Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skickade iväg en klocka med ETA-verk för service hos @JohanSA. Till en början flöt allting på som smort och jag tyckte att vi hade en trevlig kontakt. Jag fick en detaljerad beskrivning om vad som hade gjorts vid service och allt kändes väldigt betryggande. När jag fick tillbaka klockan så upptäckte jag vad som såg ut som märken på tavlan som inte hade funnits där tidigare. Efter vad jag upplevde som lite motstånd från Johans sida så skickades klockan tillbaka till honom och det var då ytliga sprickor som hade uppkommit i tavlans lack, något som dessa tavlor är lite känsliga för. Johan bad om ursäkt och sa att det inte var mycket att göra någonting åt.
Jag fick klockan hemskickad till mig igen. Efter några dagar märkte jag att klockan hade stannat tidigt på morgonen, och alltså haft en gångreserv på cirka 6h över natten. Tyckte att det var märkligt i och med att jag hade burit klockan hela föregående dag. Ett par nätter senare hände samma sak fast då med 7h reserv, och jag kontaktade då Johan och berättade om problemet. Kronan gick knappt att vrida på vid det här laget.
Jag fick då höra att automaten i dessa verk inte är så effektiva och att det troligen behövs en ny automatdel för att den ska gå som den gjorde när den var ny. Jag hade inte fått höra något om att den skulle vara så pass sliten när jag fick analysen av verkets kondition och dessutom verkade den ha fungerat ok innan service, med en gångreserv på ca 15-20h och då med en amplitud på 180 grader. Jag frågade om han inte tyckte att det lät som att något var fel, men det var omöjligt att säga på förhand sa han.
Jag bad då om att få skicka klockan till honom så att han kunde få kika och jag sade även att jag kunde vänta någon vecka om det skulle passa honom bättre då.
Till svar fick jag att det säkert är någonting som spökar med verket, och att han inte hade de misstänka delarna hemma. Trots att jag hade 6 månaders garanti på servicen ville Johan inte ta tillbaka klockan pga att han hade för ont om tid, och sa att han inte skulle ha tid förrän efter sommaren, om ens då. Han beklagade igen för bekymren och erbjöd halva servicekostnaden i återbetalning, och föreslog att jag kunde gå till någon annan urmakare och be om hjälp.
Jag meddelade då att jag inte tyckte att det var ok, att jag betalt ca 2000kr för service med 6 månaders garantin och att klockan nu var i ett sämre skick såväl estetiskt som funktionellt. Jag sa även att jag skulle kunna vänta lite om han behövde tid för att få tag på delarna, och att jag skulle föredra om han kunde hedra den garanti vi kommit överens om och åtgärdar problemet, alternativt att en återbetalning på hela servicebeloppet (exkl. kostnaden för ett verkshjul som behövde bytas) skulle vara rimlig om en garantiåtgärd inte kom på fråga.
Till svar fick jag att jag får ta i beaktande att han utför detta på sin fritid och att jag borde visa uppskattning för att han tar emot min klocka för kaffepengar. Han kommenterade även att jag verkade upprörd, och att han då blev ännu mindre villig till att åtgärda problemet. Han föreslog att vi skulle mötas halvvägs på 1350kr. En stund senare frågade han om jag inte tyckte att det var märkligt att den gick perfekt hemma hos honom och att den började krångla när den väl landade hos mig. Jag märkte inget problem med varesig krona eller gångreserv de första dagarna jag hade klockan.
Ytterligare en stund senare tog jag emot en swish på det belopp jag hade föreslagit och fick även ett meddelande där han återigen beklagade det som hade hänt. Jag skrev då att jag uppskattade swishen och att jag inte förstod hans tankegång kring att han blev mindre villig till åtgärda problemet när jag blev upprörd pga att garantin plötsligt försvann.
Hela konversationen avslutades då.
Jag hade förväntat mig en helt annan upplevelse baserat på de recensioner som finns här. Nu tycker jag att återbetalningen av servicebeloppet var en ok kompromiss i denna soppa, men jag tycker samtidigt att det är väldigt beklagligt att den 6 månadersgaranti vi skriftligen kommit överens ignorerades helt, och att jag dessutom fick höra att jag borde visa uppskattning för att han tar emot min klocka för ”kaffepengar”. Inte för att det egentligen hade behövts men uppskattning hade jag visat, och ca 2000kr tycker inte jag är kaffepengar.
Det får mig ju också att undra vilka andra som sitter på garantier som i praktiken inte är värda någonting.
Sådär, vi har nu båda delat vår sida av storyn och haft lite fortsatt kontakt över PM, så detta är utagerat för oss båda nu. Jag har inte varit ute efter att svartmåla Johan, jag ville endast dela min uppfattning av händelseförloppet. Vi båda lämnar detta bakom oss och jag använder återbetalningen till att se om någon urmakare kan kika på det som gått snett i urverket.Jag tycker det är beklagligt, och därför har jag gett tillbaka fulla summan för reparationen. Anledningen till att jag inte har möjlighet att åtgärda ditt ur inom rimlig tid denna gång är för att jag helt enkelt inte har tid och möjlighet. Detta har jag även förklarat för dig, och jag har även förklarat förutsättningarna för reparationen. Du verkar tro att jag bedriver en verksamhet på heltid där jag har all tid i världen åt reparationer. Detta har jag förklarat och du verkar inte vilja se det, men återigen, därav återbetalningen.
Dessutom bjöd jag på returfrakten på 200 när du bad mig dubbelkontrollera tavlan. Du skickar en redan sprucken tavla till mig, och det finns alltid en risk när man demonterar visarna från den.
Jag har skickat dig en klocka med perfekt gång på 300 i amplitud och som gått perfekt under gångtest, risken finns att någonting har skett under leverans då den skickats fram och tillbaka 2 gånger.
Jag har liksom inget att tjäna på att medvetet göra en dålig reparation. Jag har lagt ned många timmar på ditt ur och ändå betalat tillbaka den fulla summan.
Du har även fått bild på gångresultat innan den skickades, så jag vet inte varför du tar upp dess 180 graders amplitud innan service och att jag skulle ha försämrat det. Du verkar verkligen vara ute efter att svartmåla mig.
Som sagt, du har blivit återbetald och ursäktad flera gånger så jag vet inte riktigt vad mer du förväntar dig. Du är välkommen att ringa när du vill när du känner för det.
Skönt att vi rett ut det. Ibland är det lätt att kommunikation och budskap blir lidande i meddelandeform. Tanken har aldrig varit annat än att båda ska känna sig nöjda och gladaSådär, vi har nu båda delat vår sida av storyn och haft lite fortsatt kontakt över PM, så detta är utagerat för oss båda nu. Jag har inte varit ute efter att svartmåla Johan, jag ville endast dela min uppfattning av händelseförloppet. Vi båda lämnar detta bakom oss och jag använder återbetalningen till att se om någon urmakare kan kika på det som gått snett i urverket.