• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag la ut avhandlingen i en annan tråd för några veckor sedan, men jag tror att den har större intresse än så, därför skapar jag en ny tråd. Länken nedan ger dig tillgång till en avhandling skriven 2006 vid Linköpings universitet. Den handlar om klockindustrin. Den har mycket intressant fakta för den som vill fördjupa sig. Läser du och bläddrar i den får du gärna skriva i tråden om dina tankar. Jag har inget med den här avhandlingen att göra, mer än att jag hittade den på nätet för ett par år sedan och laddade ner den. Nu hittade jag den och jag har inte sett något liknande på KS så håll tillgodo.

https://www.dropbox.com/s/wz91vgh6o08bdc3/urn_nbn_se_liu_diva-7946-1__fulltext[1].pdf?dl=0
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag la ut avhandlingen i en annan tråd för några veckor sedan, men jag tror att den har större intresse så därför skapar jag en ny tråd. Länken nedan ger dig tillgång till en avhandling skriven 2006 vid Linköpings universitet. Den handlar om klockindustrin. Den har mycket intressant fakta för den som vill fördjupa sig. Läser du och bläddrar i den får du gärna skriva i tråden om dina tankar. Jag har inget med den här avhandlingen att göra, mer än att jag hittade den på nätet för ett par år sedan och laddade ner den. Nu hittade jag den och jag har inte sett något liknande på KS så håll tillgodo.

https://www.dropbox.com/s/wz91vgh6o08bdc3/urn_nbn_se_liu_diva-7946-1__fulltext[1].pdf?dl=0
Orkar du lägga upp sammanfattningen och titeln så vore det tacksamt, sällan man orkar läsa en hel avhandling. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Orkar du lägga upp sammanfattningen och titeln så vore det tacksamt, sällan man orkar läsa en hel avhandling. :)
Den är bred och behandlar flera märken och har flera angreppspunkter så det är inte ett snabbt jobb att sammanfatta. Det finns ett register i början. Tittar man där kan man direkt gå till det man har mest intresse av. Den ska öppnas via länken och laddas ner.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sammanfattning
Marknaden för armbandsur är stor, och den del av denna marknad som utgörs av exklusiva ur med högt pris tycks ha helt andra egenskaper än den för armbandsur i övrigt. Hur övertygas en konsument om att ett mekaniskt ur som avviker flera sekunder per dygn är att föredra framför ett
elektroniskt som avviker några sekunder på ett år?

Syftet med denna rapport är att ge en övergripande bild av marknaden för exklusiva ur och urverk, samt att analysera ett antal av de aktörer som finns på marknaden utifrån val av urverk och positionering.


Rapporten beskriver elva exklusiva urmärken, med avseende på hur man i sin marknadskommunikation positionerar sig på marknaden. Märkena placeras in i en modell med två huvudsakliga dimensioner: pris och påverkan. Dessa utgör två klassiska
marknadsmixvariabler, som i rapporten visar sig vara ytterst relevanta på marknaden för exklusiva ur och urverk. Påverkan har i sin tur delats in i två ytterligare dimensioner: sport/klassisk samt funktionalitet/style.

Funktionalitet
Style
Sport Klassisk
TAG Heuer
Tissot
Omega
Sjöö Sandström
Panerai
Oris
IWC
II I
III IV

Många av märkena har modeller inom sitt sortiment som återfinns i flera olika av modellens fält. För att möjliggöra en inplacering i en modell som den i figuren ovan har därför varumärkenas egenskaper vägts samman, och en generell bild av de respektive märkena skapats.

Rapporten belyser även de mekaniska urverken. Vilka tillverkar dem? Hur används de, och vilken effekt får valet av urverk på märkenas prisläge och påverkan? Bland de märken som ingår i undersökningen visar rapporten att främst en tillverkare av urverk anlitas i mycket stor utsträckning: det Schweiziska företaget ETA. Med ett undantag - Rolex - köper samtliga av de undersökningen ingående märkena urverk från ETA.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Positioneringskartan i sammanfattningen...
PK.jpg
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Jag la ut avhandlingen i en annan tråd för några veckor sedan, men jag tror att den har större intresse än så, därför skapar jag en ny tråd. Länken nedan ger dig tillgång till en avhandling skriven 2006 vid Linköpings universitet. Den handlar om klockindustrin. Den har mycket intressant fakta för den som vill fördjupa sig. Läser du och bläddrar i den får du gärna skriva i tråden om dina tankar. Jag har inget med den här avhandlingen att göra, mer än att jag hittade den på nätet för ett par år sedan och laddade ner den. Nu hittade jag den och jag har inte sett något liknande på KS så håll tillgodo.

https://www.dropbox.com/s/wz91vgh6o08bdc3/urn_nbn_se_liu_diva-7946-1__fulltext[1].pdf?dl=0
Jag är ju liiite sent på den här tråden. 😀 men minns du möjligen namn på författaren eller på avhandlingen?
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Jag tror det är den här: "Exklusiva urmärken : en branschundersökning med avseende på positionering och val av urverk"

Hittade även en senare uppsats när jag sökte efter ovan efterfrågade uppsats: "Vad är det som skapar värde? : En studie av den Schweiziska klockindustrin och dess värdeskapande faktorer ; What is value creation? : A study of the Swiss watch industry and its value-creating factors"

Bägge är kandidatuppsatser (och inte avhandlingar som jag ser det...men jag kanske har fel!!).

Går att hitta om ni söker på LIUs hemsida/bibliotekssida.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Jag tror det är den här: "Exklusiva urmärken : en branschundersökning med avseende på positionering och val av urverk"

Hittade även en senare uppsats när jag sökte efter ovan efterfrågade uppsats: "Vad är det som skapar värde? : En studie av den Schweiziska klockindustrin och dess värdeskapande faktorer ; What is value creation? : A study of the Swiss watch industry and its value-creating factors"

Bägge är kandidatuppsatser (och inte avhandlingar som jag ser det...men jag kanske har fel!!).

Går att hitta om ni söker på LIUs hemsida/bibliotekssida.
Snyggt. Korrekt, ingen doktorsavhandling men lite kul att läsa ändå. Sammanfattningen från författarna:

”Studien visar på att de värdeskapande faktorerna varierar beroende på konsumenttyp samt deras syfte med köpet. Orsakerna till hur konsumenter uppfattar faktorer som värdeskapande beror på vad konsumenten strävar efter, hur insatt konsumenten är i ämnet samt dess bakgrund. De värdeskapande faktorerna går även att väva samman och utgör ofta ett ökat värde tillsammans.”

saxat ur den senare av de två.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Eller kan man säga såhär, om man köper en Daytona för 400k, så finns inga som helst empiriska fakta och logik som stöder value / bang for the buck förutom prestige och dåligt självförtroende i kombination med för mycket pengar och stalltipset är då att ringa dr Phil ?
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Eller kan man säga såhär, om man köper en Daytona för 400k, så finns inga som helst empiriska fakta och logik som stöder value / bang for the buck förutom prestige och dåligt självförtroende i kombination med för mycket pengar och stalltipset är då att ringa dr Phil ?
He he. Ditt inlägg är ett led i att bekräfta deras slutsats. Å andra sidan är ju deras slutsats så allmänt hållen, så vilken reaktion som helst skulle kunna anses bekräfta den.

Tänker du en Daytona i stål eller någon annan variant? Eller är det same same but different?

All lyxkonsumtion skulle väl kunna subsumeras under din något hårdföra slutsats om skälen till sådan konsumtion...
 

Watchie

Patek
2-Faktor
He he. Ditt inlägg är ett led i att bekräfta deras slutsats. Å andra sidan är ju deras slutsats så allmänt hållen, så vilken reaktion som helst skulle kunna anses bekräfta den.

Tänker du en Daytona i stål eller någon annan variant? Eller är det same same but different?

All lyxkonsumtion skulle väl kunna subsumeras under din något hårdföra slutsats om skälen till sådan konsumtion...
Yes, skriven med lite glimten i ögat såklart, men det har ju gått helt över styr de sista 5 åren, Daytonan är bara ett exempel på ”slutsatsen” oavsett ref och pris, 250,350 el 450 k, är så sjukt att man kan bet det, men men ”drabbar” ingen fattig…
 
Topp