• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dykar-beater, gärna under 5000 kr.

Slif

Basic
Hej KS! Mycket tacksam för input och vägledning till en ny medlem som söker en dykar-beater i 5000-kronorsklassen. Den får gärna vara billigare men känns allting 100% rätt kan den också vara dyrare 😁 ..

Har läst en massa trådar redan och letat runt en hel del. Kraven är 100 meter vattenresistens och vridring. Quarts eller mekanisk spelar ingen roll. 40-44 mm känns lagom och den kommer bäras på nato. Designmässigt gillar jag när boetten är ganska nätt samt att vridringens greppsida är lite fint räfflad. Detta gör att många av seikos modeller som annars vanligen rekommenderas (skx, turtle, sumo etc) faller bort då jag tycker boetten känns lite för "biffig". Exempel på boett och vridring som faller mig i smaken:

500-125262.jpg
omega-seamaster-233-30-41-21-01-001-129.jpg
certina-mens-ds-ph200m-heritage-nato-milanese-watch-set-p27727-38008_image.jpg
01-105713.jpg

Omegan och Orisen är fina men långt över budget. Tissoten och Certinan är lämpliga kandidater men finns det alternativ? Som sagt finns det ännu billigare quarts-varianter är det inte främmande så länge finish är någorlunda motsvarande tissot/certina/seiko skx m.fl.

Mycket tacksam för input! Tack för ett nyfunnet kanonforum ✌️:)

Tycker Squale 1521 är schysst. Dyker upp frekvent på forumet runt din budget :)
Den var fin, lämplig kandidat!

Yema superman finns i kvarts och auto inom budget. Likadant wolbrook skindiver.
Yeman var riktigt najs! Aldrig hört talas om tillverkaren innan men ska kolla in, tack! Skindiverns tavla föll inte riktigt i smaken tyvärr.

Seiko SBDC053, bild lånad av Laketwig här på forumet, 42mm känns mycket prisvärd.
Den här hade jag missat! Trevligt alternativ, suger lite på om jag gillar tavlan eller ej :)

Min Glycine skulle du kunna få till detta pris..

Bilagor

• 8634A5AE-E834-4B7A-9531-46DE1821E66D.jpeg
    8634A5AE-E834-4B7A-9531-46DE1821E66D.jpeg
    104.7 KB · Visningar: 16
80BA6206-D4CD-46E4-A7DB-35900BDEE826.jpeg

Kanske inte passar in på alla dina krav men jag säger någon av Citizen NY0040 modellerna. Här är min på orginallänk.

Kan du tänka dig ett micromärke kan jag varmt rekommendera scurfa! (Har ägt 3 stycken och har även ägt oris 65 som i mitt tycke är en sämre klocka med en betydligt högre prislapp)
D2A87658-BB46-4506-9438-985972F16664.jpeg
Av ren nyfikenhet, vad är det du inte gillar med oris 65? (Själv varit lite sugen på den)

OT: Jag kan varmt rekommendera någon Certina Ds action, har en jag är väldigt nöjd med. Dock i titanium
1605311993534.png

Någon gång nästa år kommer jag försöka hitta något likadant. Har spanat in klockona från NTH (som brukar vara slutsålda ganska ofta men som just nu fått in en ny leverans)

Hej KS! Mycket tacksam för input och vägledning till en ny medlem som söker en dykar-beater i 5000-kronorsklassen. Den får gärna vara billigare men känns allting 100% rätt kan den också vara dyrare 😁 ..

Har läst en massa trådar redan och letat runt en hel del. Kraven är 100 meter vattenresistens och vridring. Quarts eller mekanisk spelar ingen roll. 40-44 mm känns lagom och den kommer bäras på nato. Designmässigt gillar jag när boetten är ganska nätt samt att vridringens greppsida är lite fint räfflad. Detta gör att många av seikos modeller som annars vanligen rekommenderas (skx, turtle, sumo etc) faller bort då jag tycker boetten känns lite för "biffig". Exempel på boett och vridring som faller mig i smaken:

500-125262.jpg
01-105713.jpg

Omegan och Orisen är fina men långt över budget. Tissoten och Certinan är lämpliga kandidater men finns det alternativ? Som sagt finns det ännu billigare quarts-varianter är det inte främmande så länge finish är någorlunda motsvarande tissot/certina/seiko skx m.fl.

Kan ju aldrig låta bli att rekommendera brittiska Nite.
Först kända för att göra G10-klockor år bl.a. engelska specialförbanden, nu också (i mitt tycke) vassa skrivbordsdykare av hög klass.
Hemsida: https://www.nitewatches.com/gb/store/alpha208st100blue
Mitt uppackningsinlägg här på KS: https://klocksnack.se/threads/recension-nite-alpha-t100.130401/
1605350396227.png

500-125262.jpg
01-105713.jpg

Oris behöver inte vara långt över budgeten begagnad, en cool divers 65 med tex denna tavla bör gå att hitta för under 8000
20201114_174400.jpg

Jäklar vad mycket fina dykare det finns från kända och okända märken jag inte visste fanns! :D Stort tack för alla tips hittils!

Hamilton Khaki navy scuba, 40mm

Dom var ju fina! Har ju kollat en del på khaki field-modellerna men kommit fram till att 38-39 mm är för litet, även om den mekaniska khaki field är riktigt snygg. Såg att det fanns en svart urtavla också, lutar nog lite åt det faktiskt! Synd att dom inte finns att klämma på i Sverige bara.. vad jag vet?

Trevlig boett och design! Ska kolla in om de finns med svart urtavla! Verkar vara rätt lika seiko i pris och kvalitet (i det segmentet) vad jag förstått.
Min Glycine skulle du kunna få till detta pris..
Tack för erbjudande! :) Just nu är det nog dock nytt som gäller!

NTH Barracuda checkar alla dina boxar :)
Schyst! Ska kolla in om den finns med svart tavla samt leta rätt på vart man kan få tag på den! Men verkar inte säljas av återförsäljare i Sverige, hmm..
Lite för biffig / toolig för min smak dessvärre..

Kanske inte passar in på alla dina krav men jag säger någon av Citizen NY0040 modellerna. Här är min på orginallänk.
Har kollat in den. Trevlig modell till bra pris men lite för biffig/toolig än vad jag letar efter den här gången, dessvärre!
Kan du tänka dig ett micromärke kan jag varmt rekommendera scurfa! (Har ägt 3 stycken och har även ägt oris 65 som i mitt tycke är en sämre klocka med en betydligt högre prislapp)
Cool men lite för biffig/toolig/gul (?) :D än vad jag letar efter den här gången tror jag..! men cool udda färg helt klart!
Snygg! Passar ju grymt bra på nato också.
Longines quarts ligger under 5k begagnad och automatisk runt 6k.
Bra tips och verkar vara en fin modell! Tror jag letar nytt i första hand än så länge dock..
Av ren nyfikenhet, vad är det du inte gillar med oris 65? (Själv varit lite sugen på den)

OT: Jag kan varmt rekommendera någon Certina Ds action, har en jag är väldigt nöjd med. Dock i titanium
Klassiker som jag ofta sett rekommenderas! Liiite för biffig dock, eller ja, gillar nog ph200 från Certina mer om det ska bli från den tillverkaren! :)
Kan ju aldrig låta bli att rekommendera brittiska Nite.
Först kända för att göra G10-klockor år bl.a. engelska specialförbanden, nu också (i mitt tycke) vassa skrivbordsdykare av hög klass.
Hemsida: https://www.nitewatches.com/gb/store/alpha208st100blue
Mitt uppackningsinlägg här på KS: https://klocksnack.se/threads/recension-nite-alpha-t100.130401/
Ser fina ut, men lite för biffig/toolig/sportig än vad jag söker denna gång. Grym lumen!
Oris behöver inte vara långt över budgeten begagnad, en cool divers 65 med tex denna tavla bör gå att hitta för under 8000
Se där, kanske får tänka om ang begagnat men kollar i nuläget i första hand efter ny!
Tycker seiko skx007 är riktigt bra!
Yes, verkar vara en riktig klassiker här på KS! Ser väldigt trevlig ut på vissa bilder och lite för biffig ut på andra bilder.. Får väl åka till en återförsäljare och känna lite på seiko 5 sport-modellen för att få en uppfattning!

1605311993534.png
Gillade utseendet och sizen som bara den.
Men lumen var en besvikelse, och sen råkade jag stöta vid kronan ytterst nätt (jätteenkelt att kronan går sönder på dessa) och efter det tog den in vatten. Så blev mycket klydd med den för min del helt enkelt.

Ps @Slif scurfan finns i många olika färger ;)

Du kan ju annars bygga en helt egen klocka precis som du vill ha den! Det har jag funderat på mycket. https://www.seikomods.com/product-category/skx007-cases/ har bra grejor. Om du utgår från 007 kan du välja bland många boetter, tavlor, bezelringar, inlägg, visare osv osv... KUL!
Det som du inte får ihop själv kan du lämna till en lokal urmakare. Detta roliga projekt går att få in i budgeten bra också:)

Men lumen var en besvikelse, och sen råkade jag stöta vid kronan ytterst nätt (jätteenkelt att kronan går sönder på dessa) och efter det tog den in vatten. Så blev mycket klydd med den för min del helt enkelt.

Ja det såg jag nu, verkligen fina!
SKX007 är en no brainer. Bara att köra. Bästa beatern jag haft(och även har än idag)
Hehe, jag börjar inse att det är en odödlig klassiker! Man kanske indoktrineras allt efter som och lär sig älska modellen? :D
Du kan sluta leta ;)

Som tidigare nämt, CWC RN Diver, finns i olika utföranden.
Heh, sir yes sir! :D
Du kan ju annars bygga en helt egen klocka precis som du vill ha den! Det har jag funderat på mycket. https://www.seikomods.com/product-category/skx007-cases/ har bra grejor. Om du utgår från 007 kan du välja bland många boetter, tavlor, bezelringar, inlägg, visare osv osv... KUL!
Det som du inte får ihop själv kan du lämna till en lokal urmakare. Detta roliga projekt går att få in i budgeten bra också:)
Jaså minsann? Det var ju onekligen intressant. Får kolla noggrant på detta alternativ, kul!

Då förstår jag att den inte var en höjdare. Har en S&S worldtimer idag, kanske håller i den ett tag till då 😎

Christopher Ward dyker upp i köp och sälj titt som tätt, annars brukar de ha en bra rea runt jul.

Haft en dykare i brons från dom själv, kvalitén kändes grymt bra för pengarna.

Tillbaka
Topp