• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En årsklocka för min dotter som är född… 2025!

phcage

Basic
Hej,
Jag hade tyckt det varit kul att köpa en årsklocka till min dotter som är född… 2025! Alltså hitta en ny klocka idag.

Om man ser in i spåkulan, vad är en kul klocka att få när blir 18, tar student, eller liknande? Vad kan ha ett bra värde om den ligger i säkert förvar tills dess? Så om nån har några tips så är det uppskattat!

Tack KS för bra forum!

Mvh,
Philip

Vet inte! Optimalt under 10k kanske, men lyssnar gärna på andra tips med om de finns.
Jag antar att du skojar då du säger att du ska investera 10K i en klocka som ska förväntas öka i värde?!?
Det finns ingen spåkula, men det enda märket som du kan vara hyfsat säker kommer att hålla eller öka i värde är Rolex, och dom har inga modeller i din prisklass.
Antingen köper du en modell som är ny och het idag, eller så återkommer du om 18 år och letar efter samma klocka då, men glöm det där med investering och värdeökning.

Har inte sagt nåt om att det ska öka i värde? Men om klockan inte har nåt värde när man väl ger den som present 18 år senare så är det inte lika kul.
Jag håller med om Rolex. Jag och sambon har varsin, men de är lite mycket för vad vi tänker en sån här present, tyvärr! Budget är som sagt inte spikad heller så kom gärna med andra tips.

Jag tolkade ” Vad kan ha ett bra värde om den ligger i säkert förvar tills dess? ” som att klockan ska behålla eller öka i värde…
Du är inte ensam om denna tanke, men jag tycker det finns bättre investeringar att göra för sina barn än att köpa en klocka året dom föds. Om den ska vara en kul grej utan ekonomiskt värde är det helt okej, men som investering får man satsa lite mer seriöst om det ska vara en klocka. Bospar kanske?

Utifrån din budget hade jag föreslagit att titta på en Tissot. Finns flera tidlösa klassiska modeller som i alla fall kan vara ”in style” även om 18 år. Kan inte svara på hur den håller sitt värde dock.

Lägg pengarna i en aktiefond så kan hon själv välja en klocka när hon fyller 18. Svårt att redan nu veta om hon kommer gilla klassiska damklockor eller hellre föredrar en toolig dykare.

Köp en klocka du eller frugan vill ha och använder istället. Då får den troligen ett större affektionsvärde om den blir en gåva lite längre fram, än om den legat i en låda i 18 år.
Annars är nog börsen ett säkrare kort som tidigare nämnts, om det handlar om en investering till barnet.

Tillbaka
Topp