktionen var tänkt till sport så utvecklades den ju för att polospelarna ville behålla elegansen som är att ha en klocka, trots att de spelade polo. Sen finns det ju en radda med mindre tillverkare. Lange, Atelier de Chronometrie, Kikuchi Nakagawa (fuskar lite här, dessa är 36,8mm), Philippe Dufour.

Nomos har sin Orion i diverse storlekar, det skulle jag säga är ett dressur. Sinn har sin 1736ST - förr hade även Christopher Ward några mindre, smäckra, tunna och gjorda för en uppkläddhet, ädelmetall för mig är ingen nödvändighet. Men, som du säger har de flesta tillverkarna gått överstyr med storleken - och det mesta som benämns "Dressklockor" är för stora.

Nu är ju detta min personliga åsikt, jag tycker att en dressklocka ska vara tunn, liten och inte ha mer komplikationer än en sekundvisare som mest. Den ska också vara gjord för uppklädda tillfällen, inte för att kunna bäras till vad som helst. En smokingklocka ska vara antingen svåravläst (typ en reverserad Reverso eller en Jump Hour) eller ha max två visare, även här ska det vara tunnt och litet, och allra helst ädelt även om det inte är ett måste, tycker jag. :)

Edit: Med det sagt ska ju var och en köpa exakt vad de själva vill, ställer mig absolut inte mot att någon vill använda en 42mm Daniel Wellington till kostym, inte heller en 39mm JLC, men för mig är det inte dressklockor, precis som att en Submariner inte är en Smokingklocka trots att James Bond kör den kombon. :)

Tillbaka
Topp