• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ebay och VAT

rogart-63

Patek
Nån som handlat utanför EU nyligen . Ebay har nån VAT avgift man ska betala till dom . För att sen slippa betala när det kommer till Sverige . Men funkar det verkligen. Har hört att det hamnar i tullen ändå . Och man åker på tullavgigt lika föbannat.
Köpte lite verktyg från Schweiz . Vilket man tycker inte borde vara utanför. Men dom är inte med i EU. Men jag vill inte betala $20 extra . Hur gör man då . Nån som löst det. Problemet är att jag gått med på att köpa . Så kan väl inte häva köpet.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Nån som handlat utanför EU nyligen . Ebay har nån VAT avgift man ska betala till dom . För att sen slippa betala när det kommer till Sverige . Men funkar det verkligen. Har hört att det hamnar i tullen ändå . Och man åker på tullavgigt lika föbannat.
Köpte lite verktyg från Schweiz . Vilket man tycker inte borde vara utanför. Men dom är inte med i EU. Men jag vill inte betala $20 extra . Hur gör man då . Nån som löst det. Problemet är att jag gått med på att köpa . Så kan väl inte häva köpet.
När jag har handlat från USA så har det gått via ett annat EU land och sen till Sverige. Med Bring istället för med Postnord. Har inte behövt betala fler än en gång för moms och tull.
 

rogart-63

Patek
När jag har handlat från USA så har det gått via ett annat EU land och sen till Sverige. Med Bring istället för med Postnord. Har inte behövt betala fler än en gång för moms och tull.
Här är det Ebay som tar ut en VAT när du handlar . Dom säger att man ska slippa betala moms nä det kommer till Sverige då . Men jag undrar om det funkar . PostNord vill väl ha sina avgifter gissar jag .
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är det Ebay som tar ut en VAT när du handlar . Dom säger att man ska slippa betala moms nä det kommer till Sverige då . Men jag undrar om det funkar . PostNord vill väl ha sina avgifter gissar jag .

Ifall postnord tar ut moms trots man betalat så får du pengar tillbaka från ebay, vad jag läst mig till här på forumet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

Hurin

Breitling
Nån som handlat utanför EU nyligen . Ebay har nån VAT avgift man ska betala till dom . För att sen slippa betala när det kommer till Sverige . Men funkar det verkligen. Har hört att det hamnar i tullen ändå . Och man åker på tullavgigt lika föbannat.
Köpte lite verktyg från Schweiz . Vilket man tycker inte borde vara utanför. Men dom är inte med i EU. Men jag vill inte betala $20 extra . Hur gör man då . Nån som löst det. Problemet är att jag gått med på att köpa . Så kan väl inte häva köpet.

Jag köpte nyligen från Schweiz på det sätt du beskriver genom ebay. Första leveransen fastnade i tullen och returnerades till avsändare utan information till mig (oklar anledning). Säljaren var schysst nog att skicka en ersättningsvara på direkten, och den kom fram precis som tänkt (ingen tull, extremt snabb leverans). Tyvärr var ersättningsvaran av sämre kvalitet dock (jag borde ha bett om bilder även för den) och jag returnerade den, och fick då även tillbaka VAT-kostnaden jag betalade till ebay.

Relevant i sammanhanget var att säljaren erbjöd gratis returer, samt att ebay hade sådan där skydd/garanti för aktuell säljare.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nån som handlat utanför EU nyligen . Ebay har nån VAT avgift man ska betala till dom . För att sen slippa betala när det kommer till Sverige . Men funkar det verkligen. Har hört att det hamnar i tullen ändå . Och man åker på tullavgigt lika föbannat.
Köpte lite verktyg från Schweiz . Vilket man tycker inte borde vara utanför. Men dom är inte med i EU. Men jag vill inte betala $20 extra . Hur gör man då . Nån som löst det. Problemet är att jag gått med på att köpa . Så kan väl inte häva köpet.
Är det via deras global shipping programme så slipper du moms/tull. :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Har råkat ut för detta två gånger. En gång från Australien och då åkte jag på moms igen när det kom till Sverige. Sen en gång från Cypern och då gick det som planerat och paketet åkte igenom utan ytterligare avgifter. Kanske är nytt så PostNord inte har koll ännu?

Detta är inte samma som Global shipping program.
 

rogart-63

Patek
Har råkat ut för detta två gånger. En gång från Australien och då åkte jag på moms igen när det kom till Sverige. Sen en gång från Cypern och då gick det som planerat och paketet åkte igenom utan ytterligare avgifter. Kanske är nytt så PostNord inte har koll ännu?

Detta är inte samma som Global shipping program.
Om det fastnar i tullen . Så ska det tydligen kunna gå att få pengarna tillbaka genom Ebay. Så betalade ändå . Så får vi se vad som händer .
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Om det fastnar i tullen . Så ska det tydligen kunna gå att få pengarna tillbaka genom Ebay. Så betalade ändå . Så får vi se vad som händer .
Var bara någon hundralapp det handlade om så orkade inte hålla på med det. Blev mest lite irriterad på eBay för den extra kostnaden för VAT var inte med från början när jag bjöd på auktionen utan tillkom när det var dags att betala. Frågade säljaren men han hade ingen koll heller.
 

rogart-63

Patek
Var bara någon hundralapp det handlade om så orkade inte hålla på med det. Blev mest lite irriterad på eBay för den extra kostnaden för VAT var inte med från början när jag bjöd på auktionen utan tillkom när det var dags att betala. Frågade säljaren men han hade ingen koll heller.
Samma här . Men ska tydligen gå att få pengarna tillbaka från Ebay . Frågade runt lite . Men man ska uppvisa kvitto från PostNord . Många tror jag inte har koll eller reagerar utan betalar glatt .
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Samma här . Men ska tydligen gå att få pengarna tillbaka från Ebay . Frågade runt lite . Men man ska uppvisa kvitto från PostNord . Många tror jag inte har koll eller reagerar utan betalar glatt .
Har fått tillbaka från ebay när jag uppvisat kvitto på inbetalning hos postnord. Tog 2 veckor för utbetalning men annars var det inga problem!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tack vare den här tråden har jag fått flera "dubbelVat" retroaktivt återbetalda av Ebay, lite knöligt men många bäckar små.
Förhoppningsvis en barnsjukdom men hyfsat störigt att kedjan inte fungerar.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Går det att ta ut kvitton från PostNord retroaktivt? Hur ser processen med eBay ut för att få tillbaka pengar? Vore bra att veta för framtiden.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Går det att ta ut kvitton från PostNord retroaktivt? Hur ser processen med eBay ut för att få tillbaka pengar? Vore bra att veta för framtiden.
Japp, hade själv betalat PN med Swish, betalningshistoriken räckte inte för Ebay som bevis så kontaktade PN och fick korrekt kvitto direkt på mailen.
Finns en chattfunktion på Ebay som funkar ok.
 

Freddzon

Omega
Frågan är nu, Hur många av er har fått betala dubbelvat från början på Ebay?. Hittat en bratte till rätt pris där nu, Men ska jag betala vat både där samt 25% här så blir det ju mindre kul.. Någon som har koll på det där med att skicka som gåva kontra svensk tull?.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Frågan är nu, Hur många av er har fått betala dubbelvat från början på Ebay?. Hittat en bratte till rätt pris där nu, Men ska jag betala vat både där samt 25% här så blir det ju mindre kul.. Någon som har koll på det där med att skicka som gåva kontra svensk tull?.
Det går inte att köpa någonting på Ebay utanför EU utan att moms läggs på automatiskt vid betalning nuförtiden. Vet inte riktigt om det var svar på din fråga?
Går även att bestrida PNs momsinbetalning om man har bevis på att den redan betalats via Ebay.
Tror dock det enklaste är att betala PN och kontakta Ebay i efterhand för dessa har betydligt smidigare hantering.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Blev nyfiken har handlat från Ukraina på EBay och betalt VAT, känns ju smidigt!
Fundera på om det står angivet på brevet att man betalt moms?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Blev nyfiken har handlat från Ukraina på EBay och betalt VAT, känns ju smidigt!
Fundera på om det står angivet på brevet att man betalt moms?
Om du har tur har säljaren fyllt i deklarationen korrekt men finns som sagt inga garantier. Många säljare som är helt clueless vad det verkar.
Egentligen borde kanske varor köpta på Ebay ha en stor röd ruta som meddelar att momsen är förbetald då det inte ens går att köpa varan på
annat vis nuförtiden, men men...🙂
 

MOL

Cartier
Köpte från Ryssland nyligen, åkte på dubbel VAT…störigt. Skall agera enligt tipsen. Tidigare har det inte hänt.
 
Topp