• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elma avmagnetiserare

Hej. Har haft lite för mycket duster med magnetism när jag skruvat klockor. Funderar på att byta min blå kines mot en elma antimag. Den kostar ju en del så ville höra först med er som har en. Funkar den bra och är det typ vinst varje gång? Får alltid köra många ggr med den blå innan det blir bra o jag vet aldrig innan. Blir rätt tidskrävande o trist i längden. Det skall ju trots allt vara kul att hålla på med sitt intresse. Är det värt att satsa på?

Köpte en kompass nu ikväll o tror att skrivbordsunderlägget verkar innehålla metall och ev kan vara en bov. Skruvmejslar o korntänger som är magnetiska får man ju fixa direkt annars är det ju hopplöst att skruva. Oavsett till vad så vill jag ha en lösning som är enkel o man kan lita på. Samtidigt verkar ju Elman vara nån liknande trafo med en kondensator för urladdning. Kanske enklare handhavande men slutresultatet kanske blir det samma. Hoppas nån har en o kan ge feedback.

Jag har den här och tycker den är solid:
https://www.cousinsuk.com/product/elma-antimag
Jag hade en blå AF tidigare (samma utseende som Kina- varianten) men tycker Elman gör ett bättre jobb. Man behöver inte ”arbeta” med den där rörelsen som man behövde med den mindre apparaten.
Så det är bara lägga på klockan på maskinen, trycka på knappen och sen är det klart? Eller Får man justera position och köra några gånger innan det är klart.

Så här säger manualen.
EC435F8D-ED04-411B-87F1-5A2634322E9C.jpeg

(Hoppas Elma har överseende med att jag publicerar det här. Det är ju reklam kanske man kan säga :))

Tillbaka
Topp