• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Eleganta trehandare att bada med

nept

Silver
Följande tråd urmynnade ur följande enkla fundering.

Vad finns det för klockor som uppfyller följande kriterier?

• Den ska tåla bad för det är kul att bada men tråkigt att lämna dyrgripar på stranden under tiden
  • Den ska visa timme, minut och sekund med analog tidsvisning och inget annat.
  • Stilen ska vara elegant/neutral så militär- eller pilotklockor diskvalificeras av mig på högst godtyckliga grunder
  • Den ska vara i en smakful storlek nånstans mellan kanske 34 och 37 mm i diameter
  • Urverket spelar ingen roll. Automat, manuell, batteridriven, soldriven, spring drive, stämgaffel... vad som helst funkar.
  • Helst ett "överkomligt" pris så att man vågar använda den också.

För att förtydliga ytterligare har jag en slogan: "inga datum, inga tefat, inget krångel. 😎"

Jag tänkte i min enfald att det vore lätt att hitta lite modeller och sen sammanställa en lista och jämföra dem och kalla det för en köpguide, men det visade sig att det här är ett ganska glest befolkat segment så det blev inte speciellt omfattande.

Disclaimer: jag tycker denna kravspec skiljer sig åt från andra "GADA"/"allrounder"-trådar då jag i denna intoleranta och trångsynta tråd vill undvika datum, pilotklockor, field watches, dykare, klockor som är för stora och allt det där andra som folk alltid brukar föreslå annars. Om du är moderator och vill stänga tråden eller flytta den till forumet för köpguider så kör på, ty jag är blott en bonde i forumets stora schackparti.

Disclaimer2: alla bilder är förbehållslöst stulna från internet

Nåväl. Åter till agendan. Jag gick helt sonika genom en massa tillverkares hemsidor och kollade vad de hade att erbjuda.

Låt oss börja med den som alla som inte läser trådstarten kommer föreslå så att vi har det avklarat.

Rolex
De kanske mest självklara bidragen i denna kategori är ju Oyster Perpetual 34 / 36, äldre Air-king osv. Finns ju i en drös olika referenser och färger och dom är ju snygga så det är ju trevligt.

Det är väl mest priset som är i den djupare delen av bassängen för att det ska kännas helt bekvämt alla gånger, iaf på de nyaste modellerna.

1617022200614.png

Tudor
Black bay 36. Lite som en Rolex fast inte lika snygg. Polariserande typsättning (arial?) och timvisare, annars rätt så ok, och även ett humanare pris.

1617022224739.png

Omega
Inga klockor på hemsidan verkar uppfylla kraven. Det närmsta man kommer är en Aqua Terra som är för stor och har datum.

Hamilton
Några 38 mm militär-inspirerade skapelser utan datum som direkt diskvalificeras av mina godtyckliga krav.

Longines
“Dammodellen” av Conquest i kvarts är ganska nära på 34 mm men har datum.

Tissot
Nepp

Certina
Nix

Oris

Sjöö Sandström
Det finns en Royal steel classic 36 i begränsad upplaga utan datum. Kanske inte min favoritfärg men ifall de gjorde en “vanlig” RSC utan datum skulle det kunna vara nåt.

(Om ni på S&S läser tråden så kan ni betrakta det som gratis market research att ni har minst en spekulant på ett sånt initiativ, det bjuder jag på)

1617022256543.png

Tag Heuer
Nä.. Kvarts-Carrera på 36 med datum var väl rätt nära men annars inget.

Breitling
Nä.. fanns en Navitimer i 35 med en plottrig vridring och nån modell med datum

Cartier
Pasha på 35 mm om man gillar designen.

1617023322923.png

Panerai
Lol

Sinn
"Dam"-kvartsaren 434 ser ut att uppfylla kraven på 34 mm

1617022872144.png

Nomos
Ahoi neomatik på 36 fast bandhornen sitter så konstigt

1617023126592.png

Mühle
Panova hade funkat om den inte var 40 mm

Archimede

IWC
Nya Ingenieurn hade funkat om den var i rätt storlek och utan datum

Grand seiko
Närmsta är väl SBGX261, 37 mm kvarts med datum. Finns några 40 mm JDM-kvartsare utan datum också.

1617022274480.png

Citizen
Finns en del fina Exceed och Chronomaster som är i rätt storlek men de verkar ha datum allihopa. De billigare modellerna har jag inte orkat kolla genom för det finns för många.

Casio
Nu har vi kommit väldigt långt från Rolexen i början av listan.. MQ24-modellerna är kanske inte officiellt vattenresistenta nog för att bada men för det priset har man ju råd att chansa.

Om man köper både en sån och en Rolex så kommer ju genomsnittspriset vara överkomligt iaf, kanske det jag får göra.

1617022292990.png

Avslutning och reflektion:

Det verkar inte direkt krylla av ur i denna kategori, men eftersom jag har så god smak att jag inte kan vara ensam om det så borde det finnas en marknad.

Med andra ord: Ifall tillverkarna bara vågar så kan de sträcka ut båda händerna och plocka upp stora högar med pengar ganska enkelt...

Har jag missat nåt? Letat dåligt? Dissat din favoritklocka? Skriv en kommentar! 😎

Har själv letat efter precis en sådan här klocka inför sommaren, och inte hittat något klockrent ännu. De naturliga är väl någon 36mm Rolex men tycker själv det är lite tråkigt och orkar inte med hela Rolexcirkusen. BB36 är ett bra alternativ men känns som att något fattas där.

Jag landar nog i Sjöö Sandström RSC eller Nomos Club. Schyssta prisbilder (speciellt Nomosen) och täcker in nästan alla specs. Pashan är väldigt fin och hade kunnat tänka mig en sådan men då helst i guld för min del. Annars tycker jag VC Overseas är det optimala valet, om man bortser från pris.

Har kikat lite på en Ulysse Nardin Marine i 38mm också, har dock datum och den är kanske inte världens mest eleganta klocka heller. Det är kanske som @Airman skriver, 36mm Explorer är klockan som uppfyller alla krav och de andra tillverkarna ser ingen poäng med att försöka konkurrera med den. Därav rätt få alternativ.

Club-kollektionen hos Nomos. Finns mängder av tavelvarianter

Nomos Club på 36mm? Tryckt till 10atm och därmed badbar utan konstigheter. Tre-handare utan datum.

Skärmavbild 2021-03-29 kl. 18.00.08.png

Alternativt Neomatik, 37mm och tryckt till 20atm...
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 18.01.45.png

Rolex Explorer 36mm (14270/114270).
Thats it.

Yep, den är fin. Tänkte att den fick ingå i det där om att Rolex hade många historiska modeller som uppfyller kraven.

Vet inte varför men visarna och indexen ger mig för mycket flygarvibbar för att det ska kännas elegant..

Precis, som alla andra klockor. Men visst, jag vet vad du menar, vet inte vad trådskaparen tycker om det. Man kan ju alltid köpa originalet i 36 mm.

Trådskaparen är inte överdrivet intresserad men hälsar respektfullt att det är ett fritt land 😇

Håller med om att storleken är ett problem. Ska man hasa runt och kanske bada lite med kidsen vill man inte fastna i, eller repa ungarna.

Nej, försvann för en 10 år sedan. Lades ned pga dålig försäljning så svår att hitta också. Kör på Tudorn tycker jag, bra klocka och tickar alla boxar.
Som jag skrev i första inlägget så är jag högst ambivalent till timvisaren, men det kan tänkas att jag nån gång i framtiden lägger den funderingen åt sidan och testar. 😎

Fantastisk modell, passar marina förhållanden utmärkt med sina 20 atm. Enkel, trehandare och skeleton som plus på detta.
Denna skulle vara trevlig o bada med. Vad tycks?

Uppfyller i princip inga kriterier i trådstarten förutom att den är hyfsat vattentålig.
44mm (kriteriet var 34-37mm)
22,000 USD (kriteriet var "hyfsat överkomligt pris")
Och "elegant" kan diskuteras... (kriteriet var elegant och neutral)

Tillbaka
Topp