• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Eget företag

Hej,

Jag undrar om någon kan ge mig lite tips här på hur jag ska tänka kring att starta bolag samtidigt som jag är anställd.
Har idag en 100% anställning, men gör en hel del frilans vid sidan av. Tyvärr har jag inget bolag så använder frilans finans. ”Problemet” är bara att jag kommer över det övre skattetaket så får skatta lite väl mycket.
Hade ni startat ett AB eller en enskild firma?
Tacksam för svar.

Självklart ett aktiebolag för att kunna skatteplanera.
Om du inte har en anställning vid sidan om beror det på lite andra faktorer.

Jag hade allvarligt övervägt ett AB för att få utdelning om ca 160 papp till 20 % skatt i privat sektor (efter bolagsskatt).

Dvs 37.6% skatt och 0 sociala avgifter.
Ex: 100 intäkter, 0 kostnader = 100 i resultat. 78 resultat efter skatt så blir det en utdelning på 78 brutto, 62,4 netto.

Tack för svar. Så om jag startar en EF så räknas allt överskott som lön?
Har jag några andra fördelar med ett AB förutom att jag kan göra utdelning?

Ett AB är väl egentligen bara ”värt” om man har en vinst på över typ 600k? Men det kanske du har och isåfall är det rätt skönt med AB. Du är rätt skyddad och du kan ta utdelning etc. Jag har både AB och EF, och det är bra till olika/har varit nice till olika.

Som det ser ut så tjänar jag ca 500k/år på min anställning. Utöver det så har jag en lön på 3-400k/år genom frilansjobb. Det blir värnskatt på ett stort belopp och det är detta jag vill försöka minska.
Som jag förstår det så kan jag ta ut 160k som utdelning utan att ta ut någon lön ur bolaget?!

Som det ser ut så tjänar jag ca 500k/år på min anställning. Utöver det så har jag en lön på 3-400k/år genom frilansjobb. Det blir värnskatt på ett stort belopp och det är detta jag vill försöka minska.
Som jag förstår det så kan jag ta ut 160k som utdelning utan att ta ut någon lön ur bolaget?!

Stämmer.

Helt klart AB. Men du kan även använda dig av expansionsfond om du vill köra enskild firma, så att allt inte läggs på inkomsten. Dock får du inte den 20-procentiga skatten då. Lite större kostnader med AB om du lejer bort bokföringen, lite större meck med att starta. Men i längden överlägset givet att du fakturerar de summor du nämner ovan.

Måste man inte ha lön från AB’t för att få ta utdelning?

Nej. För att få ta ut utdelning till lägre skatt enligt huvudregeln behöver man ha ett löneunderlag för att avgöra nivå, men enligt förenklingsregeln får alla AB dela ut ca 180 tsek/år med den lägre skattesatsen oavsett löner.

Det är därför även mindre företag med flera ägare ibland ägs genom holdingbolag - så att varje ägare har ett bolag att plocka 180 tsek från.

Senast ändrad:
Nej. För att få ta ut utdelning till lägre skatt behöver man ha ett löneunderlag för att avgöra nivå, men enligt förenklingsregeln får alla AB dela ut 160 tsek/år med den lägre skattesatsen oavsett löner.

Det är därför även mindre företagare ibland har holdingbolag - ytterligare ett bolag att plocka 160 tsek från.

Förenklingsregeln medger 2,75 IBB och är begränsad till ett bolag.

Tillbaka
Topp