Vad jag personligen mest uppskattar med ryggsäckar är deras bärare som låter andra människor få en närgången kontakt med ryggsäcken då dess bärare planlöst snurrar runt med den i trånga utrymmen som bussar och tunnelbanor med mera. Få saker är så uppfriskande som att få en ryggsäck bryskt strykt i ansiktet då man nyrakad med applicerad eau de toilette står och inväntar ankomst till sin station.
För att åter hänvisa till den handburna portföljen som i en liknande situation stillsamt blir hängandes strax ovanför knäna och inte behövs avsmakas av någon annan människa.
Nej, ni förstår ju ironin och jag kan endast uttrycka min ödmjuka tanke om att förbjuda burna ryggsäckar i publika stadsmiljöer. Länna ryggsäcken åt scouter och mullebarn på hajk.
/ PJ
Ryggsäck är givetvis inget någon vuxen man bör bära såvida han inte ska bestiga Mount Everest på lunchen alternativt vistas i skog och mark, där kan en ryggsäck såklart vara ändamålsenlig förvaring av kaffe och cigarrer.
Machokultur hör ej hemma i sartorialisttråden, finns gott om trådar för det, här talar vi om elegans.