Eh, ja. Förutom polering. Jag vet inte vilka urmakare du går till, men de urmakare som jag besöker har gjort detta ett par gånger. De har nästintill en intuitiv känsla för hur olika verk fungerar. Detta inkluderar att veta vilka delar (och var) man ska titta på extra noga för slitage samt typ och mängd av smörjning/olja. Det är bra att du nämner "fullständig demontering av verket", för när jag säger helservice så menar jag ju så klart att man bara öppnar boetter och blåser på verket lite för att rengöra det...
Av det jag såg så tar demontering av av verk som saknar några sofistikerade komplikationer inte alls lång tid - det är typ den snabbaste biten. Det är snarare inspektion, rengöring (ultraljud) samt torkning som tar mest tid (förutom att sätta ihop och smörja klockan också så klart vilket tar bra mycket längre tid än att demontera den).
Visst tar det längre tid normalt, då urmakare ofta inte fixar en klocka i taget, utan delar upp momenten och fördelar dem under flera dagar (demontering, tvätt och så får delarna ligga och torka i ett par dagar innan man fortsätter). På så sätt kan man jobba med flera klockor under en dag och minimera väntetiden för exempelvis tvätt och tork.
Men visst, jag ska medge att jag har missat att nämna att detta fall rör sig om en enklare Omegavintageklocka. Mitt exempel gäller inte kanske inte en nyare Submariner. Men en hel del analogier finns ändå.
Sedan är det ju lite ologiskt att det skulle ta längre tid än så att serva en klocka. Med tanke på hur mycket en urmakare kostar i timman (en summa som ska täcka alla möjliga slags kostnader, skatter, sociala avgifter, moms, och även rymma en liten lön till urmakaren) bör en enkel 3-4k-service inte liggga på mer än 2-3 timmar totalt.
Hej Per Hamrin. Tack för ditt välargumenterade och positiva inlägg. Sådant stoff är vad bra forum byggs på.
Jag har försökt dela med mig av mina erfarenheter. Jag vill minnas att jag skrev att jag kan ha fel (dvs att mina begränsade erfarenheter inte nödvändigtvis behöver generaliseras för att gälla hela industrin), så viss förståelse bör man väl ändå ha innan man går till attack och kallar folk för "jävla mupp".
Angående onödiga "grejor": för ett par år sedan, i början av klockintresset när min kunskapsnivå var låg och erfarenhet väldigt liten, betalade jag i snitt mer för service än vad jag gör idag. I och med att jag lärde mig mer om klockor började jag fråga ut urmakaren om vad exakt som har gjorts. Det som öppnade mina ögon var att olika urmakare gav mig väldigt olika prisbilder. Då började jag läsa på lite och fråga runt. Vid offertar började jag begära specificering av varje kostnadsmoment för sig. När jag frågade varför polering av en liten länkbit kostade lika mycket som polering av boett + en hel länk blev det plötsligt helt annorlunda. Priserna blev helt plötsligt lägre nu när det inte var klumpsummor för allt. En grej som bland annat skiljer mellan urmakare är priset de tar för att köpa in delar. När jag har servat klockor i Italien och Tyskland har jag märkt att vissa lägger på 50 % av inköpspriset för att de bemödar sig med beställningen medan andra tar typ 5 % och ibland även 0. Eller när en urmakare ville ta betalt för att beställa packning till en billigare vintagelongines när han hade sådana liggandes i mängder. (Det var iofs i Italien där de kan vara lite luriga, så det kanske gäller för Sverige.)
Med det sagt har jag aldrig snålat på service. Jag har alltid varit villig att ta hand om mina klockor och betala för det som behöver göras. Jag uppskattar det jobb urmakare lägger ned och är mer än villig att betala för mig. Men jag har som sagt märkt en hel del gånger att man har gjort det som inte behövts göras. Detta händer speciellt när man är en novis och inte har så bra koll på vad som egentligen görs vid service.
Informationsassymmetri. Kolla upp det.
Trådskaparens pris (nästan 9k!) känns väldigt högt, men om andra urmakare ger honom liknande prisbild så är det ju så klart bara att lägga stålarna på bordet. Jag är dock rätt säker på att han skulle kunna göra det lite billigare om han kollade runt lite hos olika urmakare.
Sedan vill jag bara säga att jag tycker att det är kul att diskutera sånt här, och tar gärna en debatt. Men då uppskattar jag i alla fall lite verklighetsförankrad argumentering och inte bara tomma påhopp.
Tjena kvisten, visst, onödigt att skriva jävla mupp, skrivet i stunden, så sorry för det
Hamnar ibland på neandertalsnivå efter att ha läst vissa inlägg, och hann tyvärr inte iväg från tangentbordet i tid denna gång
Hade svårt att hitta något positivt i ditt inlägg
Jag är rent allmänt duktigt trött på att i tid och otid läsa om överbetalda urmakare, billigast tänkbara service, och tyvärr, som du skriver är baserat på dina egna erfarenheter, även oärliga urmakare
Vi får väl se om nedan är verklighetsförankrat eller bara tomma påhopp
Som jag kan se det, du får rätta mig om jag har fel, anger du i dina inlägg tre exempel på saker som är onödiga vid en service
Dels att betala lika mycket för polering av en länkbit som polering av en hel länk och boett, hela klockan alltså
Jag känner ingen urmakare som skulle debitera lika mycket för att polera en länkbit som att polera hela klockan, men du har tydligen stött på sådana urmakare, tråkigt och konstigt är det enda jag kan säga
Dels att urmakare gör olika påslag för reservdelar, mer om det längre ned
Tredje exemplet är från ditt första inlägg, den onödiga åtgärden att vid en service byta ut delar som inte behöver bytas ut
Det direkta och enda skälet till att mina fingrar hamnade på tangentbordet innan jag hann lämna skrivbordet
Det är något du skriver klart och tydligt
Det är ju faktiskt det mest intressanta påståendet, hur kan du som icke urmakare veta det?
Kan det vara din urmakarkompis som säger:
Ja, jag brukar byta ut diverse delar som inte behöver bytas så jag kan lägga på en fet summa på nya delar och roffa åt mig lite extra stålar
Eller har han kanske kollegor som säger sig bruka göra detta?
De två meningarna ovan är inte tänkta som tomma påhopp, jag visste bara inte vad jag annars skulle skriva som tänkbar förklaring
Med tanke på att du inte är urmakare men tydligen vet att det byts ut delar som inte behöver bytas, så kanske du kan förklara hur du vet det, hur du vet om en del i ett urverk är i behov av byte eller inte
Problemet med att skriva något sådant, är att man kan ana en antydan till att urmakare sätter i system att kasta fullt fungerande delar i ett urverk bara för att roffa åt sig extra stålar på nya delar
Alltså en medveten handling för att lura kunder på pengar
När det gäller påslag för reservdelar är väl denna bransch som andra branscher
Vissa tar betalt för servicen och tar hem de delar som behövs till självkostnadspris
Andra beställer hem delar, trycker gånger två på miniräknaren och debiterar kunden den summan
Och det är väl en av de saker som du anser är att roffa åt sig extra stålar?
För att roffa åt sig extra stålar krävs ju att man lägger på en summa på vad man själv har betalat
Kan tänka mig att det är ett vanligt beteende i andra branscher också
Men jag kan naturligtvis ha fel, avgassystemet som du får betala 2000 kronor för, kanske mekanikern själv har köpt in för exakt samma summa, eller målarfärgen som målaren debiterar dig 2000 kronor för, han har också kanske betalat den summan själv
Går att fortsätta rada upp andra exempel från andra hantverkare och branscher, men du förstår säkert andemeningen
Olika företagare gör olika påslag på produkter/reservdelar på deras eget inköpspris, allt från branschnorm till vad samvetet tillåter
Så ser verkligheten ut, egentligen inte så mycket att orda om
Vad som däremot är värt att orda om, är att du påstår, i detta fall, att urmakare medvetet byter ut delar i urverk som inte behöver bytas ut, bara för att roffa åt sig extra stålar
Det är en helt annan femma
Eftersom detta påstående bygger på dina egna erfarenheter, förutsätter jag att du har kristallklara fall att backa upp detta med
Exempel på när det medvetet bytts ut friska delar mot nya, helt i onödan
För du förstår väl att det är ett påstående som faktiskt kräver konkreta bevis, så jag ser fram emot dessa fall
Du skriver att din erfarenhet kanske inte speglar hela branschen, men det är ändå inte så snyggt skrivet tycker jag
Alla branscher lider av oärliga människor, urmakare är definitivt inget undantag, men i de fall detta uppdagas tycker jag man får presentera bevis för detta
Det går inte att bara rapa ur sig saker utan underlag för detta
Fast det är en fin balansgång man får gå som urmakare
I vissa fall kallas man budgeturmakare för att man återanvänder delar, i andra fall skurk när man inte återanvänder delar
Hur som helst, tråden handlade från början om ett kostnadsförslag på service av en Oris med 7750 verk och en del byte av delar
Håller absolut med om att man skall se efter alternativ till det kostnadsförslaget, jag vet dock inte priset för reservdelar till Oris, men ett par tryckknappar och visare kan väl knappast kosta flera tusen
Såvida urmakaren inte satt i system att lägga fetpåslag på reservdelar

Ha det bra
Den alltid lika glada urmakaren i verkligheten och alltid lika sura här på forumet/Per