• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En dum fråga, men på allvar ... hur definierar man vintage?

EB1146FE-C503-4045-A4AF-3AB6D095F796.png
Jag gillar Urban Dictionarys definition. Lagom vag

Det här är ju en fråga som diskuterats här många gånger. Jag tycker att den klokaste definitionen hittills är "när åldern innebär ett mervärde", men minns inte vem jag ska citera. De flesta produkter som tillverkas idag kommer aldrig att bli vintage, de kommer bara att bli gamla...

Ville bara säga tack för alla inlägg. Tyckte särskilt att definitionen som Frere's citerade var bra om man måste formulera någonting kortfattad. En konsensus verkar vara att åldern är en del av hur man definierar vintage men långt ifrån allt. Och alla kan ha en egen uppfattning om vad det är. Det verkar också vara lättare att definiera vad som INTE är vintage än exakt vad som är det.

En yngre arbetskollega sa till mig ... "min klocka är ny, min far's klocka är bara ute, och min farfars klocka är vintage." Det var ett skämt men det ligger någonting i hur ens uppfattning av ålder, stil och värde som en klocka har är präglad personliga erfarenheter och de klockor som man har upplevt.

Tack för alla svar.

För mig är gränsen till vintage samma som hos t.ex. bilar d.v.s. 25år. Jag tycker alltså inte att en DJ från 95 är vintage riktigt än :)
Nej, verkligen inte vad det gäller bilar.
En bil som är Vintage är tillverkad mellan 1919 och och 1930!
https://en.wikipedia.org/wiki/Vintage_car
Begreppet myntades av VSCC (Vintage sports Car Club) som bildades 1934 i protest mot att "moderna" sportbilar blivit för tråkiga och komfortinriktade.

Måske det også afhænger af personen der bærer det :) Hvis man er 25 år har man måske en anden definition af vintage end hvis man er 55 år.
Bra synpunkt @FrederikSleb. Tror man har svårt att se saker man själv haft när man var i 20-30 års åldern som vintage. De känns bara gamla/omoderna. För mig så är vintage 50-60 tal, möjligtvis 70-tal. Saker från 80-90 talet är bara gamla grejer som jag köpt nya, förbrukat och slängt, ingen vintagekänsla för mig.

Bra synpunkt @FrederikSleb. Tror man har svårt att se saker man själv haft när man var i 20-30 års åldern som vintage. De känns bara gamla/omoderna. För mig så är vintage 50-60 tal, möjligtvis 70-tal. Saker från 80-90 talet är bara gamla grejer som jag köpt nya, förbrukat och slängt, ingen vintagekänsla för mig.

Lige præcis. Jeg er selv "kun" 27 år, og jeg ved at min far på 60 år har en noget anden definition af hvad der er vintage end mig! ;)

Tillbaka
Topp