• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen klockdesign ur arkiven

Case

Panerai
Hej!

Jag hittade den här häftiga klockan på internet....

Skämt åsido. Ville dela med mig av en klocka jag designade typ 2002. Jobbade då åt en Pret a Porter designer i Barcelona, Antonio Miro. Han hade skapat sig ett namn IOM OS i Barcelona 92' och hade haft ganska stora framgångar under 90-talet. Jag blev talangscoutad från skola och jobbade deltid där medan jag pluggade.

Företaget gick väl lite sådär och det var inne i en fas av brand extension genom licenser till höger och vänster. Det var det jag jobbade med att designa, så kah gjorde allt från engreppsblandare till lakan. Grundaren Toni, var en extremt kreativ typ. Faktum är att det var det enda ställe jag jobbat på som liknade i det minsta den idén jag hade om jobbet som designstudent.

De två roligaste projekten var smyckedesign och klockdesign. Parfymklockor av rang alltså. Jag gjorde en kollektion inspirerad av gamla elmätare och instrumentbrädor. Ritade allt från boett till tavla och visare. En av två klockor jag har kvar är den på bilderna. Det är en damklocka som min mamma använder.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Case

Panerai
Hittar jag katalogen lägger jag upp lite fler bilder. Det var riktigt kul att hålla på med.
 

Sorubim

Audemars
Coolt. Trevliga proportioner på den där (visare/tavla/boett). Lägg gärna upp bilder på fler klockor etc som du designat. :watching:
 

Case

Panerai
Här kommer lite bilder på den andra klockan. Den har farsan använt, så den är lite mer åtgången. Tavlan har bleknat, ursprungligen var den mörkare grå. Kontrasten mellan index och tavla var större. Bezelringen var också ursprungligen mörkare än boetten och matt, men den finishen har nötts sv helt.

Edit: Inte helt tokig om jag får säga det själv, men visarna kunde varit lite kraftigare...

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Case

Panerai
En rolig grej med det här projektet är att jag gjorde noll research på klockmarknaden. Hela kollektionen var konceptuellt baserad på gamla mätare från elcentraler och motsvarande. Jag gick runt i stan med en 2M-pixel digialkamera och fotade mätartavlor i trappugångar och källare och baserade sen skisserna till boetter och tavlor på det.

Hade jag gjort en ordentlig marknadsundersökning hade slutresultatet nog sett mer konventionellt ut.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
En rolig grej med det här projektet är att jag gjorde noll research på klockmarknaden. Hela kollektionen var konceptuellt baserad på gamla mätare från elcentraler och motsvarande. Jag gick runt i stan med en 2M-pixel digialkamera och fotade mätartavlor i trappugångar och källare och baserade sen skisserna till boetter och tavlor på det.

Hade jag gjort en ordentlig marknadsundersökning hade slutresultatet nog sett mer konventionellt ut.
Wow! Mäkta imponerad. Båda var riktigt bra. Bägge tavlor var riktiga fullträffar imo. Får Simon Stålenhag vibbar så man kan nog lugnt säga att du var före din tid. Tar du upp det igen så kan det bli hur bra som helst. Hoppas ngn smart klocktillverkare snappar upp den här tråden.

Simon-Stalenhag-Sci-Fi-Paintings-8.jpg
 
Senast ändrad:

Case

Panerai
Wow! Mäkta imponerad. Båda var riktigt bra. Bägge tavlor var riktiga fullträffar imo. Får Simon Stålenhag vibbar så man kan nog lugnt säga att du var före din tid. Tar du upp det igen så kan det bli hur bra som helst. Hoppas ngn smart klocktillverkare snappar upp den här tråden.

Simon-Stalenhag-Sci-Fi-Paintings-8.jpg
Tackar ödmjukast. Stålenhag är dessutom en personlig favorit. Så coola tavlor!
 
Topp