• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elkanns sartorialisttråd

När ni stryker oxfordskjortan på bakstycket (eller låter den bli strykt), pressar ni vecket eller låter ni omsorgsfullt strykjärnet passera runt och mellan för en rundad form?

Detta mina herrar är en mkt viktig fråga.

Oxfordskjortans bakstycke är en av de där detaljerna som avslöjar om en man klär sig eller bara tar på sig något.

När jag stryker bakstycket gör jag det aldrig med ett pressat veck.

Ett markerat veck mitt på ryggen hör hemma på uniformer, skolpojkar och de stackare som fortfarande låter sina skjortor “hanteras” på kemtvätt utan att reflektera över resultatet.

En gentleman låter strykjärnet arbeta runt vecket, följa skjortans naturliga form och skapa den där subtila rundningen som gör att tyget faller vackert över ryggen snarare än att likna en vikt servett på ett lunchhak i Solna.

Så svaret är lika enkelt som självklart.

Runda formen. Aldrig pressa vecket.

Mina herrar,

Luciadagen är här — den där märkliga, nordiska högtiden där mörkret för en kort stund ersätts av ett ljus som inte kommer från elektricitet utan från tradition, fromhet och en aning för mycket saffran.

Och vad vore Lucia utan julbordets prövningar?

Ett riktigt julbord är inte en buffé. Det är en koreografi.

En gentleman kliver inte fram som en hungrig varg och kastar sig över sill och prinskorvar som om han vore på kryssning.

Nej, han närmar sig bordet som han närmar sig livet: med säker avsikt och kontrollerad njutning.

Låt mig därför erinra om några enkla riktlinjer som tycks ha gått förlorade bland softshelljackor och “familjefavoriter”:

1. Sill och kall fisk först.
Det är fundamentet, den nordiska aperitifen. Den som börjar med Janssons har redan förlorat sin heder.

2. Smaka — dominera inte.
En gentleman tar av det bästa, men aldrig mest. Överflöd är vackert när det gäller dukningen, aldrig när det gäller beteendet.

3. Osten är högtidens altare. När man möter en vällagrad hårdost behandlar man den med samma respekt som en rar årgång i källaren. Bryt, riv, njut — men aldrig skära med brutalitet.

4. Sötman avslutar, inte ersätter måltiden. Choklad och bakverk är epilogen, inte huvudnumret. Den som fyller tallriken med knäck och kolor innan huvudrätten visar med all tydlighet sin härkomst.

5. Rytm. Tempo. Finess.
Ett julbord är inte tävling — det är ritual.

Och låt oss slutligen minnas: En gentleman dricker inte för att bli full på julbordet. Han dricker för att hedra sällskapet, traditionen och smaken.

Så, på denna Lucia, må ljuset falla över era tallrikar, över era glas och över era beslut.

Låt måltiden bli en hyllning till civilisationen — inte en utmaning av dess gränser.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2923.jpeg

Mina herrar,

Luciadagen är här — den där märkliga, nordiska högtiden där mörkret för en kort stund ersätts av ett ljus som inte kommer från elektricitet utan från tradition, fromhet och en aning för mycket saffran.

En gentleman kliver inte fram som en hungrig varg och kastar sig över sill och prinskorvar som om han vore på kryssning.

Nej, han närmar sig bordet som han närmar sig livet: med säker avsikt och kontrollerad njutning.

Låt mig därför erinra om några enkla riktlinjer som tycks ha gått förlorade bland softshelljackor och “familjefavoriter”:

Det är fundamentet, den nordiska aperitifen. Den som börjar med Janssons har redan förlorat sin heder.

En gentleman tar av det bästa, men aldrig mest. Överflöd är vackert när det gäller dukningen, aldrig när det gäller beteendet.

3. Osten är högtidens altare. När man möter en vällagrad hårdost behandlar man den med samma respekt som en rar årgång i källaren. Bryt, riv, njut — men aldrig skära med brutalitet.

4. Sötman avslutar, inte ersätter måltiden. Choklad och bakverk är epilogen, inte huvudnumret. Den som fyller tallriken med knäck och kolor innan huvudrätten visar med all tydlighet sin härkomst.

5. Rytm. Tempo. Finess.

Och låt oss slutligen minnas: En gentleman dricker inte för att bli full på julbordet. Han dricker för att hedra sällskapet, traditionen och smaken.

Så, på denna Lucia, må ljuset falla över era tallrikar, över era glas och över era beslut.

Låt måltiden bli en hyllning till civilisationen — inte en utmaning av dess gränser.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2923.jpeg
Apropå hårdosten så får man lära sig redan i lågstadiet på franska skolan att osten ska respekteras. Aldrig skära den så att den förlorar sin form och blir en oformlig massa på ostbrickan.

Rudimentärt

Vad tycker druiden om en jultallrik på stadsmissionen? Kan det funka eller ska det vara julbord och vilken klädsel ska man hedra med?

Vad tycker druiden om en jultallrik på stadsmissionen? Kan det funka eller ska det vara julbord och vilken klädsel ska man hedra med?

En jultallrik på Stadsmissionen kan i allra högsta grad vara lämpligt.
En gentleman definieras inte av priset på maten framför honom, utan av närvaron, värmen och viljan att hedra stunden.

Det är inte överdådet som skapar julen — det är omtanken.

En enkel tallrik, delad i rätt anda, kan vara långt mer ädel än ett kilometerlångt julbord på valfri herrklubb.

Vad gäller klädseln:
Välj något stillsamt, respektfullt och välvårdat.
Inte för att imponera, utan för att visa att tradition och värdighet följer mannen, oavsett adress eller prisnivå.

Julens storhet sitter inte i ansjovisens kvalitet, utan i hjärtats.

En jultallrik på Stadsmissionen kan i allra högsta grad vara lämpligt.
En gentleman definieras inte av priset på maten framför honom, utan av närvaron, värmen och viljan att hedra stunden.

Det är inte överdådet som skapar julen — det är omtanken.

En enkel tallrik, delad i rätt anda, kan vara långt mer ädel än ett kilometerlångt julbord på valfri herrklubb.

Vad gäller klädseln:
Välj något stillsamt, respektfullt och välvårdat.
Inte för att imponera, utan för att visa att tradition och värdighet följer mannen, oavsett adress eller prisnivå.

Julens storhet sitter inte i ansjovisens kvalitet, utan i hjärtats.
Fint svarat! I år blir det traditionellt julbord med övernattning i herrgården, men jag trivs också i stadsmissionens trassliga gemenskap.

Fint svarat! I år blir det traditionellt julbord med övernattning i herrgården, men jag trivs också i stadsmissionens trassliga gemenskap.
Vad du än gör så glöm för bövelen inte grisfötterna.

Att den dekorerade stjärnkocken Niklas Ekstedt tog bort dem från sitt julbord härförleden kan inte benämnas som annat än en av de största svenska tragedierna i modern tid.

Just så. En sann gentleman rör sig tamt och självklart i alla miljöer — från herrgårdens kristall till Stadsmissionens varma enkelhet.

Det är inte rummet som definierar mannen, utan hur mannen bär rummet.

Vad du än gör så glöm för bövelen inte grisfötterna.

Att den dekorerade stjärnkocken Niklas Ekstedt tog bort dem från sitt julbord härförleden kan inte benämnas som annat än en av de största svenska tragedierna i modern tid.
Vår gamla laboratoriechef kokade grisfötter inne i labbet så det doftade hälsovådligt. Den doften har satt sina spår för egen del, men jag främjar traditionen så jag är för att det ska finnas på julbordet.

Senast ändrad:
App app app, julen börjar den 24 december. Dess för innan råder absolutistisk avhållsamhet från julbord med undantag från om det påtvingas av vänner eller arbetsgivare.

Är riktigt trött på människor som drar igång julfirandet i slutet av november. Finns så mycket annat att fira under senhösten som Mårten gås, beaujolais nouveau, vintetryffel, advent m.m.

24 december - 13 januari

App app app, julen börjar den 24 december. Dess för innan råder absolutistisk avhållsamhet från julbord med undantag från om det påtvingas av vänner eller arbetsgivare.

Är riktigt trött på människor som drar igång julfirandet i slutet av november. Finns så mycket annat att fira under senhösten som Mårten gås, beaujolais nouveau, vintetryffel, advent m.m.

24 december - 13 januari

Detta har du sannerligen rätt i.

Om du ser på TV, vilket jag avråder ifrån, så strömmar det ut sk "julfilmer", av det mest sliskiga amerikanska slaget, där det snöar frigolit över isbanan i Central Park. Stoppa skiten!

Julprydnader i varuhus, tillverkade i gangsterdiktaturen Kina, är legio från slutet av oktober.

Julbordet från arbetsgivaren slipper jag numera. Det tarvade en rejäl fickplunta för att stå ut med tramset.

Granen kläs dagen före julafton. Inte tidigare.
Dessutom dekoreras den med klassisk belysning från Luma.
Inte med infantila LED-ljus.

Dessutom bär man ingen jultröja på julaftonsmåltiden. Man bär mörk tredelad kostym, samt fluga.

Senast ändrad:

24 december - 13 januari

De flesta måltider denna tid på året – inklusive julborden – är i praktiken professionella åtaganden, nödvändiga för att upprätthålla goda relationer.

Tradition är trevligt, nätverk obligatoriskt.

Kul! Mitt 20-åriga jag hade jublat, men dessvärre blev jag mellanchef i offentlig sektor och cyklar till jobbet året runt... Allt bättre än en oxfordskjorta är därmed fullkomligt malplacerat i min vardag. Funderar därför lite på hur gentlemännens vardag ser ut? Är väl ganska få typer av arbetsplatser där folk faktiskt är klassiskt välklädda numera.

Mkt relevant, många kan känna igen sig i detta.

En gentleman definieras aldrig av sin arbetsplats, endast av sin hållning.

Att cykla till jobbet året runt och navigera offentlig sektors korridorer innebär inte att stilens låga slocknar — bara att den brinner i ett annat tempo.

En oxfordskjorta kan vara ett uniformsstycke, ja, men den kan också vara en stilla proklamation om att man vägrar låta världen förfalla till fleece och funktionsmaterial.

Sanningen är:
Det finns få arbetsplatser kvar där klassisk elegans fortfarande är norm. Det är därför gentlemannen bär sin elegans på insidan lika mycket som på utsidan.

Gentlemannens vardag består inte av miljön omkring honom, utan av de ritualer han väljer:

– ett välvalt tyg även om kavajen ibland hänger kvar hemma,
– en slips som används när tillfälle bjuds,
– väskan, pappret, pennan,
– hur han talar, står, möter människor,
– hur han rör sig genom ett rum där ingen annan längre ser värdet av stil.

Det handlar inte om att vara omgiven av välklädda män.
Det handlar om att vara mannen som höjer nivån, även i ensamhet.

Så cykla du vidare genom årstider och budgetmöten — en gentleman är alltid en gentleman, oavsett var han parkerar sin Land Rover eller sin cykel.

Vänligen,
– Lapo Elkann

Mina herrar,

När granen nu står där i all sin prakt, dignande av ljus, band och diskreta antydningar om överdåd, vill jag passa på att önska er alla en god och värdig jul.

Julen är, när den hanteras korrekt, inte ett spektakel utan ett tillstånd.
En tid för eftertanke, stillhet och kontrollerad njutning. För långa middagar, goda samtal, väl valda drycker och för att bära sina plagg med samma självklara ro som man bär sitt liv.

Oavsett om ni firar i herrgårdens salar, i stadens mer anspråkslösa gemak eller i stillsam ensamhet, hoppas jag att ni gör det med stil, generositet och ett uns ödmjukhet gentemot världen utanför.

Ta hand om varandra, vårda traditionerna och glöm för all del inte att julens verkliga lyx är tid — tid att stanna upp, tid att reflektera och tid att vara människa.

God jul, mina herrar.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2991.jpeg

Mina herrar,

När granen nu står där i all sin prakt, dignande av ljus, band och diskreta antydningar om överdåd, vill jag passa på att önska er alla en god och värdig jul.

Julen är, när den hanteras korrekt, inte ett spektakel utan ett tillstånd.
En tid för eftertanke, stillhet och kontrollerad njutning. För långa middagar, goda samtal, väl valda drycker och för att bära sina plagg med samma självklara ro som man bär sitt liv.

Oavsett om ni firar i herrgårdens salar, i stadens mer anspråkslösa gemak eller i stillsam ensamhet, hoppas jag att ni gör det med stil, generositet och ett uns ödmjukhet gentemot världen utanför.

Ta hand om varandra, vårda traditionerna och glöm för all del inte att julens verkliga lyx är tid — tid att stanna upp, tid att reflektera och tid att vara människa.

God jul, mina herrar.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2991.jpeg
Bäste Herr Elkann

Dina kloka ord får mig nu att känna mig gemen,ja nästan som en usling.
Likt en gourmand har jag har vräkt mig i extravaganser och överflöd när ledorden borde ha varit Måttfullhet och Eftertanke.

Stilla sinnesro där de som gått före mig och de som kommer efter skänks en tanke medan brasans glöd sakta falnar
Cigarrens askpelare långsamt växer sig längre och whiskyn värmts av handen som håller glaset.

Men även om jag en förtappad själ var.
Ett vilsegånget får i kommersen om Ni så vill så har jag nu sett ljuset.
Den smala vägen kommer hädanefter vara Flups ledstjärna.

En enkel julgran och några få julklappar blir årets motto.

Till Eder alla önskas en fridfull jul i måttfullhetens tecken
1000014327.jpg

1000014247.jpg

Mina herrar,

Spegelsalen är nu bokad inför galan i januari.

Jag önskar härmed alla som bidragit till tråden på ett konstruktivt, nyfiket och varmt vis hjärtligt välkomna.

Detta blir en afton för samtal, eftertanke och kontrollerad elegans – inte för raljans, utan för stilens och traditionens gemenskap.

Klädsel: Högtidsdräkt.
Inget annat vore värdigt rummet, tillfället eller sällskapet.

Vänligen,
– Lapo Elkann
0CA7A0DF-262C-427C-B9E8-5DF50D8937FB.png

Mina herrar,

Spegelsalen är nu bokad inför galan i januari.

Jag önskar härmed alla som bidragit till tråden på ett konstruktivt, nyfiket och varmt vis hjärtligt välkomna.

Detta blir en afton för samtal, eftertanke och kontrollerad elegans – inte för raljans, utan för stilens och traditionens gemenskap.

Klädsel: Högtidsdräkt.
Inget annat vore värdigt rummet, tillfället eller sällskapet.

Vänligen,
– Lapo Elkann
0CA7A0DF-262C-427C-B9E8-5DF50D8937FB.png
Högtidsdräkt är den angivna klädkoden för galan. Det innefattar normalt också folkdräkt eller uniform. Är det enbart frack som du avser? M.o eller u.o?
Jag ser inte att galan har nämnts tidigare i tråden... anmälan, dag och klockslag?

Mina herrar,

5. Rytm. Tempo. Finess.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2923.jpeg
Ja, det gäller att varsamt välja ut sötsakerna för att julbordets coda ska klinga i samklang med resten av symfonin.
IMG_3654.jpeg

@Bubbles firar jul med en imponerande kombination av raffinering och ansvar. Här är några karakteristiska drag av hur @Bubbles framträder under denna högtid som gör honom till en sann gentleman:

1. Förebyggande och omtanke: @Bubbles förbereder sig i god tid, noggrant planerade gåvor och festligheter som speglar hans omtanke om nära och kära. Han väljer gåvor av högsta kvalitet, skräddarsydda efter mottagarens unika intressen.

2. Eleganta inbjudningar: När han bjuder in till sammankomster, gör @Bubbles detta med stil och elegans, kanske genom exquisita, personligt utformade kort eller digitala inbjudningar som utstrålar sofistikering.

3. Sofistikerad klädsel: @Bubbles klär sig med omsorg och stil för varje tillställning, oavsett om det är en formell julmiddag eller en mer informell sammankomst. Hans val av kläder reflekterar både hans personlighet och respekten för evenemanget.

4. Utsökt mat och dryck: Han ser till att dylika tillställningar bjuder på en överflöd av delikatesser och drycker av högsta kvalitet, noggrant utvalda för att tillfredsställa även de mest kräsna gästerna, inklusive alternativ för dem med speciella kostbehov.

5. Värdskap och tacksamhet: @Bubbles tar sig tid att personligen hälsa på varje gäst, uttrycker sin uppriktiga tacksamhet för deras närvaro, och skapar en atmosfär fylld av värme och gemenskap.

6. Högtidliga traditioner: @Bubbles firar med traditioner som han värderar och bevarar, vare sig det handlar om att framföra julsånger, tända ljus eller aktivt delta i välgörenhet.

7. Att ge tillbaka: @Bubbles är medveten om julens sanna innebörd, nämligen att ge. Han engagerar sig i välgörenhetsprojekt och erbjuder sitt stöd till dem som befinner sig i behöv.

8. Familjetid och minnesskapande: @Bubbles värdesätter tiden med familj och vänner, och strävar efter att skapa oförglömliga minnen genom aktiviteter som att spela spel, se på klassiska julfilmer eller delta i vinteraktiviteter.

Att fira jul som @Bubbles innebär en harmonisk förening av stil och ansvar, med fokus på att sätta relationer och gemenskap i första rummet.

1000036234.jpg

Högtidsdräkt är den angivna klädkoden för galan. Det innefattar normalt också folkdräkt eller uniform. Är det enbart frack som du avser? M.o eller u.o?
Jag ser inte att galan har nämnts tidigare i tråden... anmälan, dag och klockslag?

Mina herrar,

Ett par förtydliganden är naturligtvis på sin plats.

När jag anger högtidsdräkt som klädkod avser jag – i detta sammanhang – den form som är mest lämpad för Spegelsalens proportioner och för galans ceremoniella tyngd:
M.o., dvs. frack.

Uniform och folkdräkt kan enligt traditionen ingå i högtidsdräkt, men här gör vi ett undantag. Inte av exkluderande skäl, utan av estetisk nödvändighet. Rummet kräver en enhetlighet i silhuett som endast fracken ger.

Vad gäller praktikaliteterna:

Galan nämndes först när Spegelsalen stod bekräftad – jag tillåter mig den ordningen av ren respekt för arrangemangets dignitet.

Anmälan, datum och klockslag meddelas i tråden inom kort, när alla logistiska detaljer är finjusterade. En afton av denna karaktär förtjänar precision, inte hastverk.

Vänligen,
– Lapo Elkann

Mina herrar,

Ett par förtydliganden är naturligtvis på sin plats.

När jag anger högtidsdräkt som klädkod avser jag – i detta sammanhang – den form som är mest lämpad för Spegelsalens proportioner och för galans ceremoniella tyngd:
M.o., dvs. frack.

Uniform och folkdräkt kan enligt traditionen ingå i högtidsdräkt, men här gör vi ett undantag. Inte av exkluderande skäl, utan av estetisk nödvändighet. Rummet kräver en enhetlighet i silhuett som endast fracken ger.

Vad gäller praktikaliteterna:

Galan nämndes först när Spegelsalen stod bekräftad – jag tillåter mig den ordningen av ren respekt för arrangemangets dignitet.

Anmälan, datum och klockslag meddelas i tråden inom kort, när alla logistiska detaljer är finjusterade. En afton av denna karaktär förtjänar precision, inte hastverk.

Vänligen,
– Lapo Elkann
Då får knätofsarna stanna hemma. 🫡

Nu när julen stundar, kan det vara på sin plats att inte bara plocka fram evangeliet enligt Lukas, utan även en berättelse från okristen tid.

Jag syftar förstås på ett kapitel ur Frans. G. Bengtssons "Röde orm", om "Hur jul dracks hos kung Harald Blåtand".

Mycket nöje och en riktigt GOD JUL.

Ett utmärkt påpekande.
Julen bärs inte enbart av evangeliernas stillhet, utan också av den hedniska glöden – där dryck, gemenskap och berättelser fick natten att lysa långt före kristallkronornas tid.

Ett utmärkt påpekande.
Julen bärs inte enbart av evangeliernas stillhet, utan också av den hedniska glöden – där dryck, gemenskap och berättelser fick natten att lysa långt före kristallkronornas tid.
När vinterns mörker sänker sig över ägorna och julhelgen nalkas, anstår det ett ordnat hus att låta bord och dryck vittna om både Guds gåvor och hushållets anständiga ställning. I dessa dagar hava vi, efter god sed, låtit införa franska viner av prövad härkomst, vilka i sin milda värme och balanserade syra lämpa sig väl för såväl stek som samtal.

Särskilt ett rött vin från Château Latour, årgång 2005 har funnit nåd hos sällskapet, då det ej tynger sinnet utan uppmuntrar till måttfull glädje.
IMG_3903.jpeg

Till de senare timmarna, när ljusen brinna lågt och snön ligger stilla mot fönstren, frambäres punschen — denna angenäma dryck, vars arrak minner om fjärran hav och rikets vidgade horisonter. Med socker, citron och varsam värme skänker den både stadga och munterhet, utan att förfalla till råhet. Dock nästan lika värmande för själen som kakelugnens sprakande brasa.

IMG_3904.jpeg

Så förenas i julens drycker det främmande och det förfinade, och man erinras därom att ordning, smak och återhållsam njutning äro de sanna kännetecknen på ett välstyrt hus. Må så ock julen förflyta i lugn, värdighet och stilla tacksamhet.

God jul på er alla!

Mina herrar,

Dagen före dopparedan rullar Reginald ut vagnen.
Det sker utan ett ord, som alltid. Hjulen knarrar lätt mot golvet, inte av ålder utan av vana.

Alla släktingar är sedan länge döda och vänner har blivit fiender. Ändå består ritualerna — inte av sentimentalitet, utan som en del av förvaltningen av arvet. Man hedrar inte det som varit genom tårar, utan genom ordning.

Flaskorna står där som de alltid gjort. Några öppnade, andra orörda. Vissa valda för kvällen, andra för framtida vintrar som ännu inte har något årtal. Inget dricks av impuls. Allt sker av skäl.

Mörkret har lagt sig utanför.
Tystnaden är enorm, nästan högtidlig. Den sortens tystnad som bara uppstår när världen för stunden inte kräver något av en.

Reginald stannar vagnen, justerar en flaska som hamnat snett och drar sig sedan tillbaka.

Jag häller upp ett mått. Doften fyller rummet och påminner om att vissa saker aldrig behöver förändras för att fortsätta vara meningsfulla.

Detta är inte dekadens.
Det är disciplin.

Och julen, mina herrar, börjar alltid så här.

Vänligen,
– Lapo Elkann
IMG_2926.jpeg

Tillbaka
Topp