Arcticreef
Silver
Funderar på den här knepiga frågan. Rent spontant tänkte jag att den summa som man kan betala för en klocka i princip är linjärt proportionellt mot inkomsten. Men nu är jag inte så säker längre. Nån därute som har nån bra idé?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snarare var som är kvar av lönen efter att alla utgifter etc. har dragits av.Funderar på den här knepiga frågan. Rent spontant tänkte jag att den summa som man kan betala för en klocka i princip är linjärt proportionellt mot inkomsten. Men nu är jag inte så säker längre. Nån därute som har nån bra idé?
Invicta har ju en del modeller som kan fungera som tak.Sen handlar det om hur ”duktig” för att kunna belöna sig...
Ju billigare klocka man köper desto fler kan man råka köpa i bara farten...
Men som tidigare har skrivit är väl huvudsaken hur mycket man har över efter alla viktiga utgifter....en klocka är ju inte mycket till tak över huvudet.
Det sura med att betala av er bolån på typ 300.000kr är att man sparar 250kr/månad....Är ju helt vad man själv är bekväm med och hur man själv prioriterar så svårt att komma med en allmängiltig ekvation. Min syn på lyxköp - dit klockor räknas in- är att jag antingen vill kunna täcka köpet på en nettolön eller 4 % av aktieportföljen. Utöver det ska jag ha pengarna kontant, dvs, inte så att jag tar den månadens lön eller säljer av 4 % för köpet, och absolut inga lån (bortsett från att jag så klart tycker det är OK att ta det på kreditkortet och sen betala av alltihop innan det blir ränta på det, av praktiska skäl). Lånebiten är kanske lite märklig för jag har trots allt bostadslån så borde kanske egentligen betala av det innan lyxköp om man ska vara helt konsekvent men det är jag inte
Ovan är min syn på det, lägger mig inte i hur andra gör men för egen del kändes det som rimliga gränser.
”Den som är satt i skuld är icke fri” Göran PerssonDet sura med att betala av er bolån på typ 300.000kr är att man sparar 250kr/månad....
Och om man betalar av 2 miljoner på kort tid sparar man väldigt mycket pengar och för många betyder det en trevlig ålderdom istället för snåla som pensionär.Det sura med att betala av er bolån på typ 300.000kr är att man sparar 250kr/månad....
Jag vet inte om jag är beredd att hålla med till 100%.Och om man betalar av 2 miljoner på kort tid sparar man väldigt mycket pengar och för många betyder det en trevlig ålderdom istället för snåla som pensionär.
Att amortera på ett bolån är ju inte så ekonomiskt med tanke på att avkastningen om man placerar pengarna på börsen långsiktigt lär vara betydligt högre än räntan på lånet. Speciellt inte med ränteläget vi har just nu.Och om man betalar av 2 miljoner på kort tid sparar man väldigt mycket pengar och för många betyder det en trevlig ålderdom istället för snåla som pensionär.
Hade man kunnat få låna till samma ränta som ett bolån utan säkerhet så hade man i princip kunnat det, men så är ju inte fallet eftersom banken kräver att du köper en bostad för pengarna du lånar och inte placerar dom i t.ex. värdepapper.Då är det ju bara låna 10 miljoner och bli skitrik. Eller hur?
Somliga är bekväma med vara belånade till den grad deras nuvarande inkomst är ett måste och andra trivs bättre med inte ha skulder.
Vara låneslav är inte att vara fri.
Modern slaves are not in chains, they are in debt...