• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Nite Alpha T100

MAz_666

Rolex
Hej KS!
IMG_9216.JPG

(Recensionens ”clean:a” bilder är lånade från Nite:s hemsida).

I några månader har jag bekantat mig med min tredje klocka från Nite. Utöver denna Alpha har jag en Hawk T100 och en Icon T100. Nite är ett brittiskt märke som jag bedömer bör gå under epitet ”micro brand”. Nite har funnits sedan 2003 då dess skapare Roger Green upptäckt Tritium som lume på klockor. De har enligt vissa uppgifter en tid varit leverantörer av G10-liknande modeller till brittiska specialförbandet S.A.S. men säljer idag fyra olika huvudmodeller med en uppsjö av färger i dessa fyra modeller och ofta valet mellan T25- eller T100-lume.

Deras fyra modeller är en G10-modell de kallar MX10; där ingen av modellerna har T100. Modellen Hawk är en stor dykare i polykarbonat (mkt tålig plast) som finns med både T25 eller T100. Icon är en större dressad metallklocka som också finns i T25 och T100. Den jag valde denna gång är Alpha som är en skrivbordsdykare (skulle kalla den för snygg beater) med endast valet T100. Nytt sedan något år tillbaka är att de numer på många modeller erbjuder valet ljusgrön Tritium-lume eller blåfärgad lume.

Den går (mig veterligen) inte att hitta annat än från deras webshop, men som är en användarvänlig sådan. Priserna går ju upp och ned beroende på värdet av SEK vs. Brittiska pund, men kostar cirka 3000 till 5000SEK beroende på modell. Nite har en mycket snabb och proffsig kundtjänst som svarar på momangen och är genomtrevliga. Tillhör man Försvarsmakten (även svenska) skickar man en bild på sitt mil-ID så får man direkt 10%. Kanske är det samma för blåljusmyndigheter? Då jag hade ett presentkort var dom oerhört tillmötesgående och rekommenderade hur ”få ut mest av det”, om jag skulle köpa klockan med gummi och lägga till länken extra, eller tvärtom.
Låda.jpeg

Då jag köpte klockan hade Brexit ännu ej gått igenom, och då lade jag beställningen via mejl på en söndag, hade spårningsnumret måndag och paketet tisdag. Imponerande!

Till själva klockan.

Alphan finns just nu i 24 st modeller (!) där man inledningsvis kan välja mellan stål, svart PVD eller rosé i boetten. De har även haft mindre upplagor med borstad guld-/mässingsfärgad boett. Sedan flera olika färger på tavla och som sagt blå eller grön lume. Alphan finns ej med de smalare (svagare) T25 minutmarkeringarna som en del av de andra klockmodellerna. Väljer man stålmodellerna med svart tavla blir utseendet och färgställningarna rätt lika klassiska Submarinern eller t.ex. Certina DS First 1888.

Klockan jag valde är i rostfritt med kombinationen jag är svag för: blått med orange inslag. Jag köpte både med stållänken och det tillhörande (blå) gummibandet. Jag valde dessutom den modellen som har blå lume.
Solsken.jpeg

Tavlan till min klocka brukar nog allmänt benämnas Sunburst där blåheten skimrar – speciellt i solen. Jag uppfattar den vacker. Tavlans alla markeringar är bedömt tryckta, med texten ”T100 Swiss Movement” i nederkant. T100-markeringarna är i (mörkret) starkt mellanblå, med enkla ”plattor”, medan kl. 12 är en dubbel-platta i orange. Omöjligt att orientera klockan fel i mörker sålunda. Dagtid uppfattas markeringarna helt vita förutom kl. 12 som är svagt gulorange. För den som ej bekantat sig med Tritium är det en ofarlig (jämfört med gamla tidernas klockor med radium ...) ”radioaktiv” lösning som ger ett mycket skarpt ljus, helt utan behov av laddning med sol eller lampa. Den lyser lika mycket jämnt; vid sänggående eller efter en hel natts sömn.
LUME.jpeg

Nackdelen är att Tritium som alla dessa ämnen har en halveringstid, vilket innebär att klockan ej kommer lysa maximalt med ålder. Och efter tillräckligt många år lyser den inte alls. Man brukar allmänt säga att halveringstiden är 12,33 år, vilket innebär att klockan idag lyser djävulskt bra – och om 12 år endast toppen! Förenklat är T100-klockor 4ggr starkare i sitt lume än de mer vanliga T25. Jag har ägt många Luminox, och de har just T25 normalt. Sådan Luminox som är 5-10 år bredvid en T100-klocka är på riktigt som att jämföra en VW-bubbla från 65 med en Porsche.
4st.jpeg

Ovan lite grusigt syns fyra av mina Tritiumklockor. En Luminox T25, samt mina Hawk, Icon och denna Alpha – alla med T100. Valet med blå lume istället för grön var för min del endast på grund av utseendet. Det ser för jäkla coolt ut. Vill man ha en klocka som nästan går att läsa med så lyser de gröna lite skarpare. Men de blå lyser satan ändå.

Datumöppningen är placerad mellan 20 över och 25 över, och är en av de saker jag inte älskar på klockan. Även med läsglasögon tycker jag datumet är en smula för litet. För person som äntrat läsglasögonåldern är det omöjligt att läsa datumet utan glasögon. Skulle det gått, hade jag personligen valt en tavla utan datum.
snett framifrån.JPG

Inlägget i vridringen är keramiskt, med vita fint utskurna bezel-siffror, men med orange minutmarkeringar 0-15. Keramiskt eller ej så är inlägget blankt mörkblått som ger mig en aning känsla av blank Humbrol-färg man målade byggsatserna med i ungdomen. Skulle personligen uppskattat en något mer nedtonad färg/yta på inlägget.

Själva vridringen är uni-directional och känns rejäl och lättmanövrerad. Vridringen har 120 klick och klicken är mycket distinkta. Vridringen linjerar perfekt med minutstrecken. Vridringens grepp (”taggarna”) är vasst på ett mycket positivt vis, och är lätthanterat även om man är blöt eller liknande.

Min klockas visare är vita, med en orange sekundvisare. Snyggt tycker jag! Precis som alla (?) T100-klockor måste dock visarna ha T25-tuber. T100 skulle inte få plats. Men de lyser mycket tydligt i mörkret ändå. Utseendet med platta och raka visare men med en avsmalnad spets längst fram uppfattats som stiliga. Min sekundvisare är inte helt perfekt ställd i förhållande till sekundmarkeringarna. Den är inte flytande, utan hoppar ett steg i sekunden.

Inne i klockan sitter ett Schweitziskt verk av typen Ronda 715Li, där batteritiden är uppgiven till 10 år. Från Rondas egna spec:ar skall verket ha 5 stenar och guldpläterat och ha E.O.L.-funktion. Spec:en säger att verket skall hålla en noggrannhet på -10/ +20 sek/mån, vilket jag uppfattar min vara något bättre än. Utan mätverktyg tycker jag min ligga på ca. +5 sek/mån.
Boetten är i min smak bland de bättre attributen på klockan. Jag uppfattar den jämnt borstad, och utstrålar tung kvalitet för detta pris. Klockan saluförs som en 42mm-boett, men när jag mäter den får jag det till 43mm, 47mm med kronan och 49,5mm L2L. Den har 22mm mellan luggarna. Tjockleken är 14,6mm d.v.s. inte en bland de tunnare där ute.
jämföresle.jpeg

Jämför jag Alphan med den ganska lika Certinan jag äger är de rätt lika i känsla och storlek. Möjligen att Alphan är något mer ”topptung” beroende på tjockleken och har ngt längre bandhorn.
Bakifrån.JPG

Hela boetten är borstad med längsgående ”svep” men är så delikat gjorda att det är svårt att se borstningarna. Baklocket är gjutet med Nite:s logo ”flamman” och texten ALPHA utstående på ett snyggt vis, och har i nederkanten märkning med ”radioaktiv-loggor”och texten ”Trigalight H3 Illumination”. Locket upplevs som kraftigt och gediget. Kronan är välskyddad, med skydden/”hornen” ut till ca. 60% av kronan. Kronan är rejäl, fint rillad/räfflad, orange linje, lättgreppad, signerad med Nite:s logo och självklart så är den skruvad. Modellen är spec:ad till 300 dykmeter/30ATM!

Som nämndes köpte jag både tillhörande gummibandet och stållänken.
gummi.jpeg

Gummibandet gillar jag till 100% och är lagom ”sticky” vilket gör att det sitter fast på armen även om men inte drar åt den hårt. Bandet har en dubbel-kläpp och varje hål i gummit har en snygg upphöjning/räffla. Bandet har bara en ”keeper” med där hanen på bandet har en upphöjning/spets både utåt och inåt vilket gör att bandet och keepern hålls på plats utmärkt. Som synes är gummibandet ”strömlinjeformat” som en fortsättning på klockan, vilket blir en snygg linje från bandhorn över till gummiband.
IMG_9207.JPG

Länken känns mycket stabil och tung, och är långt ifrån ”rasslig”. Se bilden nedan där jag håller den rakt ut:
IMG_9214.JPG

Har svårt att med rätta klockord beskriva den, men jag tror bilderna visar att länkbitarna är pentagonkantiga (tre synliga på ovansidan) vilket gör att den får ett snyggt utseende. Länken är borstad i sin helhet och fäster i mellan bandhornen på ett tight och proffsigt vis. Från bandhornens bredd på 22mm är den 20mm nere vid låset. Nite har fortfarande många länkarmband och gummiarmband kvar med den äldre logon, med texten NITE snyggt kursiverad. Ber man om det så kan man få sådana med till klockan istället. Jag gjorde så. Jag uppfattar länken ej vara en högeffektiv epilator som en annan KS:are skämtsamt beskrev sin länk. Denna är skön!

Skall jag framföra någon kritik mot länken är ju denna precis som väldigt många andra bara så bred som mellan luggarna (gummibandet fyller ju ut denna plats) – och då luggarna är relativt breda, så ger detta lite en uppfattning av att man satt på en rätt smal länk på en bred klocka. Tror ni förstår hur jag tänker. Länken är en klassisk med låsbygel man viker upp, och sedan från sidan trycker in två låsspärrar för att öppna den.

Specifikationer:
Referens: Nite Alpha T100
Diameter (exkl. krona/inkl. krona): 42 (43)mm/47mm
L2L: 49,5mm
Höjd/tjocklek: 14,6mm
Glas: Safir
Vridring: 120 klick, lume-pip (T25)
Boett: Borstat helstål
Krona: Skruvad/Märkt med logo
WR: 30ATM
Tavla: Sunburst blå, tritium T100
Visare: Raka med ”nålspets”, T25
Urverk: Ronda 715Li
Batteritid: 10 år
Vikt: ca 115gram med gummiarmbandet, ca 160g med stållänken
Garanti: 1 års full garanti
Pris: 400£ gummiarmband; 480£ stållänk

Min slutsats?

PLUS:
För den relativt lilla pengen tycker jag klockan andas kvalitet, tyngd och klass. Prisvärd.
Kul med lite ovanligt märke.
Snygg.
Tritium-lume; och att det är T100.

Minus:
Den som är van vid smäckra dressardykare kan uppfatta denna en smula klumpig/topptung.
Tritium gör klockan inte kommer kunna lysa lika bra om 30 år …
(Men då är jag långt över 80, och intresserar mig säkert mest för gökur!)
 
Senast ändrad:
Topp