• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr service

nissehult

Patek
2-Faktor
Har du skruvat i ett motorutrymme?
Man tappar en skruv och stelnar till och lyssnar och ber om det distinkta ljudet när den slår i betong golvet. Hör man inte det blir humöret väldigt uselt och man står resten av kvällen och letar efter skruven. Man köper en ny (dyr) skruv och i ett tidsspann på 1-10 år senare hittar man skruven någonstans i motorutrymmet.
He, he. Jo, det har du rätt i. Men jag tycker nog fortfarande att en urmakare måste vara bra mycket stadigare på handen än en bilmekaniker...
 

Mattan

Panerai
Ett 7750 borde väl de flesta kunniga urmakare kunna serva. Kolla med gastons ur i Göteborg, han brukar vara bra!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
He, he. Jo, det har du rätt i. Men jag tycker nog fortfarande att en urmakare måste vara bra mycket stadigare på handen än en bilmekaniker...

Tre meter förlängare med en skruv i änden som sitter fast i hylsan med hjälp av en papperstuss nedsölad i saliv och pricka rätt ovanför en växellåda i ett hål som man inte ser kräver att tungan är rätt i mun ;)

Fast jag håller med om allt du säger, jag är bara lite dryg :D
 

billo

Cartier
Å andra sidan så gör det ju inget om en bilmekaniker nyser eller ens andas när de plockar bort en skruv från motorn. Gör en urmakare det så går det åt en timme att leta efter skruven med ett mikroskop...


Sant! Har en polare som jobbar på alfa/fiat. Han slutar andas ibland när de får in visa Fiat/alfa bilar som de skall byta kamrem på.
 

Peder100

Omega
Jag känner Kent i Sundsvall (certifierad på bla Rolex, Omega, Breitling mfl), vill du så kan jag höra med honom vad det skulle kosta?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Nej.

Först får du dra ifrån 20% moms, där ryker en hundring direkt.

Förutom delar, som ofta är långt ifrån billiga, ska det som är kvar täcka arbetsgivaravgifter, lokalhyra, administration, avbetalning på maskiner och verktyg, avgifter och nödvändiga utbildningar som märken man är AD för kräver, CSN-avbetalning för urmakarutbildningen och säkert hundra andra mer eller mindre betungande poster.

Det är märkligt att service är så billigt som det är.


Mycket bra sagt. Ett av väldigt få vettiga inlägg i den här tråden.
 

Peder100

Omega
Det är ju såklart att uraffärerna/urmakarna måste få tjäna pengar. Men eftersom jag har shoppat runt och dessutom känner ett par urmakare så vet jag att det inte alls är ovanligt att det läggs på en del saker som kanske inte behöver göras och att arbetstimmarna blir ganska dyra. Återigen, inget fel i det, de får ta betalt hur mycket som helst, men jag uppmanar alla att kolla med flera olika, då brukar det gå att få ner priset en hel del.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nej.

Först får du dra ifrån 20% moms, där ryker en hundring direkt.

Förutom delar, som ofta är långt ifrån billiga, ska det som är kvar täcka arbetsgivaravgifter, lokalhyra, administration, avbetalning på maskiner och verktyg, avgifter och nödvändiga utbildningar som märken man är AD för kräver, CSN-avbetalning för urmakarutbildningen och säkert hundra andra mer eller mindre betungande poster.

Det är märkligt att service är så billigt som det är.

Visst har du en poäng där men som det brukar vara så är teori och den riktiga världen två olika saker. Jag håller med dig om att ett företag (en urmakare i detta fall) oftast har många och stora utgifter, inklusive momser, skatter och sociala avgifter, som alla ska täckas av priset man räknar fram. Men, av min erfarenhet med urmakare (har servat x antal klockor under åren och oftast frågar jag ut utmakaren om vad som har behövts göras och jag har numer även en urmakarvän som jag gör all service hos) så är det många onödiga grejer en urmakare inkluderar i en service för att kunna roffa åt sig lite extrastålar. Bland annat byts det delar som inte egentligen behövs bytas så ofta. Visst ska man ju vara försiktig och byta delar för att preventera skador, men oftast är denna överförsiktighet obefogad, spciellt när delarna kostar mer än själva servicen. Jag var med när min vän gjorde en helservice inklusive byte av visare och glas en gång och hela processen kan inte ha tagit mer än två timmar, inklusive flera pratatunder med mig. Det som egentligen tar tid är testningen, dvs att de måste hålla koll på klockan i en winder i typ en vecka och kontrollera den dagligen så att allt funkar som det ska. Denna kontroll är dock knappast tidskrävande. Av det jag har sett så kan jag inte förstå hur en standardservice (utan byte av delar/polering osv) kan kosta mer än 3k.

Nu vill jag dock inte trycka ner urmakare i allmänhet. Min erfarenhet kanske inte speglar hela urmakaryrket. Viss service kanske helt rättfärdigat måste kosta 9k, och i så fall är det helt ok i min mening. Men detta är i alla fall inte vad jag har sett hittills.

Det är lite som i mitt yrke (och alla yrken med informationsassymmetri egentligen); lekmän som inte är insatta i lagen accepterar titt som tätt att en advokat skriver det där tilläggande dokumentet som kostar 5k extra och är egentligen onödigt, för advokaten säger ju att det nog blir bäst om man får med det tillägget också, annars kan man åka i fängelse.

Eller när tvättmaskinen hemma gick sönder en gång. "Experten" som kom konstaterade snabbt att någon motor måste bytas till en kostnad som uppgår till nästan maskinens hela värde. När jag istället ringde en vän som var insatt meddelade han att experten hade rätt i att motorn var skadad, men byte behövdes inte; en extremt enkel reparation räckte. Tre minuter och 200 kr senare var maskinen fixad.

Men missförstå mig inte; jag är 100 % för att man ska betala ett tillräckligt högt pris för saker som behövs, då jag förstår vilka kostnader en företagare har, men jag tycker också att man ska gardera sig och alltid se till att få prisförslag från flera ställen. För det är ju tråkigt att lägga ner nästan 9k på någonting som kanske kan gå på 5k på annat ställe. För mellanskillnaden, 4k, kan man ju köpa sig en skön vintagedinka istället.

Och sedan ett tips när man tar fram prisförslag: be ALLTID urmakaren/advokaten/mekanikern specificera varje post som behövs och vad varje post går på. På så sätt kan personen inte dra till med en obefogad klumpsumma, och då kan man också jämföra med andra ställen på varje post för sig själv för att få en så bra deal som möjligt. Med det sagt är jag emot överdrivet prutande hos urmakare då jag tycker att de borde ha en chans att tjäna ihop till sitt leverne. Man ska ju betala för sig, helt klart.
 

David

Bödeln
Jag var med när min vän gjorde en helservice inklusive byte av visare och glas en gång och hela processen kan inte ha tagit mer än två timmar, inklusive flera pratatunder med mig.

Alltså fullständig demontering av verket, inspektion med lupp av varje del för slitage, ultraljudstvätt, tork, kontroll och återmontering av verket inklusive korrekt smörjning med rätt mängd av rätt olja på rätt plats enligt tillverkarens instruktioner? Och förstås även ultraljudstvätt och eventuellt polering av boett och länk, samt trycktest.

RolexOilChart14.jpg


Eller var det en "fullständig service" i still med den som klockor som säljs som "genomgångna av urmakare" som dyker upp i åskmolnshistorier här titt som tätt utsatts för?
 

Per Hamrin

Breitling
Visst har du en poäng där men som det brukar vara så är teori och den riktiga världen två olika saker. Jag håller med dig om att ett företag (en urmakare i detta fall) oftast har många och stora utgifter, inklusive momser, skatter och sociala avgifter, som alla ska täckas av priset man räknar fram. Men, av min erfarenhet med urmakare (har servat x antal klockor under åren och oftast frågar jag ut utmakaren om vad som har behövts göras och jag har numer även en urmakarvän som jag gör all service hos) så är det många onödiga grejer en urmakare inkluderar i en service för att kunna roffa åt sig lite extrastålar. Bland annat byts det delar som inte egentligen behövs bytas så ofta. Visst ska man ju vara försiktig och byta delar för att preventera skador, men oftast är denna överförsiktighet obefogad, spciellt när delarna kostar mer än själva servicen. Jag var med när min vän gjorde en helservice inklusive byte av visare och glas en gång och hela processen kan inte ha tagit mer än två timmar, inklusive flera pratatunder med mig. Det som egentligen tar tid är testningen, dvs att de måste hålla koll på klockan i en winder i typ en vecka och kontrollera den dagligen så att allt funkar som det ska. Denna kontroll är dock knappast tidskrävande. Av det jag har sett så kan jag inte förstå hur en standardservice (utan byte av delar/polering osv) kan kosta mer än 3k.

Nu vill jag dock inte trycka ner urmakare i allmänhet. Min erfarenhet kanske inte speglar hela urmakaryrket. Viss service kanske helt rättfärdigat måste kosta 9k, och i så fall är det helt ok i min mening. Men detta är i alla fall inte vad jag har sett hittills.

Det är lite som i mitt yrke (och alla yrken med informationsassymmetri egentligen); lekmän som inte är insatta i lagen accepterar titt som tätt att en advokat skriver det där tilläggande dokumentet som kostar 5k extra och är egentligen onödigt, för advokaten säger ju att det nog blir bäst om man får med det tillägget också, annars kan man åka i fängelse.

Eller när tvättmaskinen hemma gick sönder en gång. "Experten" som kom konstaterade snabbt att någon motor måste bytas till en kostnad som uppgår till nästan maskinens hela värde. När jag istället ringde en vän som var insatt meddelade han att experten hade rätt i att motorn var skadad, men byte behövdes inte; en extremt enkel reparation räckte. Tre minuter och 200 kr senare var maskinen fixad.

Men missförstå mig inte; jag är 100 % för att man ska betala ett tillräckligt högt pris för saker som behövs, då jag förstår vilka kostnader en företagare har, men jag tycker också att man ska gardera sig och alltid se till att få prisförslag från flera ställen. För det är ju tråkigt att lägga ner nästan 9k på någonting som kanske kan gå på 5k på annat ställe. För mellanskillnaden, 4k, kan man ju köpa sig en skön vintagedinka istället.

Och sedan ett tips när man tar fram prisförslag: be ALLTID urmakaren/advokaten/mekanikern specificera varje post som behövs och vad varje post går på. På så sätt kan personen inte dra till med en obefogad klumpsumma, och då kan man också jämföra med andra ställen på varje post för sig själv för att få en så bra deal som möjligt. Med det sagt är jag emot överdrivet prutande hos urmakare då jag tycker att de borde ha en chans att tjäna ihop till sitt leverne. Man ska ju betala för sig, helt klart.

Urmakare, coolt yrkesval
Att vara noggrann och samvetsgrann blev helt plötsligt oärlig istället
Byta ut friska delar i verket och roffa åt sig lite extra stålar
... bland annat byts det delar som egentligen inte behöver bytas så ofta
Och vad fan vet du om det?
Förresten, vad är det mer för onödiga grejor urmakaren inkluderar i en service?
Jävla mupp
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Alltså fullständig demontering av verket, inspektion med lupp av varje del för slitage, ultraljudstvätt, tork, kontroll och återmontering av verket inklusive korrekt smörjning med rätt mängd av rätt olja på rätt plats enligt tillverkarens instruktioner? Och förstås även ultraljudstvätt och eventuellt polering av boett och länk, samt trycktest.


Eh, ja. Förutom polering. Jag vet inte vilka urmakare du går till, men de urmakare som jag besöker har gjort detta ett par gånger. De har nästintill en intuitiv känsla för hur olika verk fungerar. Detta inkluderar att veta vilka delar (och var) man ska titta på extra noga för slitage samt typ och mängd av smörjning/olja. Det är bra att du nämner "fullständig demontering av verket", för när jag säger helservice så menar jag ju så klart att man bara öppnar boetter och blåser på verket lite för att rengöra det...

Av det jag såg så tar demontering av av verk som saknar några sofistikerade komplikationer inte alls lång tid - det är typ den snabbaste biten. Det är snarare inspektion, rengöring (ultraljud) samt torkning som tar mest tid (förutom att sätta ihop och smörja klockan också så klart vilket tar bra mycket längre tid än att demontera den).

Visst tar det längre tid normalt, då urmakare ofta inte fixar en klocka i taget, utan delar upp momenten och fördelar dem under flera dagar (demontering, tvätt och så får delarna ligga och torka i ett par dagar innan man fortsätter). På så sätt kan man jobba med flera klockor under en dag och minimera väntetiden för exempelvis tvätt och tork.

Men visst, jag ska medge att jag har missat att nämna att detta fall rör sig om en enklare Omegavintageklocka. Mitt exempel gäller inte kanske inte en nyare Submariner. Men en hel del analogier finns ändå.

Sedan är det ju lite ologiskt att det skulle ta längre tid än så att serva en klocka. Med tanke på hur mycket en urmakare kostar i timman (en summa som ska täcka alla möjliga slags kostnader, skatter, sociala avgifter, moms, och även rymma en liten lön till urmakaren) bör en enkel 3-4k-service inte liggga på mer än 2-3 timmar totalt.

Urmakare, coolt yrkesval
Att vara noggrann och samvetsgrann blev helt plötsligt oärlig istället
Byta ut friska delar i verket och roffa åt sig lite extra stålar
... bland annat byts det delar som egentligen inte behöver bytas så ofta
Och vad fan vet du om det?
Förresten, vad är det mer för onödiga grejor urmakaren inkluderar i en service?
Jävla mupp


Hej Per Hamrin. Tack för ditt välargumenterade och positiva inlägg. Sådant stoff är vad bra forum byggs på.

Jag har försökt dela med mig av mina erfarenheter. Jag vill minnas att jag skrev att jag kan ha fel (dvs att mina begränsade erfarenheter inte nödvändigtvis behöver generaliseras för att gälla hela industrin), så viss förståelse bör man väl ändå ha innan man går till attack och kallar folk för "jävla mupp".

Angående onödiga "grejor": för ett par år sedan, i början av klockintresset när min kunskapsnivå var låg och erfarenhet väldigt liten, betalade jag i snitt mer för service än vad jag gör idag. I och med att jag lärde mig mer om klockor började jag fråga ut urmakaren om vad exakt som har gjorts. Det som öppnade mina ögon var att olika urmakare gav mig väldigt olika prisbilder. Då började jag läsa på lite och fråga runt. Vid offertar började jag begära specificering av varje kostnadsmoment för sig. När jag frågade varför polering av en liten länkbit kostade lika mycket som polering av boett + en hel länk blev det plötsligt helt annorlunda. Priserna blev helt plötsligt lägre nu när det inte var klumpsummor för allt. En grej som bland annat skiljer mellan urmakare är priset de tar för att köpa in delar. När jag har servat klockor i Italien och Tyskland har jag märkt att vissa lägger på 50 % av inköpspriset för att de bemödar sig med beställningen medan andra tar typ 5 % och ibland även 0. Eller när en urmakare ville ta betalt för att beställa packning till en billigare vintagelongines när han hade sådana liggandes i mängder. (Det var iofs i Italien där de kan vara lite luriga, så det kanske gäller för Sverige.)

Med det sagt har jag aldrig snålat på service. Jag har alltid varit villig att ta hand om mina klockor och betala för det som behöver göras. Jag uppskattar det jobb urmakare lägger ned och är mer än villig att betala för mig. Men jag har som sagt märkt en hel del gånger att man har gjort det som inte behövts göras. Detta händer speciellt när man är en novis och inte har så bra koll på vad som egentligen görs vid service.

Informationsassymmetri. Kolla upp det.

Trådskaparens pris (nästan 9k!) känns väldigt högt, men om andra urmakare ger honom liknande prisbild så är det ju så klart bara att lägga stålarna på bordet. Jag är dock rätt säker på att han skulle kunna göra det lite billigare om han kollade runt lite hos olika urmakare.

Sedan vill jag bara säga att jag tycker att det är kul att diskutera sånt här, och tar gärna en debatt. Men då uppskattar jag i alla fall lite verklighetsförankrad argumentering och inte bara tomma påhopp.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är intressant att när en urmakare skapar ett urverk så ses denne som en fantastik konstnär och vi lägger gärna flertalet tusenlappar för att visa vår uppskattning. När sedan en annan urmakare skall serva samma urverk så ses denne ofta som en sniken jäkel som bara vill roffa åt sig våra pengar.

Att vara en upplyst konsument är bra för alla. "Rötägg" finns i alla branscher, men man skall vara försiktig med att dra alla/flertalet över samma kam. Som sagt, minst två offerter borde vara standard.
 

Peder100

Omega
Helt klart kan man inte dra en hel yrkeskår över en kam. Men det är ju ett faktum att i branscher där den allmänna kunskapen är låg är det lättare och troligen vanligare med uppblåsta priser. Hur många gånger har jag inte fått höra på bilservicen att det är dags att byta bromsbelägg och att skivorna börjar bli så slitna att de måste bytas. Jag pratat alltid med min bilbesiktigare och ber honom eller henne göra ett utlåtande över just belägg och skivor. Inte en ända gång har de sagt att ett skivbyte skulle behövligt "inom överskådlig tid".

Precis samma känsla har jag och många av mina kunder fått vid besök hos urmakare. Jag har tex haft flera kunder som inte förstått funktionen på sitt automatverk, att det behöver dras manuellt då och då. Dessa har stolpat in, till välrenommerade handlare och fått veta att de måste justera balansen, byta fjäder och faan och hans moster, när det handlar om att dra upp klockan. Det är bedrägeri.

Jag har arbetat med en certifierad (Rolex, Omega, Breitling mfl) urmakare i nästan sju år, till honom skickar jag många klockor från kunder som fått, vad de anser är för dyra offerter, det är i ytterst få fall min urmakare kommer fram till samma pris. Nu inser jag såklart att jag har ett bättre timpris pga vår relation, men det är inte alls sällan deras åtgärder är betydligt mindre omfattande än orginaloffertens.

Den är tråden började med en Oris och en reparation för 8500 kr. Vid telefonkonsultation med min urmakare ansåg han att priset lät "väl högt" för de åtgärderna som var specificerade, men kunde inte ge något exakt utan att ha sett klockan.
 

Per Hamrin

Breitling
Eh, ja. Förutom polering. Jag vet inte vilka urmakare du går till, men de urmakare som jag besöker har gjort detta ett par gånger. De har nästintill en intuitiv känsla för hur olika verk fungerar. Detta inkluderar att veta vilka delar (och var) man ska titta på extra noga för slitage samt typ och mängd av smörjning/olja. Det är bra att du nämner "fullständig demontering av verket", för när jag säger helservice så menar jag ju så klart att man bara öppnar boetter och blåser på verket lite för att rengöra det...

Av det jag såg så tar demontering av av verk som saknar några sofistikerade komplikationer inte alls lång tid - det är typ den snabbaste biten. Det är snarare inspektion, rengöring (ultraljud) samt torkning som tar mest tid (förutom att sätta ihop och smörja klockan också så klart vilket tar bra mycket längre tid än att demontera den).

Visst tar det längre tid normalt, då urmakare ofta inte fixar en klocka i taget, utan delar upp momenten och fördelar dem under flera dagar (demontering, tvätt och så får delarna ligga och torka i ett par dagar innan man fortsätter). På så sätt kan man jobba med flera klockor under en dag och minimera väntetiden för exempelvis tvätt och tork.

Men visst, jag ska medge att jag har missat att nämna att detta fall rör sig om en enklare Omegavintageklocka. Mitt exempel gäller inte kanske inte en nyare Submariner. Men en hel del analogier finns ändå.

Sedan är det ju lite ologiskt att det skulle ta längre tid än så att serva en klocka. Med tanke på hur mycket en urmakare kostar i timman (en summa som ska täcka alla möjliga slags kostnader, skatter, sociala avgifter, moms, och även rymma en liten lön till urmakaren) bör en enkel 3-4k-service inte liggga på mer än 2-3 timmar totalt.




Hej Per Hamrin. Tack för ditt välargumenterade och positiva inlägg. Sådant stoff är vad bra forum byggs på.

Jag har försökt dela med mig av mina erfarenheter. Jag vill minnas att jag skrev att jag kan ha fel (dvs att mina begränsade erfarenheter inte nödvändigtvis behöver generaliseras för att gälla hela industrin), så viss förståelse bör man väl ändå ha innan man går till attack och kallar folk för "jävla mupp".

Angående onödiga "grejor": för ett par år sedan, i början av klockintresset när min kunskapsnivå var låg och erfarenhet väldigt liten, betalade jag i snitt mer för service än vad jag gör idag. I och med att jag lärde mig mer om klockor började jag fråga ut urmakaren om vad exakt som har gjorts. Det som öppnade mina ögon var att olika urmakare gav mig väldigt olika prisbilder. Då började jag läsa på lite och fråga runt. Vid offertar började jag begära specificering av varje kostnadsmoment för sig. När jag frågade varför polering av en liten länkbit kostade lika mycket som polering av boett + en hel länk blev det plötsligt helt annorlunda. Priserna blev helt plötsligt lägre nu när det inte var klumpsummor för allt. En grej som bland annat skiljer mellan urmakare är priset de tar för att köpa in delar. När jag har servat klockor i Italien och Tyskland har jag märkt att vissa lägger på 50 % av inköpspriset för att de bemödar sig med beställningen medan andra tar typ 5 % och ibland även 0. Eller när en urmakare ville ta betalt för att beställa packning till en billigare vintagelongines när han hade sådana liggandes i mängder. (Det var iofs i Italien där de kan vara lite luriga, så det kanske gäller för Sverige.)

Med det sagt har jag aldrig snålat på service. Jag har alltid varit villig att ta hand om mina klockor och betala för det som behöver göras. Jag uppskattar det jobb urmakare lägger ned och är mer än villig att betala för mig. Men jag har som sagt märkt en hel del gånger att man har gjort det som inte behövts göras. Detta händer speciellt när man är en novis och inte har så bra koll på vad som egentligen görs vid service.

Informationsassymmetri. Kolla upp det.

Trådskaparens pris (nästan 9k!) känns väldigt högt, men om andra urmakare ger honom liknande prisbild så är det ju så klart bara att lägga stålarna på bordet. Jag är dock rätt säker på att han skulle kunna göra det lite billigare om han kollade runt lite hos olika urmakare.

Sedan vill jag bara säga att jag tycker att det är kul att diskutera sånt här, och tar gärna en debatt. Men då uppskattar jag i alla fall lite verklighetsförankrad argumentering och inte bara tomma påhopp.

Tjena kvisten, visst, onödigt att skriva jävla mupp, skrivet i stunden, så sorry för det
Hamnar ibland på neandertalsnivå efter att ha läst vissa inlägg, och hann tyvärr inte iväg från tangentbordet i tid denna gång
Hade svårt att hitta något positivt i ditt inlägg
Jag är rent allmänt duktigt trött på att i tid och otid läsa om överbetalda urmakare, billigast tänkbara service, och tyvärr, som du skriver är baserat på dina egna erfarenheter, även oärliga urmakare

Vi får väl se om nedan är verklighetsförankrat eller bara tomma påhopp
Som jag kan se det, du får rätta mig om jag har fel, anger du i dina inlägg tre exempel på saker som är onödiga vid en service
Dels att betala lika mycket för polering av en länkbit som polering av en hel länk och boett, hela klockan alltså
Jag känner ingen urmakare som skulle debitera lika mycket för att polera en länkbit som att polera hela klockan, men du har tydligen stött på sådana urmakare, tråkigt och konstigt är det enda jag kan säga
Dels att urmakare gör olika påslag för reservdelar, mer om det längre ned
Tredje exemplet är från ditt första inlägg, den onödiga åtgärden att vid en service byta ut delar som inte behöver bytas ut
Det direkta och enda skälet till att mina fingrar hamnade på tangentbordet innan jag hann lämna skrivbordet
Det är något du skriver klart och tydligt
Det är ju faktiskt det mest intressanta påståendet, hur kan du som icke urmakare veta det?
Kan det vara din urmakarkompis som säger:
Ja, jag brukar byta ut diverse delar som inte behöver bytas så jag kan lägga på en fet summa på nya delar och roffa åt mig lite extra stålar
Eller har han kanske kollegor som säger sig bruka göra detta?
De två meningarna ovan är inte tänkta som tomma påhopp, jag visste bara inte vad jag annars skulle skriva som tänkbar förklaring
Med tanke på att du inte är urmakare men tydligen vet att det byts ut delar som inte behöver bytas, så kanske du kan förklara hur du vet det, hur du vet om en del i ett urverk är i behov av byte eller inte
Problemet med att skriva något sådant, är att man kan ana en antydan till att urmakare sätter i system att kasta fullt fungerande delar i ett urverk bara för att roffa åt sig extra stålar på nya delar
Alltså en medveten handling för att lura kunder på pengar

När det gäller påslag för reservdelar är väl denna bransch som andra branscher
Vissa tar betalt för servicen och tar hem de delar som behövs till självkostnadspris
Andra beställer hem delar, trycker gånger två på miniräknaren och debiterar kunden den summan
Och det är väl en av de saker som du anser är att roffa åt sig extra stålar?
För att roffa åt sig extra stålar krävs ju att man lägger på en summa på vad man själv har betalat
Kan tänka mig att det är ett vanligt beteende i andra branscher också
Men jag kan naturligtvis ha fel, avgassystemet som du får betala 2000 kronor för, kanske mekanikern själv har köpt in för exakt samma summa, eller målarfärgen som målaren debiterar dig 2000 kronor för, han har också kanske betalat den summan själv
Går att fortsätta rada upp andra exempel från andra hantverkare och branscher, men du förstår säkert andemeningen
Olika företagare gör olika påslag på produkter/reservdelar på deras eget inköpspris, allt från branschnorm till vad samvetet tillåter
Så ser verkligheten ut, egentligen inte så mycket att orda om
Vad som däremot är värt att orda om, är att du påstår, i detta fall, att urmakare medvetet byter ut delar i urverk som inte behöver bytas ut, bara för att roffa åt sig extra stålar
Det är en helt annan femma
Eftersom detta påstående bygger på dina egna erfarenheter, förutsätter jag att du har kristallklara fall att backa upp detta med
Exempel på när det medvetet bytts ut friska delar mot nya, helt i onödan
För du förstår väl att det är ett påstående som faktiskt kräver konkreta bevis, så jag ser fram emot dessa fall
Du skriver att din erfarenhet kanske inte speglar hela branschen, men det är ändå inte så snyggt skrivet tycker jag

Alla branscher lider av oärliga människor, urmakare är definitivt inget undantag, men i de fall detta uppdagas tycker jag man får presentera bevis för detta
Det går inte att bara rapa ur sig saker utan underlag för detta
Fast det är en fin balansgång man får gå som urmakare
I vissa fall kallas man budgeturmakare för att man återanvänder delar, i andra fall skurk när man inte återanvänder delar

Hur som helst, tråden handlade från början om ett kostnadsförslag på service av en Oris med 7750 verk och en del byte av delar
Håller absolut med om att man skall se efter alternativ till det kostnadsförslaget, jag vet dock inte priset för reservdelar till Oris, men ett par tryckknappar och visare kan väl knappast kosta flera tusen
Såvida urmakaren inte satt i system att lägga fetpåslag på reservdelar :)
Ha det bra
Den alltid lika glada urmakaren i verkligheten och alltid lika sura här på forumet/Per
 

billo

Cartier
Av en slump så pratade jag klockor med en kille som ursprungligen kommer från Irak på en lunch restaurang i stan. Han nämnde för mig att en av Irak bästa och kändaste urmakare bor idag i Göteborg. Han har någon liten klock butik någon stans i stan. Killen berätta att hade servat flera av sina klockor hos honom för väldigt bra priser. Fick aldrig reda på var urmakaren hade sin butik. Men jag planerar luncha på restaurangen igen under nästa vecka ihopp att jag träffar killen och tar reda på lite mer om den urmakaren.

Ps: som den person jag är så måste jag kommenterar de fula ordvalet vissa väljer att använda. Även om man har värden bästa eller sämsta ursäkt så är de enligt min värd aldrig ok att slänga ur sig något fult/nedlåtande som kan såra en annan person. Men gillar starkt att man ber om ursäkt om de skulle hända.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det är intressant att när en urmakare skapar ett urverk så ses denne som en fantastik konstnär och vi lägger gärna flertalet tusenlappar för att visa vår uppskattning. När sedan en annan urmakare skall serva samma urverk så ses denne ofta som en sniken jäkel som bara vill roffa åt sig våra pengar.

Du får lära dig se nyanser i människors argument och slutsatser. Det är inte rättvisande att måla upp en sådan svartvit bild av det som har sagts i denna tråd. Ingen har sagt att urmakare som servar klockor är snikla jävlar som bara vill roffa åt sig våra pengar. Det vi har sagt är att det, pga informationsassymetri, kan finnas vissa pålägg som egentligen inte är betingade. Jag uppskattar min urmakare något enormt, och är mer än villig att betala för det jobb han gör åt mig. Mina argument har ingenting med det att göra.

Dels att betala lika mycket för polering av en länkbit som polering av en hel länk och boett, hela klockan alltså
Jag känner ingen urmakare som skulle debitera lika mycket för att polera en länkbit som att polera hela klockan, men du har tydligen stött på sådana urmakare, tråkigt och konstigt är det enda jag kan säga

Förhoppningsvis är det en isolerad händelse som inte är vanlig bland umakare. Men så här var det: jag fick en offert för en service av en nyare klocka på länk. Boetten hade inget poleringsbehov, och speciellt inte med tanke på att jag inte har något emot lite märken av användning på klockan. Det enda som behövdes poleras var en länkbit precis intill boetten som hade fått en lite större mäll. Jag fick en offert från en urmakare i Göteborg. Han gav mig en klumpsumma. Kommer inte ihåg summan men låt oss säga att den var på 100 kr. Specifikationena sade något vagt, i stål med trådskaparens offert. I specifikationerna ingick också, förutom helservice, "polering". Jag gick till en annan urmakare och fick en offert på typ 80 kr. Jag frågade om en specifikation och då stod det något i stil med "polering av länkbit: 5 kr". I övrigt var offerterna likadana. När jag gick tillbaka till den första urmakaren för att fråga honom av ren nyfikenhet så sade han att polering går på ca 20 kr (detta var priset på en helpolering). Klockan behövdes ju poleras sade han. Han påpekade aldrig att polering endast skulle göras på länkbiten, även om han bara ämnade polera denna del och inte hela klockan. Det som hände var att han såg att jag var blåögd och inte alltför insatt, så då kunde han dra till med priset för en "standardpolering".

Men som sagt, detta är förhoppningsvis en isolerad händelse. Nämnde den mest för att ge ett exempel på hur en urmakare kan kan höja priset för att roffa åt sig pengar.

En annan rolig händelse är när min moster berättade för mig att hon gjorde en "service" hos en urmakare för 1500 kr. Problemet var att hennes klocka var en billigare quartz (typ Michael Kors eller liknande) som hade stannat. Ett batteribyte krävdes. Men urmakaren såg sin möjlighet med den naiva och okunniga kunden och menade att "klockan måste ju genomgå service - det är därför den inte funkar". Men detta är verkligen EN händelse och gäller nog bara för den oärliga "urmakaren". Detta är ren bedrägeri och jag nämner det bara för att berätta en tråkig (men i retrospekt rolig) upplevelse.


Dels att urmakare gör olika påslag för reservdelar,
När det gäller påslag för reservdelar är väl denna bransch som andra branscher
Vissa tar betalt för servicen och tar hem de delar som behövs till självkostnadspris
Andra beställer hem delar, trycker gånger två på miniräknaren och debiterar kunden den summan
Och det är väl en av de saker som du anser är att roffa åt sig extra stålar?
För att roffa åt sig extra stålar krävs ju att man lägger på en summa på vad man själv har betalat
Kan tänka mig att det är ett vanligt beteende i andra branscher också
Men jag kan naturligtvis ha fel, avgassystemet som du får betala 2000 kronor för, kanske mekanikern själv har köpt in för exakt samma summa, eller målarfärgen som målaren debiterar dig 2000 kronor för, han har också kanske betalat den summan själv
Går att fortsätta rada upp andra exempel från andra hantverkare och branscher, men du förstår säkert andemeningen
Olika företagare gör olika påslag på produkter/reservdelar på deras eget inköpspris, allt från branschnorm till vad samvetet tillåter

Visst har alla sina egna pålägg. Jag respekterar det. Men lite verklighetsförankring ska man ju ha när man gör pålägg. Jag betalar gärna priset för delen gånger två när det rör sig om lite ovanligare delar där urmakaren måste bemöda sig för att ta hem den. Men är det frågan om delar som man beställer med ett litet klick och som man har hemma i överflöd så tycker jag att man inte ska betala priset gånger två. Speciellt inte när servicen i slutändan blir dyrare än vad klockan är värd. Det är därför jag tycker att man ska begära flera offertar, för att förhoppningsvis undvika onödiga pålägg.

Om målaren måste åka iväg och köpa färg samt bära med sig färgen i bilen och lagerhålla den innan han kan påbörja målningen av mitt hus så är det mer än rätt att han ska få göra ett bra pålägg för sin möda. Men är färgaffären min granne och han bara går till grannen strax innan han påbörjar målningen så tycker jag inte att han ska göra samma pålägg. Då köper jag hellre färgen själv.

Tredje exemplet är från ditt första inlägg, den onödiga åtgärden att vid en service byta ut delar som inte behöver bytas ut
Det direkta och enda skälet till att mina fingrar hamnade på tangentbordet innan jag hann lämna skrivbordet
Det är något du skriver klart och tydligt
Det är ju faktiskt det mest intressanta påståendet, hur kan du som icke urmakare veta det?
Kan det vara din urmakarkompis som säger:
Ja, jag brukar byta ut diverse delar som inte behöver bytas så jag kan lägga på en fet summa på nya delar och roffa åt mig lite extra stålar
Eller har han kanske kollegor som säger sig bruka göra detta?
Med tanke på att du inte är urmakare men tydligen vet att det byts ut delar som inte behöver bytas, så kanske du kan förklara hur du vet det, hur du vet om en del i ett urverk är i behov av byte eller inte
Problemet med att skriva något sådant, är att man kan ana en antydan till att urmakare sätter i system att kasta fullt fungerande delar i ett urverk bara för att roffa åt sig extra stålar på nya delar
Alltså en medveten handling för att lura kunder på pengar
Du påstår, i detta fall, att urmakare medvetet byter ut delar i urverk som inte behöver bytas ut, bara för att roffa åt sig extra stålar
Det är en helt annan femma
Eftersom detta påstående bygger på dina egna erfarenheter, förutsätter jag att du har kristallklara fall att backa upp detta med
Exempel på när det medvetet bytts ut friska delar mot nya, helt i onödan
För du förstår väl att det är ett påstående som faktiskt kräver konkreta bevis, så jag ser fram emot dessa fall
Du skriver att din erfarenhet kanske inte speglar hela branschen, men det är ändå inte så snyggt skrivet tycker jag

Självklart är detta någonting som jag aldrig har hört från en umakare direkt.

Jag ber alltid urmakare behålla alla utbytta delar så att jag kan få tillbaka dem. Det som har hänt ett antal gånger är att när jag har gått till en annan urmakare med de utbytta delarna så har de anmärkt att delarna inte alls har behövts bytas då de i princip inte visar något slitage. Nu gäller detta mest icke vitala delar som inte behövs bytas bara för att de har visat minimal slitage. Således har jag inte hört detta om onödiga byten direkt från urmakare utan har fått veta det genom att höra utlåndanden från andra urmakare.

Det är lite granna så som Peder100 skriver i sitt inlägg:

Helt klart kan man inte dra en hel yrkeskår över en kam. Men det är ju ett faktum att i branscher där den allmänna kunskapen är låg är det lättare och troligen vanligare med uppblåsta priser. Hur många gånger har jag inte fått höra på bilservicen att det är dags att byta bromsbelägg och att skivorna börjar bli så slitna att de måste bytas. Jag pratat alltid med min bilbesiktigare och ber honom eller henne göra ett utlåtande över just belägg och skivor. Inte en ända gång har de sagt att ett skivbyte skulle behövligt "inom överskådlig tid".

Fast det är en fin balansgång man får gå som urmakare
I vissa fall kallas man budgeturmakare för att man återanvänder delar, i andra fall skurk när man inte återanvänder delar


Ja, det är ju helt klart så. Det är därför jag tycker att man som urmakare (och som tandläkare/mekaniker/advokat osv) ska vara helt öppen och ärlig och informera kunder/klienter om alternativen samt fördelar och nackdelar med varje alternativ. Även om detta kanske innebär att man inte kan tjäna lika mycket pengar på just den affären så tror jag starkt på att endast detta sätt leder till långsiktig framgång.

Så är det i mitt yrke också. Advokater tar 20 000 kr för att skriva ett köpeskontrakt när de redan har standardkontrakt liggandes "på lager" som de bara modifierar - ett jobb som tar betydligt mindre tid än det som man debiterar klienten. När jag jobbade på en byrå för något år sedan så försökte jag informera mina klienter om vad för alternativ de har samt att vi kan skriva vissa kontrakt rätt billigt då vi redan har en massa standardkontrakt liggandes.

För att sammanfatta min ståndpunkt så vill jag bara säga att jag tycker att man ska betala ett pris för saker och ting som motsvarar sakernas värde. Självklart ska man betala för urmakarens möda. Men man ska definitivt inte behöva betala uppblåsta priser som inte har någon verklighetsförankring.

Varför ska man köpa en Michael Kors-väska för 4000 kr av tvivelaktigt läder som tillverkades av barnarbetare i Kina där dagslönen ligger på ett äpple och lite bröd när man för nästan samma pris kan köpa italienska väskor av bra läder som har gjorts för hand av hantverkare som tjänar tillräckligt på sitt jobb? Värdesätter man "Michael Kors"-stämpeln så mycket? Måhända. Men i många fall handlar det om informationsassymmetri. Folk vet helt enkelt inte hur dessa väskor produceras.
 

Whedda

Rolex
Shit jag har valt fel branch.

De är ju billigare att göra en standard service på en svenson bil, och då går det åt markant mycket mer olja än de millimeter dropparna som en klocka behöver.

Dock servar du bilen varje år och klockan var 5:e-10:e.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

billo

Cartier
Och sedan har varje vanlig svensson en bil som ska servas varje år, medan en på tiotusen har en mekanisk klocka, och av dessa är det en på tio som servar sin klocka regelbundet. Typ.

Så mekanikern har verkligen inte valt fel bransch. :)

Konkurrensen är större bland bilmekaniker än bland urmakaren som servar klockor.

Men så är det i vissa branscher där utbudet väldigt liten så kan man i princip ta vilka priser som hällst. Tex så är det som du säger att de är ett få tal som servar sina klockor så att det skall vara ekonomiskt försvarbart för utmanarna att sänka priserna, samt så kryllar inte direkt av urmakare så det kan skapas priskonkurrens.
 

berg35

Omega
Det är jätteroligt att ni är intresserade av den tråd jag startade men kan vi inte säga att vi har diskuterat färdig om bilmekaniker och olika branschers skumrask. Det hjälper inte mig och andra som undrar om servicekostnader på våra klockor någonting alls.

Fortsätt däremot gärna att komma med förslag på hur man hittar ett bra serviceställe med vettiga priser och bra servicenivå.
 

orismania

Breitling
lämnade in min TT1 Divor på magnussons ur för några månaders sedan, de skickade iväg den för service, fick sedan ett kostnadsförslag på ca 8900, detta var för service, nya packningar och ny krona/boetthals, den är ca 7år, så service var nödvändig, kronan kunde inte skruvas in vilket således behövde bytas ut.

jag tackade nej, då det kändes lite magstarkt.

lämnade senare in den på Gastons ur på hisingen, han beställde reservdelar från oris service center i danmark och servade klockan, allt gick på en vecka och kostade 5500...
 

Kello

Omega
Jag bumpar denna tråden....
Tråden är ju drygt 1,5 år gammal men jag är nyfiken på upplösningen ?
Var inne hos en AD här i S-holm i går och tittade på Oris dykare, fick det förklarat att service på en Aquis skulle kosta ca 3000:-. Som novis vet jag ju inte om detta är rimligt eller om man kan förvänta sig den nivå som trådskaparen nämnt. Låter 3000 rimligt, eller går det inte att säga?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag bumpar denna tråden....
Tråden är ju drygt 1,5 år gammal men jag är nyfiken på upplösningen ?
Var inne hos en AD här i S-holm i går och tittade på Oris dykare, fick det förklarat att service på en Aquis skulle kosta ca 3000:-. Som novis vet jag ju inte om detta är rimligt eller om man kan förvänta sig den nivå som trådskaparen nämnt. Låter 3000 rimligt, eller går det inte att säga?
Vilken modell var det? Med eller utan kronograf? Kvarts eller mekanisk? 3000kr lät ju billigt.
 

JayJay

Rolex
- Jag tycker att total service på standardverk likt det i tråden och många andra kan slopas helt. Det är bättre och billigare för kunden att hela verket skiftas till ett nytt än att hålla på och skruva med dessa. Det är inte rimligt med så stora kostnader i förhållande till inköpspris på ett nytt ur. Jag tror folk kommer att tröttna på servicekostnader på sin mekaniska ur framöver. Vi kan ju se här på forumet hur ur som är dyra att serva, med lång servicetid, ständigt byter ägare.
Pratar vi ETA-verk som är helt standard från hyllan så är det nog som du säger många gånger billigare att byta verket än att serva det. Dock är ju nästan alla verk bearbetade på ngt vis med ngn form av finishering eller gravering. För att inte tala om justering av gång som också kostar. Sedan handlar det inte enkom om pengar. Känslan av att det är samma maskin som går år efter år har också ett värde. Men för all del tycker jag du är ngt på spåren.
 
Topp