• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubai vecka 48/49?

Tjejen fyller år och vad jag vet önskar hon åka till Dubai, så en resa dit i samband med hennes födelsedag passar sig säkert bra.

Någon som har erfarenhet av att åka till Dubai i december? Vi kommer nog stanna 3-4 nätter så någon slags weekend - kommer man undan med 15 k för flyg och ett hyfsat bra boende (viktigt för henne)? Vart kan det rekommenderas att bo? Vad får vi absolut inte missa under dessa dagar?
 

Niclas

Omega
Jag har bara varit där en gång och bodde då i Jumeirah, inget jag rekommenderar. Jag gjorde ett jobb på Palmen och taxipriserna är ju marginella där så...
Nu ska vi ta en kryssning därifrån och därmed har jag frågat runt en del bland folk som varit där ofta samt bott där.
Alla säger unisont marinan. Visst, finns säkert bättre alternativ men lyxboende för +5k natten är inget för mig.
 
Jag har bara varit där en gång och bodde då i Jumeirah, inget jag rekommenderar. Jag gjorde ett jobb på Palmen och taxipriserna är ju marginella där så...
Nu ska vi ta en kryssning därifrån och därmed har jag frågat runt en del bland folk som varit där ofta samt bott där.
Alla säger unisont marinan. Visst, finns säkert bättre alternativ men lyxboende för +5k natten är inget för mig.

Visst är det ett område i Dubai? Så där är det genomgående bra och prisvärd standard på hotellen?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Visst är det ett område i Dubai? Så där är det genomgående bra och prisvärd standard på hotellen?

Jepp! En utgrävd lyxbåtshamn centralt i staden, inte långt ifrån utfarten till palmen. Mycket trevligt område på kvällen, med många bra restauranger. Dom har till och med en Turning Torso i hamnen (till höger i bild). ;)
Dubai - Marina.jpg

Dubai - Karta.jpg


Finns ett bra hotell med egen strand precis till vänster om utfarten till palmen. Inte bott där men på ett hotell på andra sidan gatan.
Dubai - Palm.jpg
 
Jepp! En utgrävd lyxbåtshamn centralt i staden, inte långt ifrån utfarten till palmen. Mycket trevligt område på kvällen, med många bra restauranger. Dom har till och med en Turning Torso i hamnen (till höger i bild). ;)
Dubai - Marina.jpg

Dubai - Karta.jpg


Finns ett bra hotell med egen strand precis till vänster om utfarten till palmen. Inte bott där men på ett hotell på andra sidan gatan.
Dubai - Palm.jpg

Det där såg trevligt ut! Tack för fina bilder. Bör man tänka på något särskilt enligt din egen erfarenhet från stället?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Det där såg trevligt ut! Tack för fina bilder. Bör man tänka på något särskilt enligt din egen erfarenhet från stället?

Råkade se att jag var där under samma vecka som du planerar, fast 2011. Runt 30 grader på dagen och 20 på kvällen. Klart behagligt. Förvänta dig inget genuint bara. Mest glas, betong och vräkig lyx. Fascinerande ändå på något halvperverst sätt, i alla fall under ett par dagar. Känner du för att lägga iväg över 100k per natt kan du ju alltid bo på Atlantis ute på palmen, men då får du dras med kranar i massivt guld på toaletten ... :D
Dubai - Atlantis.jpg
 
Jag och frugan bodde också i marinan när vi var nere för ett par år sedan. Kan bara hålla med ovanstående. Det är ett bra område med trevliga promenadstråk runt vattnet.
7E22B164-1B48-4F93-9227-F44E336F5ADD.jpeg
På ”utsidan” mot havet till så finns det stränder och badmöjligheter om det är viktigt.
55F3F8A0-B5CC-443C-86BC-24DBFF79EE81.jpeg

Finns inte så mycket shopping kring marinan om jag kommer ihåg rätt, utan då är det taxi mot nån av galleriorna som gäller. Mall of the Emirates och Mall of Dubai känns som att man måste uppleva. Burj Khalifa ger en häftig utsikt över stan.
5DA4EC3B-FB29-4895-8327-8E029D183AB9.jpeg
Sen finns ju souken i gamla stan också, men den hann vi inte med.
Om det lockar så kan man ju åka på ökensafari också. Finns mängder med firmor som sysslar med det. Kul sätt att uppleva öknen på.
4E651CD3-38E6-4BC5-BBA1-0EB0652F3FD5.jpeg
 
Senast ändrad:
Råkade se att jag var där under samma vecka som du planerar, fast 2011. Runt 30 grader på dagen och 20 på kvällen. Klart behagligt. Förvänta dig inget genuint bara. Mest glas, betong och vräkig lyx. Fascinerande ändå på något halvperverst sätt, i alla fall under ett par dagar. Känner du för att lägga iväg över 100k per natt kan du ju alltid bo på Atlantis ute på palmen, men då får du dras med kranar i massivt guld på toaletten ... :D
Dubai - Atlantis.jpg

Haha låter som jag valt fel destination med min presentbudget.
 
Jag och frugan bodde också i marinan när vi var nere för ett par år sedan. Kan bara hålla med ovanstående. Det är ett bra område med trevliga promenadstråk runt vattnet.
7E22B164-1B48-4F93-9227-F44E336F5ADD.jpeg
På ”utsidan” mot havet till så finns det stränder och badmöjligheter om det är viktigt.
Finns inte så mycket shopping kring marinan om jag kommer ihåg rätt, utan då är det taxi mot nån av galleriorna som gäller. Mall of the Emirates och Mall of Dubai känns som att man måste uppleva. Burj Khalifa ger en häftig utsikt över stan. Sen finns ju souken i gamla stan också, men den hann vi inte med.

Låter som tre givna platser att besöka! Får kika på hotellen i Marinan då.
 

Niclas

Omega
När jag ska dit nästa gång är det nedanstående som ska bockas av:
- Burg Khalifa, skall bokas hemifrån för att spara en slant
- Ökenkörning UTAN matutflykter. Har hört dem gärna kombinerar Jeep-kamel-kvällsmat vilket sägs vara lite segt.
- Skall finnas en Souk där du ha massa dörrar med olika länders mat/kläder/produkter i ett jätterum bakom respektive port. Typ Indien bakom en, Syrien bakom nästa osv.
- Båtutflykt i Dubais kanaler och vatten. Kan någon tipsa om någon mysig katamaran är jag tacksam.

Mina kollegor bodde på Palmen och de sa att oavsett vilken tid Du var i entrén kändes det som en tunnelbana i en storstad. Alltid en himla massa folk i rörelse.
 

JB_XII

Rolex
När jag var där förra året så bodde vi på detta hotellet: https://www.parkregiskriskin.ae/

Vi spenderade dock inte så mycket tid på hotellet, men inget att klaga på heller :) Vi var där i slutet av november.

Att tänka på (som du säkert redan vet):

Klädkoden är rätt liberal, men av respekt bör man kanske inte gå runt i bikini på restaurangerna ;)

Gå inte runt berusad på gatan :D Ta en taxi hem från restaurangen/nattklubben.

Glöm inte adapter. Kontakterna är av typ G (BS 1363), även kallad brittisk trestickskontakt.

Som några nämnt innan så kan man besöka burj khalifa, turning torso och ski dubai (inomhus skidbacke)
Ät gott, drick gott och vill du öppna lädret så är det bara att shoppa på! :D

Lycklig resa!
 

Bally

Cartier
Om du åker på en ökentour, läs på innan exakt vad de erbjuder och slanta upp lite extra för en bra en. Middagen i öknen som erbjuds på de billigare är USEL. Fyfan så besviken jag var, snålheten bedrog visheten där. Ökenturen i sig var fin däremot och kan rekommenderas, men lägg lite pengar på en bra version.
Vattenlandet i Atlantis var en oväntad höjdpunkt för mig, är normalt inget jättefan av sådant men hade en dag över och ville gärna ut på palmen ändå, en hel dag spenderades lätt där ute, sol bad och inte allt för mycket folk. Grymma åkturer utan kö när jag var där.
 

Bottega

Cartier
Vi bodde vid Mina, hotellet Westin. Fint hotell! Ett starkt tips är att dra förbi Gamla Dubai, du kan åka en liten båt över för 2 dirham (ca. 5 kronor) från "nya dubai". Gamla Dubai har du t.ex. den första byggnaden i Dubai, även guldmarknaden och allmänt ett gammalt kul område som skiljer sig mycket från resten utav staden.
 
Topp