• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egenprogrammerade digitalklockor, ej smartwatches

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hallå, första inlägget i hemslöjds-delen här.

Är det någon som känner någon som har gjort/programmerat en digitalklocka, ej Android eller WatchOS-baserad? Kontakt/PM uppskattas!

Är inte så naiv som jag kanske låter, har viss insikt i vad som krävs ;) Men skulle uppskatta att tjöta lite om ämnet med likasinnade, kanske någon som redan vägen vandrat.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
@Virrjet och @FreakyLeo
Okej, jag heter "oavslutade projekt" i mellannamn, men.. ;)

Projekt-bakgrund
"Att det ska vara så svårt att hitta high-end ana-digi:s med 3 alarm och 3 timers..", och på den vägen är det. Är intresserad av vilka tekniska orsaker det finns till att feature-floran ser ut som den gör. Den huvudsakliga frågan kokar ner till "hur mycket logik kan jag åstadkomma med vilken hårdvara, och hur lång batteritid kan jag få med ett vanligt konsument-knappcellsbatteri?". Vilka komponenter finns tillgängliga för privatpersoner att köpa i små batcher?

Min bakgrund
  • Ca 5-6 års yrkeserfarenhet av högnivåprogrammering
  • En kort elektronikkurs på civing-utbildningen, enklare IC-kretsar
  • Åratal sedan jag rört en lödkolv eller räknat på motstånd.
  • Aldrig jobbat med microcontrollers eller programmerat riktigt minnesnära
Löst upplägg
  1. Jag har en Arduino-bräda med lcd-skärm, wifi, usb, younameit (http://mxchip.com/az3166). Att programmera funktionerna jag vill ha och ladda på dem på brädan med Arduino-IDE:t är inte så svårt, det är inte funktionsprogrammeringen som är det största problemet just nu. Kan jag driva den med ett 9V-batteri, övervaka strömförbrukningen och effektivisera driften? (vad ingår i brädans bootloader, går det att skära bort något, tex så att flertalet komponenter är helt döda?)
  2. Vad kan jag åstadkomma med de minsta arduino-brädorna (drivna med knappcells-batteri, https://store.arduino.cc/arduino-micro) och de minsta lcd-skärmarna?
  3. Hittills i 1-2 har jag bara använt chipets egen oscillator. Vilken gångavvikelse-prestanda får jag med microkontrollerns inbyggda oscillator? Hur stabil är avvikelsen över tid? Använder man alltid en extern oscillator när man börjar inrikta mig mot "en riktig" quartzklocka? Isf, hur kopplar jag in den, förändras microcontroller-kraven radikalt iom detta? Vilka komponenter är aktuella, går de att få tag på i liten skala som privatperson?
Poängen med 1-2 är att bygga upp grundkunskaper (bli bättre på programspråket C, generellt förstå microcontrollers mer ingående) och verktyg (bättre lödstation, spänningsbrädor och spänningskällor) och fimpa några brädor av misstag, innan jag börjar "på riktigt" ;)

Funktioner på sikt
Min första hemmabyggda funktion blir nog en dubbel-counter, för att hålla koll på poängställningen i en squashmatch ;)
Sen vore det intressant att se hur funktioner som MET- och PET-timers i Omega X-33 Skywalker påverkar hårdvaru-kraven.

Framfart
Se kommande inlägg där jag delar med mig av de resurser jag hittar och använder på vägen.
Börjar direkt: här är en bok om hur en dator kan fungera på låg nivå (https://www.nand2tetris.org/)
 
Senast ändrad:

Virrjet

Omega
2-Faktor
När jag funderade i samma banor för ett tag sen så började jag läsa lite om de sk e-paper displays som ofta finns i läsplattor, väldigt lättdrivna

Verkar finnas en del lämpliga kandidater beroende på vilken riktning man vill ta projektet. Problemet är ju storleken att få ner allt detta i ett litet format, men man får väll ta allt som det kommer.
https://shopkits.eink.com/product/1-1˝-round-epaper-display-et011tt2/
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
När jag funderade i samma banor för ett tag sen så började jag läsa lite om de sk e-paper displays som ofta finns i läsplattor, väldigt lättdrivna

Verkar finnas en del lämpliga kandidater beroende på vilken riktning man vill ta projektet. Problemet är ju storleken att få ner allt detta i ett litet format, men man får väll ta allt som det kommer.
https://shopkits.eink.com/product/1-1˝-round-epaper-display-et011tt2/
Ja, e-ink drar kräm enbart vid uppdateringstillfället vad jag förstått? Man skiftar pigmentet och sen är det klart, du behöver inte ens lägga en spänning på pappret för att behålla bilden va? Uppdateringshastigheten är väl nackdelen kan jag tro. Pöjkarna bakom Remarkable-ritbrädan verkar ha lagt mycket krut på att få det snabbare.
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ja, e-ink drar kräm enbart vid uppdateringstillfället vad jag förstått? Man skiftar pigmentet och sen är det klart, du behöver inte ens lägga en spänning på pappret för att behålla bilden va? Uppdateringshastigheten är väl nackdelen kan jag tro. Pöjkarna bakom Remarkable-ritbrädan verkar ha lagt mycket krut på att få det snabbare.
E paper blir väldigt svårt att läsa i mörker men det borde väl annars fungerar?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Angående punkt 3, det kan nog vara ide att använda en RTC i ditt projekt, ex https://learn.adafruit.com/adafruit-pcf8523-real-time-clock/real-time-clock
Tack för länken! Att behålla tiden efter att huvud-batteriet tagit slut är inte prio enligt nuvarande plan, men det kan vara fullt möjligt att det ändå krävs en liknande extern komponent för att få tillräcklig prestanda i tidhållningen/avvikelse-variationen. Adafruits komponenter ligger hursom överlag på intresselistan.

Jag siktar på en klocka som är mer lik digitaldelarna hos tex Breitling Aerospace eller Certina DS Multi-8, än vad den är lik tex en GPS-klocka. Det som känns kittlande för synapserna är just detta med att göra så mycket som möjligt med komponenter som iaf rent teoretiskt hade gått att peta in i formfaktorn "tunn Casio".
 

cjne

Cartier

MrBeam

Cartier
Hallå! Får jag låna tråden en gång och fråga om ni har koll (eller vet ett bättre ställe att ställa fråga på) på var alarm fjädern ska sitta på en A914-5010?
Andra moduler brukar det vara lätt på, den här är otydlig.

IMAG3413.jpg
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hallå! Får jag låna tråden en gång och fråga om ni har koll (eller vet ett bättre ställe att ställa fråga på) på var alarm fjädern ska sitta på en A914-5010?
Andra moduler brukar det vara lätt på, den här är otydlig.
IMAG3413.jpg
Skapa en ny tråd (som moderator eventuellt kan upptäcka och flytta in i rätt tråd) istället för att kapa en tråd som handlar om något helt annat :) du kommer säkerligen få bättre svar så!

Edit: ändrade trådtiteln till en mindre bred beskrivning :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Devkittet är hemma och uppstartat, men projektet en smula på hyllan pga jobb och hus. Men tanken är ändå att komma till skott igen till senhösten. Bra tid att programmera när mörkret faller på, innan snön har kommit :)
 

Felsökarn

Breitling
Jag började med liknande funderingar för ett par år sedan, och det projektet ligger, som sagt ovan, som oavslutat projekt.

Min tanke var att använda en LCD-display typ Nokia 3310. Sådana finns att köpa på Tradera eller Sparkfun. Den skulle styras av en AVR enchippare typ mega88 eller liknande. Det är ungefär samma som finns i Arduino, men utan kringkomponenter som drar ström, samt att man kan dra ner strömförbrukningen avsevärt. Den borde kunna gå åtminstone ett par veckor på ett litet Lipo-batteri.

Projektet avstannade när min rutin för att rita linjer, alltså visare, gav spridda pixlar här och där istället för en snygg urtavla :-(
 
Topp