• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter Rolex, vart går man då?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Definerar om det till vilka klockor mellan Rollarna ;) Brukar få återfall ungefär varannan klocka:facepalm:

Btw, vilken Hublot är du intresserad av?
 
Ja, eller så är du några snäpp koolare och hoppar över de vanliga valen "efter Rolex" och hoppar ytterligare en nivå upp genom att köpa en "independent" klocka, varför inte från
Philippe Dufour
mannen som är en så stor perfektionist att han inte lyckats hitta en enda person god nog att anställa. Han gör nu alla sina klockor helt själv! Se denna intervjun, och hör vad han har att säga om tyska, kinesiska och japanska klockor! No bullshit, just as it is! (Han säger sig vara imponerad, och säger att schweizarna inte får luta sig tillbaka!)


fansida:
http://dufourwatches.free.fr/
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ja, eller så är du några snäpp koolare och hoppar över de vanliga valen "efter Rolex" och hoppar ytterligare en nivå upp genom att köpa en "independent" klocka, varför inte från
Philippe Dufour
mannen som är en så stor perfektionist att han inte lyckats hitta en enda person god nog att anställa. Han gör nu alla sina klockor helt själv! Se denna intervjun, och hör vad han har att säga om tyska, kinesiska och japanska klockor! No bullshit, just as it is! (Han säger sig vara imponerad, och säger att schweizarna inte får luta sig tillbaka!)


fansida:
http://dufourwatches.free.fr/
Ja, efter nästa Rolex kommer vi alla att köpa på oss en hel jävla container med Seagulls. Ofta. Visst, koreanerna gör bilar nuförtiden också, men det hindrar ju inte oss från att drömma om Ferrari. Klart att asiaterna kan imponera, men jag är fan sällan imponerad.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade inte valt IWC iallafall. Gör de sina egna verk ens, eller bara modifikationer?
Läste en rätt kul liknelse i en bok jag fick av secret santa här på forumet.
Om man liknar all världens klockor vid ett gammalt europeiskt hov.
Patek Philippe är kungen. Kunglig, ståtlig, reserverad.
Vacheron constantin är drottningen. Sexig, spännande och ibland till och med lite skrämmande.
Sen har vi konstnärsprinsen, Audemars piket. Lite djärvare och mer vågad.
Jaeger Lecoultre är premiärministern. Slug, stabil och stadig.
Sen har vi Rolex, riddaren. Starkast och mest kraftfull. Vågar alltid ta en strid och går alltid segrande ur den.
Breguet är kungens far. Han har varit kung en gång men är det inte längre. Dock har han genomgått en ansiktslyftning på senare tid och känns ganska fräsch igen.
Sen kommer resten av hovet, A lange o söhne, ädlingen som skulle kunna bli kung en dag, glashytte, Blancpain, Nomos, Elgin och alla andra osv osv...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
@Airman IWC gör inhouseverk också, men ETA används flitigt bland de billigare modellerna. T.ex. IWC 3878 Spitfire har ett inhouseverk som heter cal. 89365 tror jag (min drömklocka förut).
 

wojtecki

Cartier
Panerai är givet att prova om man inte gjort det. Vill man eskalera är annars det naturliga steget exempelvis VC, AP och PP.
Steget upp från Rolex i 50-100k-klassen till dyrare Rolex innebär ädelmetall. Rolex är så klart grymt, men för att spinna vidare på Rolex- och Volvoliknelsen någon nämnde ovan; har man möjlighet att välja mellan en gyllene Volvo och en "vanlig" Ferrari (PP, AP, VC i stål) väljer iaf jag den sistnämnda..

Vet inte varför du fick mig att tänka på denna Volvo..
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, efter nästa Rolex kommer vi alla att köpa på oss en hel jävla container med Seagulls. Ofta. Visst, koreanerna gör bilar nuförtiden också, men det hindrar ju inte oss från att drömma om Ferrari. Klart att asiaterna kan imponera, men jag är fan sällan imponerad.
Det tillverkas bevisligen grymma klockor i både Japan och Kina men det är snåriga landskap att navigera. De flesta modellerna tilltalar kanske inte oss västerlänning men det finns ju några få riktigt grymma.

Antar att du läst Hodinkees Credor vs Patek ?
image.jpeg

https://www.hodinkee.com/articles/with-the-seiko-eichi-ii-versus-dufour-and-ferrier
 
Senast ändrad:

StrawberryFields

Sir Notalot

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul inställning. Volvo med extra allt.
Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.
Inte alls tycker jag. Rolex bygger bruksklockor, de är till för att användas. De tål stryk och fortsätter att ticka och ticka. Volvo bygger några av världens säkraste bilar som (i alla fall historiskt sett) också är stryktåliga och fortsätter att rulla och rulla. Löjlig, det kan du vara själv.
 

sir alex

Panerai
Hade inte valt IWC iallafall. Gör de sina egna verk ens, eller bara modifikationer?
Läste en rätt kul liknelse i en bok jag fick av secret santa här på forumet.
Om man liknar all världens klockor vid ett gammalt europeiskt hov.
Patek Philippe är kungen. Kunglig, ståtlig, reserverad.
Vacheron constantin är drottningen. Sexig, spännande och ibland till och med lite skrämmande.
Sen har vi konstnärsprinsen, Audemars piket. Lite djärvare och mer vågad.
Jaeger Lecoultre är premiärministern. Slug, stabil och stadig.
Sen har vi Rolex, riddaren. Starkast och mest kraftfull. Vågar alltid ta en strid och går alltid segrande ur den.
Breguet är kungens far. Han har varit kung en gång men är det inte längre. Dock har han genomgått en ansiktslyftning på senare tid och känns ganska fräsch igen.
Sen kommer resten av hovet, A lange o söhne, ädlingen som skulle kunna bli kung en dag, glashytte, Blancpain, Nomos, Elgin och alla andra osv osv...
Jag antar att har full koll på att AP och VC inte kör inhouseurverk i alla modeller?
 

wojtecki

Cartier
Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.

Vänta något år så kommer Volvo ha en helt annan status/målgrupp.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte alls tycker jag. Rolex bygger bruksklockor, de är till för att användas. De tål stryk och fortsätter att ticka och ticka. Volvo bygger några av världens säkraste bilar som (i alla fall historiskt sett) också är stryktåliga och fortsätter att rulla och rulla. Löjlig, det kan du vara själv.
Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)
Att det skulle finnas 17 rolex på samma gata är inte särskilt troligt.
För en vanlig Svensson är Rolex en lyxvara. Volvo har alla. Visst, båda är riktiga slitvargar, men mer likheter än så har jag svårt att se.
 

oskarponken

Panerai
Äh själv vandrar jag i cirklar, började med Omega, blev IWC, Blev Rolex, tillbaka till Omega, Breitling, Rolex, Rolex, Rolex, Nån Tag, Panerai, nån Rolex halvguldare. Just nu kör jag någon skum mellanväg med Breitling, Tag Heuer och en Omega men borde ju såklart in en Rolex och en IWC i den där skaran under 2016.

Tjatigt när alla propagerar för sina märken hela tiden. Hitta klockor som du gillar och kör på dem istället för att fundera så jävla mycket på vilket märke det är.
 

sir alex

Panerai
Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)
Att det skulle finnas 17 rolex på samma gata är inte särskilt troligt.
För en vanlig Svensson är Rolex en lyxvara. Volvo har alla. Visst, båda är riktiga slitvargar, men mer likheter än så har jag svårt att se.
Det fina med Rolex är att de är fantastiska bruksklockor men lyx är det inte. Möjligtvis medelklasslyx. Precis som en studsmatta åt kidsen, en åkgräsklippare, stor utegrill och solsemester på jullovet.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)
Att det skulle finnas 17 rolex på samma gata är inte särskilt troligt.
För en vanlig Svensson är Rolex en lyxvara. Volvo har alla. Visst, båda är riktiga slitvargar, men mer likheter än så har jag svårt att se.
Och vilken är en världens vanligaste bland de finare schweiziska urmärkena? Rolex tillverkar 1 000 000 klockor om året..
Finns många fler platser än en vanlig gata i Svedala; på sina håll ser du Rolex på varannan handled..
 

Apansson

Torpare
Panerai är givet att prova om man inte gjort det. Vill man eskalera är annars det naturliga steget exempelvis VC, AP och PP.
Steget upp från Rolex i 50-100k-klassen till dyrare Rolex innebär ädelmetall. Rolex är så klart grymt, men för att spinna vidare på Rolex- och Volvoliknelsen någon nämnde ovan; har man möjlighet att välja mellan en gyllene Volvo och en "vanlig" Ferrari (PP, AP, VC i stål) väljer iaf jag den sistnämnda..
Why not both
 
Topp