• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning av recension av nya stål G-shock

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hallå hallå gott folk !
Härmed efterlyser jag en recension av denna.
image.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En snabb reflektion är att den sitter och bärs ungefär som GW-5000. Den har absolut tyngd (tror min väger ca 170g) men inget som stör. Läste något klagomål om glipan på ena sidan låset mellan länken, inget som stör eftersom länken rör sig. Det negativa var väl den sneda displayen. Jag fick min fixad, men justerade den ytterligare lite själv. Tydligen är det en gummiplatta på insidan av baklocket som gnider urverket lite snett när man skruvar på det. Jag skrev en liten guide om det i denna avdelning. Det bästa är displayen och färgmatchningen mellan stål, svart, vitt och grått tycker jag. Den är också väldigt användarvänlig ihop med appen. Länken kanske känns lite rasslig i handen, men väl på armen är den kanon. 4 micro justeringar i låset, så inga problem med storleksjustering. Hög? Ja, som GW-5000. Har också läst att den första länkbiten mot boetten som är fast skulle göra att den sticker ut på sidorna, men efter mätning är den identisk (möjligen 1mm större) med gw-m5610 eller gw-5000. Jag har haft den på dagligen i ca 3 veckor och har lite hairlines på lås och länk, inget djup nog att klassas som G-style än ;) Jag har borstat min boett på de blanka ovansidorna och tycker det gjorde att den blev betydligt lugnare och mogen.

Man skulle kunna ha en sån till kostym eller? Hur sladdrig känns länken när den inte är på handleden? Som en SKX dykare?
Kanske kan Casio faktiskt ge oss en perfekt klockgarderob med enbart G-shocks ; en stålis till kostym, ett par gummi G-shocks som beaters.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man skulle kunna ha en sån till kostym eller? Hur sladdrig känns länken när den inte är på handleden? Som en SKX dykare?
Kanske kan Casio faktiskt ge oss en perfekt klockgarderob med enbart G-shocks ; en stålis till kostym, ett par gummi G-shocks som beaters.
Nej för faen, det är inget jubilee rassel ;) Tror @Molle tyckte den funkar till kostym, vem är jag att ge honom fel?:p Den har ju lite Nautilus vibb med öronen, och med dom dämpade färgerna tycker jag nog den funkar i de flesta sammanhang. Det är klart, om den vore max 10mm i boetten och länken smalnade/plattades av lite till. Jag har inget skjutmått tillgängligt, men skulle tro länken är ca 4mm vid endlänken och 2,5 vid låset. Säg att länken vore 1,5 vid låset så klockan låg mer slickat mot armen... Då skulle den absolut vara nautilusklädd :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nej för faen, det är inget jubilee rassel ;) Tror @Molle tyckte den funkar till kostym, vem är jag att ge honom fel?:p Den har ju lite Nautilus vibb med öronen, och med dom dämpade färgerna tycker jag nog den funkar i de flesta sammanhang. Det är klart, om den vore max 10mm i boetten och länken smalnade/plattades av lite till. Jag har inget skjutmått tillgängligt, men skulle tro länken är ca 4mm vid endlänken och 2,5 vid låset. Säg att länken vore 1,5 vid låset så klockan låg mer slickat mot armen... Då skulle den absolut vara nautilusklädd :)

Tack för input. Spontant känns det som att den går bra ihop med kostym. Något för fet kanske men det finns säkert folk som har dweller eller deep-sea till kostym också :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för input. Spontant känns det som att den går bra ihop med kostym. Något för fet kanske men det finns säkert folk som har dweller eller deep-sea till kostym också :)
Ja, det är väl standard svar när det gäller råd om köp av klocka. En sub går till kostym, sen ligger dom i bankfacket... Den här är ju en Nautilus man kan tappa i golvet :D
 

RBJSWE

Cartier
Någon med lite tunnare handleder som kan lägga upp en wrist shot/recension om passformen? @yonsson var lite inne på det. Nyfiken på om jag fixar den.
 

RBJSWE

Cartier
Om du kan ha en gw-m5610 kan du som jag beskrev tidigare ha denna. Enklast är väl att prova i butik?

"Min" butik kunde beställa hem den om jag ville ha den, men chansade på att det skulle finnas någon här ner mot 16,5-17 cm handleder som tycker det funkar. Själv har jag noll erfarenhet av G-shock. Nåväl, prova själv är såklart alltid att föredra. GW:n som du nämner kanske finns inne.
 

Oli

Omega
2-Faktor
"Min" butik kunde beställa hem den om jag ville ha den, men chansade på att det skulle finnas någon här ner mot 16,5-17 cm handleder som tycker det funkar. Själv har jag noll erfarenhet av G-shock. Nåväl, prova själv är såklart alltid att föredra. GW:n som du nämner kanske finns inne.
Det funkar fint.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har nu vart och lagt in en intresseanmälan hos den lokala casio hökaren, blir intressant att se vilket pris den kommer ligga på här på Island (där i princip allt är dyrare än annorstädes)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
"Min" butik kunde beställa hem den om jag ville ha den, men chansade på att det skulle finnas någon här ner mot 16,5-17 cm handleder som tycker det funkar. Själv har jag noll erfarenhet av G-shock. Nåväl, prova själv är såklart alltid att föredra. GW:n som du nämner kanske finns inne.

Jag har 16,5 cm och Gw 5000 fungerar utan problem storleksmässigt.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig och min första G-Shock. Trängde undan min SMPc i två veckor. Tänkt semesterklicka. Den enda stor anackdelen är att min syn har en del problem att läsa av när det blir skumt ljus men det beror ju på mig och inte klocka. Sitter mycket bekvämt på handleden!
22C4D81C-F0B9-4D8F-98FC-3BA78853ADD8.jpeg
 

Writer136

Panerai
Postar samma text här som i g-shock tråden. Mina tankar om den efter en månads tid.
Borde egentligen skriva en recension på den efter att ha burit den varje dag i en månad sen i början på maj.
Det var länge sen jag var så nöjd med ett nyinköp av en klocka och att den burits dagligen är ju ett tecken i sig.

Tyngden i den är perfekt. Känns att man har en klocka på armen men inte för tung.
Den borstade finishen är riktigt trevlig och hade gärna sett hela var i det utförandet från början men casio är ju som bekant kåta på att blanda borstat och blankpolerat.
Möjligt man tar o borstar de blanka ytorna senare. Var först orolig den skulle vara en repmagnet men den har knappt dragit på sig hairlines trots dagligt användande. Har iofs inte så ansträngande jobb som sitter framför en dator om dagarna.
Länken är snyggt utformad och gillar att de små cirklarna går längs med hela länken. Passar designen till 100 imho.
Länken känns stabil och står nog pall det mesta.
Spännet är väl okej, hade gärna sett en sån liten del som man fäller över spännet för extra safety och hade nog sluppit den glipan som blir mellan länk och spännet som fler påpekat.
Kommer nog att beställa gummibandet som extradel. Hade vart kul om det kom typ cordura-band som det gjort till gst modellerna. Känns som det hade varit riktigt slick på denna.

Funktionerna är man bekant med sedan tidigare, timer och tidtagning används ofta för att timea raster och liknande på jobbet. Knapparna är som bekant större än på tidigare squares och de gör mycket för helhetskänslan på klockan. Känns som de är lättare att komma åt och dessutom snyggare med lite biffigare knappar.
Att ställa in grejer med appen är enkelt och fungerar riktigt bra. Plus för att man kan välja dag/månad visning även om man vant sig med tvärtom. Time and place funktionen har jag inte testat riktigt o vet inte om jag skulle ha någon användning för den. Möjligt om man skulle vilja markera något på karta för att kunna peka ut exakt plats vid senare tillfälle.

Den syncar flera gånger om dagen och skulle den ha misslyckats kan man ju alltid snabbt synca in den med mobilen om skulle kännas att det behövs. O det är ju mest bara för man vill det ska stå rcvd på displayen.
Autolight funktionen är trevlig och fungerar som den ska. Nice med 4 sekunders ljus och den "fadear" ut snyggt. Displayen är ett steg uppåt jämfört mot 5610 då denna displayen är mycket tydligare i en del vinklar då 5610 kan vara otydlig.
Synd att det inte är safirglas dock, för priset tycker jag de nog kunde ha kört med safir och det hade tagit upp "lyxkänslan" ett snäpp och en trygghet att veta glaset är repfritt. Går väl att byta ut iofs om man skulle repa det.
Går lite i tankarna hur rugged den skulle se ut med bullbars på. Inte sett någon som satt såna på sin stålis än.

Av mig får den 9 av 10 gangsters, hade det varit safirglas hade den i mina ögon vart en fullträff. Den är så pass stilren man kommer undan med den på kontoret där man ofta ser folk med dyra fina klockor, den fungerar i de flesta sammanhang. Jag är inte så formell av mig heller att jag vistas i miljöer där kostym krävs så den kan följa med i allt jag gör.
Kan känna mig lite kluven till det blanka på klockan om man ska borsta eller inte men just nu trivs jag med blinget.
Den kommande med negativ display ser riktigt trevlig ut också, intressant hur den ter sig i olika ljus då den nya displayen är bättre. Även den kommande dlc ser trevlig ut.
Blir intressant med kommande modeller i metall, en i titan hade vart fett som andra sagt.
Vart kanske lite längre inlägg än tänkt och möjligt det blir grunden för en recension.
Här är första fotot från när jag hade hämtat ut den :)
DSC_8343.JPG
 

Ola G

Cartier
Den ser faktiskt ut som den första G-shocken som är snygg äntligen har kommit :)
Med vänlig hälsning
Ola G
 
Topp