Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, efter nästa Rolex kommer vi alla att köpa på oss en hel jävla container med Seagulls. Ofta. Visst, koreanerna gör bilar nuförtiden också, men det hindrar ju inte oss från att drömma om Ferrari. Klart att asiaterna kan imponera, men jag är fan sällan imponerad.Ja, eller så är du några snäpp koolare och hoppar över de vanliga valen "efter Rolex" och hoppar ytterligare en nivå upp genom att köpa en "independent" klocka, varför inte från
Philippe Dufour
mannen som är en så stor perfektionist att han inte lyckats hitta en enda person god nog att anställa. Han gör nu alla sina klockor helt själv! Se denna intervjun, och hör vad han har att säga om tyska, kinesiska och japanska klockor! No bullshit, just as it is! (Han säger sig vara imponerad, och säger att schweizarna inte får luta sig tillbaka!)
fansida:
http://dufourwatches.free.fr/
Okej. Inget som drar i mitt "måste ha"-begär iaf. Audemars, eller PP däremot. Även JC.@Airman IWC gör inhouseverk också, men ETA används flitigt bland de billigare modellerna. T.ex. IWC 3878 Spitfire har ett inhouseverk som heter cal. 89365 tror jag (min drömklocka förut).
Kul inställning. Volvo med extra allt.Okej. Inget som drar i mitt "måste ha"-begär iaf. Audemars, eller PP däremot. Även JC.
Men jag är riktigt nöjd med min Rolex. Det räcker för mig.
Panerai är givet att prova om man inte gjort det. Vill man eskalera är annars det naturliga steget exempelvis VC, AP och PP.
Steget upp från Rolex i 50-100k-klassen till dyrare Rolex innebär ädelmetall. Rolex är så klart grymt, men för att spinna vidare på Rolex- och Volvoliknelsen någon nämnde ovan; har man möjlighet att välja mellan en gyllene Volvo och en "vanlig" Ferrari (PP, AP, VC i stål) väljer iaf jag den sistnämnda..
Det tillverkas bevisligen grymma klockor i både Japan och Kina men det är snåriga landskap att navigera. De flesta modellerna tilltalar kanske inte oss västerlänning men det finns ju några få riktigt grymma.Ja, efter nästa Rolex kommer vi alla att köpa på oss en hel jävla container med Seagulls. Ofta. Visst, koreanerna gör bilar nuförtiden också, men det hindrar ju inte oss från att drömma om Ferrari. Klart att asiaterna kan imponera, men jag är fan sällan imponerad.
Som sagt, klart asiaterna kan imponera...Det tillverkas bevisligen grymma klockor i både Japan och Kina men det är snåriga landskap att navigera. De flesta modellerna tilltalar kanske inte oss västerlänning men det finns ju några få riktigt grymma.
Antar att du läst Hodinkees Credor vs Patek ?
![]()
https://www.hodinkee.com/articles/with-the-seiko-eichi-ii-versus-dufour-and-ferrier
Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.Kul inställning. Volvo med extra allt.
Inte alls tycker jag. Rolex bygger bruksklockor, de är till för att användas. De tål stryk och fortsätter att ticka och ticka. Volvo bygger några av världens säkraste bilar som (i alla fall historiskt sett) också är stryktåliga och fortsätter att rulla och rulla. Löjlig, det kan du vara själv.Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.
Jag antar att har full koll på att AP och VC inte kör inhouseurverk i alla modeller?Hade inte valt IWC iallafall. Gör de sina egna verk ens, eller bara modifikationer?
Läste en rätt kul liknelse i en bok jag fick av secret santa här på forumet.
Om man liknar all världens klockor vid ett gammalt europeiskt hov.
Patek Philippe är kungen. Kunglig, ståtlig, reserverad.
Vacheron constantin är drottningen. Sexig, spännande och ibland till och med lite skrämmande.
Sen har vi konstnärsprinsen, Audemars piket. Lite djärvare och mer vågad.
Jaeger Lecoultre är premiärministern. Slug, stabil och stadig.
Sen har vi Rolex, riddaren. Starkast och mest kraftfull. Vågar alltid ta en strid och går alltid segrande ur den.
Breguet är kungens far. Han har varit kung en gång men är det inte längre. Dock har han genomgått en ansiktslyftning på senare tid och känns ganska fräsch igen.
Sen kommer resten av hovet, A lange o söhne, ädlingen som skulle kunna bli kung en dag, glashytte, Blancpain, Nomos, Elgin och alla andra osv osv...
Att jämföra Rolex med Volvo är bara löjligt. De allra flesta som vet nåt om klockor håller med om att Rolex är en av världens bästa klockor. Inte den bästa, inte topp 3-4, men de ligger där uppe bland de allra bästa. Volvo har aldrig varit och kommer aldrig vara en av världens bästa bilar. Löjligt som sagt.
Ja men det gjorde inte rolex heller. Tex Daytona hade ju modifierat verk så sent som... Var det slutet 90tal...Jag antar att har full koll på att AP och VC inte kör inhouseurverk i alla modeller?
Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)Inte alls tycker jag. Rolex bygger bruksklockor, de är till för att användas. De tål stryk och fortsätter att ticka och ticka. Volvo bygger några av världens säkraste bilar som (i alla fall historiskt sett) också är stryktåliga och fortsätter att rulla och rulla. Löjlig, det kan du vara själv.
Det fina med Rolex är att de är fantastiska bruksklockor men lyx är det inte. Möjligtvis medelklasslyx. Precis som en studsmatta åt kidsen, en åkgräsklippare, stor utegrill och solsemester på jullovet.Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)
Att det skulle finnas 17 rolex på samma gata är inte särskilt troligt.
För en vanlig Svensson är Rolex en lyxvara. Volvo har alla. Visst, båda är riktiga slitvargar, men mer likheter än så har jag svårt att se.
Och vilken är en världens vanligaste bland de finare schweiziska urmärkena? Rolex tillverkar 1 000 000 klockor om året..Det får stå för dig. Jag tycker jämförelsen haltar betänkligt. Volvo är Sveriges vanligaste bil. Rolex är verkligen inte Sveriges vanligaste klocka. På min gata står det 17 Volvo av olika modell. (kan ha missat nån)
Att det skulle finnas 17 rolex på samma gata är inte särskilt troligt.
För en vanlig Svensson är Rolex en lyxvara. Volvo har alla. Visst, båda är riktiga slitvargar, men mer likheter än så har jag svårt att se.
Hahaha... Eller hur.Det fina med Rolex är att de är fantastiska bruksklockor men lyx är det inte. Möjligtvis medelklasslyx Precis som en studsmatta åt kidsen, en åkgräsklippare, stor utegrill och solsemester på jullovet.
Why not bothPanerai är givet att prova om man inte gjort det. Vill man eskalera är annars det naturliga steget exempelvis VC, AP och PP.
Steget upp från Rolex i 50-100k-klassen till dyrare Rolex innebär ädelmetall. Rolex är så klart grymt, men för att spinna vidare på Rolex- och Volvoliknelsen någon nämnde ovan; har man möjlighet att välja mellan en gyllene Volvo och en "vanlig" Ferrari (PP, AP, VC i stål) väljer iaf jag den sistnämnda..
Motivera gärna vad som inte stämmer enligt dig.Hahaha... Eller hur.![]()