• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Duktig och pålitlig urmakare i Stockholm

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Jag letar efter en pålitlig urmakare i Stockholm som kan byta tillbaka dagsskiva samt datumskiva på en Tudor med ETA 2834. Har ni tips på någon/några? :)

AD åtar sig ej uppgiften, då det sitter icke originala skivor i klockan idag. Ni kan läsa om mitt dilemma nedan:

Tror skivan är knas faktiskt. Den funkar ju som en datumskiva, går liksom inte montera knas. Kolla med Klockmaster Globen eller annat urmakeri, det är ju inte teknisk fysik liksom.

Är du missnöjd med den som monterat dit prylarna för annars är det väl smidigast att gå tillbaka till samma ställe? De kan ju inte rå för att skivan är feltryckt/skev. 🤷‍♂️

Jag fick dålig intryck av honom faktiskt, otrevlig och pratade väldigt ogärna. Oförsiktigt var han med klockan också.
Om det nu är så att de var otrevliga och utförde ett kasst jobb så kanske du kan tipsa om vilka man bör undvika så att fler slipper hamna där? 😊

Förutsatt att det inte bara handlar om någon slags personlig konflikt mellan er där du kände dig orättvist behandlad för att de inte ville rätta till den skeva dagskivan (en omöjlig uppgift) vilket det framstod som i din andra tråd.

Jag kanske har missuppfattat något men om jag hade lämnat in en Tudor som en urmakare utförde ett dåligt jobb på, behandlade den oaktsamt och dessutom var otrevlig så hade jag inte varit sen med att hänga ut dem. ✋

Senast ändrad:
Om det nu är så att de var otrevliga och utförde ett kasst jobb så kanske du kan tipsa om vilka man bör undvika så att fler slipper hamna där? 😊

Förutsatt att det inte bara handlar om någon slags personlig konflikt mellan er där du kände dig orättvist behandlad för att de inte ville rätta till den skeva dagskivan (en omöjlig uppgift) vilket det framstod som i din andra tråd.

Jag kanske har missuppfattat något men om jag hade lämnat in en Tudor som en urmakare utförde ett dåligt jobb på, behandlade den oaktsamt och dessutom var otrevlig så hade jag inte varit sen med att hänga ut dem. ✋
Anledningen till att jag inte skrivit i tråden beror på att jag aldrig haft med en fristående urmakare att göra tidigare. Så vet inte hur man bör bli bemött.
Låter som ett perfekt uppdrag för den eminente Dr Watch i Birkastan ;)
Tack för tipset, hade helt glömt honom. Bortsett från att han polerar klockorna som säljs, så har jag enbart hört bra om honom.

Anledningen till att jag inte skrivit i tråden beror på att jag aldrig haft med en fristående urmakare att göra tidigare. Så vet inte hur man bör bli bemött.

Tack för tipset, hade helt glömt honom. Bortsett från att han polerar klockorna som säljs, så har jag enbart hört bra om honom.
Både köpt av honom och stött på honom på stan. Lite av en bilhandlare i sin personlighet men jag har var positiva klockrelaterade erfarenheter av honom.

Han polerar förmodligen för att vanliga människor dvs majoriteten vill ha det så.

Åke Falk stänger sin butik. Blir restaurang där på nya året. Men i någon form fortsätter urmakeriet.
På pappa Åkes tid hade de både IWC och Omega. De är oerhört duktiga urmakare, inte tu tal om det. Men på senare tid verkar det lite som om de har tacklat av. Lite röriga och ointresserade är mitt intryck. Men som sagt, väldigt kunniga yrkesmän.

Bumpar den här tråden. Tidigare lämnade jag in billigare vintage hos en old school uris på Tegnérgatan, men den är stängd sen en tid tillbaka. Har någon tips på urmakare i Stockholm som tar sig an lite enklare uppdrag (batteribyten på udda klockor, översyn, småfix) till en rimlig peng? Det är alltså inte klockor som behöver ”AD-service”.

Jag söker något liknande, någon som kan digitalur i Stockholm. Jag skall byta urverk i en Seiko 6530, har ett NOS vid sidan av.

Vi på Urteknik kanske kan vara behjälpliga? :) Vi finns i Skövde och Linköping (tyvärr inte Sthlm) och klocksnackare skickar in klockor gratis och försäkrat.

Tillbaka
Topp