• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ej ifyllda cert?

Kling92

Basic
Har på sistone stött på några annonser på klockor där certifikatet inte är ifyllt. Jag tycker det verkar väldigt fuffens... Vilken klockhandlare säljer en klocka utan att fylla i certifikatet?
Är det så att man har en klocka utan cert, och fått tag på ett cert från en annan klocka och suddat/tvättat bort texten? Och där med får upp priset?

Tankar?

Många köper ju klockor på nätet och då brukar certen inte vara ifyllda ,
Alla klockor jag köpt på nätet har haft ett ifyllt certifikat. Så det där påståendet stämmer inte.

Har på sistone stött på några annonser på klockor där certifikatet inte är ifyllt. Jag tycker det verkar väldigt fuffens... Vilken klockhandlare säljer en klocka utan att fylla i certifikatet?
Är det så att man har en klocka utan cert, och fått tag på ett cert från en annan klocka och suddat/tvättat bort texten? Och där med får upp priset?

Tankar?
AD vill inte skylta med att man sålt klockan alternativt slarv. Gråhandel som redan påpekats.

Det är förvånansvärt många handlare som inte har koll på cert. Vad gäller handlare i Asien så är det väldigt ovanligt att de fyller i och skickar med cert. Man behöver i princip uttryckligen be om det på många ställen.

Kan lova att även många Stjärnurmakarna-butiker och även vissa Klockmaster har noll koll på cert. Hos vissa tillverkare behöver cert beställas separat och det har inte butikerna koll på.

Utöver ovan finns även gråhandlare.

Det är förvånansvärt många handlare som inte har koll på cert. Vad gäller handlare i Asien så är det väldigt ovanligt att de fyller i och skickar med cert. Man behöver i princip uttryckligen be om det på många ställen.

Kan lova att även många Stjärnurmakarna-butiker och även vissa Klockmaster har noll koll på cert. Hos vissa tillverkare behöver cert beställas separat och det har inte butikerna koll på.

Utöver ovan finns även gråhandlare.
Har du några exempel på märken där man behöver beställa cert separat?

Har en Tag Heuer som jag köpte på Bloomingdales i NY 1991, det ceratet är inte ifyllt. Min bild är att det in var ovanligt på 90-talet

Har en Tag Heuer som jag köpte på Bloomingdales i NY 1991, det ceratet är inte ifyllt. Min bild är att det in var ovanligt på 90-talet
Jag har också fått en känsla av att det inte skrevs lika många cert förr i tiden. Samtidigt vet jag att far min har en PiePan från 60talet med certifikat och allt...
Min ursprungliga tanke med denna tråd var egentligen om folk fejkar cert genom att sudda ut texten som oftast är skriven med spritpenna. Sett några annonser på relativt nya klockor med oifyllda cert från svenska AD. Bla en speedy reduced.

Jag köpte 5 Seikos hos Klockmaster i våras & fick inte ens med certen. När jag kontaktade butiken var det inga som helst problem att få ifyllda cert, men från början var de alltså inte med. Har varit med om samma sak hos tex Klockia. Så det är inte ovanligt.

Hejsan,

Livar upp tråden då jag sett en begagnad Tag Heuer Monaco från 2018 som har ett cert som inte är ifyllt. Klockan är äkta och allt vad det heter, men man vill ju veta mer om klockan vilket är svårt när det inte är stämplat.

Vad tror ni, överdriver jag?

Mvh
Stefan

Hejsan,

Livar upp tråden då jag sett en begagnad Tag Heuer Monaco från 2018 som har ett cert som inte är ifyllt. Klockan är äkta och allt vad det heter, men man vill ju veta mer om klockan vilket är svårt när det inte är stämplat.

Vad tror ni, överdriver jag?

Mvh
Stefan
Vet inte riktigt vad ett cert skulle ge på en snart 8år gammal Tag,mer än var den är såld? Garantin har gått ut och äkta säger du ju att den är så service blir inga problem när det behövs.
Men visst har du en poäng i att ligger det två identiska klockor som kostar lika mycket och en saknar cert hade jag också köpt den med.

Fråga vad säljaren är villig att göra på priset just pga detta (om det inte redan är gjort) om du är redo att handla.
Är du inte det kan det ju kvitta.

Edit
Läste för snabbt. Inte ifyllt men finns. Tror inte det är många kronor i värdeskillnad just för detta faktum.

Tillbaka
Topp