• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En ekvation som beskriver vad som är rimligt att lägga på en klocka?

Sen har man ju Mayers citat beträffande hans bisarra samling "these are all the drugs I never did".

Hur man berättigar sitt beteende är upp till var och en, så länge det går ihop och man är glad.

Då är det ju bara låna 10 miljoner och bli skitrik. Eller hur?
Somliga är bekväma med vara belånade till den grad deras nuvarande inkomst är ett måste och andra trivs bättre med inte ha skulder.
Vara låneslav är inte att vara fri.
Modern slaves are not in chains, they are in debt...
Det finns många sätt att se det på.

Har du en hyresrätt som kostar dig 15.000kr/månad eller ett hus med ett lån på 2mille som kostar typ 1.500-2.000kr per månad i ränta + ev amortering, så föredrar du alltså hyresrätten då du inte har lån.

Det finns många sätt att se det på.

Har du en hyresrätt som kostar dig 15.000kr/månad eller ett hus med ett lån på 2mille som kostar typ 1.500-2.000kr per månad i ränta + ev amortering, så föredrar du alltså hyresrätten då du inte har lån.
Absolut inte, men eftersom det i exemplets ovan uppenbarligen finns utrymme för långvarigt betala 15 000kr i månaden så finns det stor möjlighet på kort tid betala av ett lån som endast genererar 1500-2000kr i ränta.
Och det var just betala av mitt initiala inlägg handlade om, betala av istället för förbli i skuld.

Absolut inte, men eftersom det i exemplets ovan uppenbarligen finns utrymme för långvarigt betala 15 000kr i månaden så finns det stor möjlighet på kort tid betala av ett lån som endast genererar 1500-2000kr i ränta.
Och det var just betala av mitt initiala inlägg handlade om, betala av istället för förbli i skuld.
Ok, så inga köp alls förutom mat innan lånet är betalt? Eller gäller det bara klockor?

Edit: låt säga att du har 2mille i lån men råkar ha 300k på ett sparkonto.
Tömmer du då sparkontot och amorterar 300k på lånet och således sparar 250kr/ månad i ränta?

Jag anser att man en period av livet kan dra ner på lyxkonsumtion och se till bli skuldfri.
Personligen skulle jag inte ta lån på för ytterligare 300 000kr om jag redan hade dem på ett konto men det är väl en fråga om livsfilosofi.
Det här med betala av sina bolån är i Sverige väldigt stigmatiserat och ses som något som inte är möjligt. I vissa andra länder är det lagstadgat och ses som fullt normalt.

Egentligen handlar avbetald bostad om sinnesfrid, många i restaurangbranschen som idag är i ekonomisk ruin önskar nog att de inte lagt en förmögenhet på XC60 och några Panerai utan hellre valt en billigare bostad, Skoda och Seiko tills de inte längre köpt denna lyxkonsumtion under belåning.

Senast ändrad:
”Om du måste fråga är det inte rimligt”
-FilipF

För många variabler för att kunna sätta upp en ekvation är jag rädd. Om du behöver övertala dig själv kanska men ska se det som en tydlig indikering om det är rimligt eller inte.
men de klassisk råden:
  • låna inte till en klocka
  • använd bara pengar du bli av med
  • är det värt att få handen avhuggne bara för att ha en guld-rolle?

Men alltså, ni pratar ju om klassisk finansieringsteori. Tillgångar = skulder + eget kapital. Frågan är vilken soliditet (Tillgångar/Eget kapital) man är bekväm med. Så länge hus, klockor och annat är värt mer än lånen är man nog säker, om inget drastiskt händer (räntor, finansmarknad, klockpriser, huspriser). Här får man alltså räkna in sin riskbenägenhet. Ibland kan det vara okej att minska soliditeten för att öka likviditeten, dvs låna, så länge det känns bekvämt.

Fan, jag trodde att alla här hade gått på Handels. 😅

Jag anser att man en period av livet kan dra ner på lyxkonsumtion och se till bli skuldfri.
Personligen skulle jag inte ta lån på för ytterligare 300 000kr om jag redan hade dem på ett konto men det är väl en fråga om livsfilosofi.
Det här med betala av sina bolån är i Sverige väldigt stigmatiserat och ses som något som inte är möjligt. I vissa andra länder är det lagstadgat och ses som fullt normalt.

Egentligen handlar avbetald bostad om sinnesfrid, många i restaurangbranschen som idag är i ekonomisk ruin önskar nog att de inte lagt en förmögenhet på XC60 och några Panerai utan hellre valt en billigare bostad, Skoda och Seiko tills de inte längre köpt denna lyxkonsumtion under belåning.
Fast rent privatekonomiskt är det ju idag en utmärkt idé att låna så mycket kan bara kan på fem år och 1.20 i fast ränta. Det är ju inga större problem att placera pengarna i närmast riskfri position (och då tänker jag inte på klockor) med högre avkastning och sedan amortera i framtiden. Sedan att det på makro ekonomisk nivå skapar konstigheter med dom gamla sanningarna om hur ekonomin fungerar (eller inte!) och vad effekten blir är ju lite läskigt.

Vi har väl haft några sådan här trådar genom åren. De flesta med ett normalt jobb kan spara rätt mycket om man vill. Räkna på vad fika på stan & nöjen kostar så blir det fort mycket pengar.

Vi har väl haft några sådan här trådar genom åren. De flesta med ett normalt jobb kan spara rätt mycket om man vill. Räkna på vad fika på stan & nöjen kostar så blir det fort mycket pengar.
Vi försöker, men det skiter ju sig gång på gång. Jag har inte fikat på stan på 20 år och några nöjen har jag inte.
Ändå så rasslar det till i kreditkortshögen och räkningarna blir onödigt höga.

Men visst, prioriterar man klockor så hade man haft råd med många fina ur.

Någon som har en standard "utgiftspost" för familj på två vuxna och ett barn?
Mitt boende kostar ca 10.000kr inklusive allt. Resten är mat och "övrigt".

Vad är normalt? 15.000kr på mat och övrigt?
Då kan man alltså spara allt som överstiger 25.000kr varje månad......rent teoretiskt....väldigt teoretiskt.

Sålänge man inte köper för lånade pengar så är det väl lungt, visst kan man väl dividera om man inte alltid köper för lånade pengar om man t.ex har ett bolån men det räknar jag inte med...

Sålänge man känner att man har mat på bordet och inga övriga ekonomiska problem och en bra buffert för oförutsedda utgifter så är det väl bara att köra? men jag skulle aldrig offra familjen semester eller dylikt för att ha en fet klocka....

Klockor är ju lyxkonsumtion som man köer för pengar man inte behöver, samma sak gäller ju all lyxkonsumtion oavsett om det är klockor LV väskor eller semestrar...det är inget som man behöver för att överleva, det är något man unnar sig när man har råd....

Sålänge man inte köper för lånade pengar så är det väl lungt, visst kan man väl dividera om man inte alltid köper för lånade pengar om man t.ex har ett bolån men det räknar jag inte med...

Sålänge man känner att man har mat på bordet och inga övriga ekonomiska problem och en bra buffert för oförutsedda utgifter så är det väl bara att köra? men jag skulle aldrig offra familjen semester eller dylikt för att ha en fet klocka....

Nej, att öka på lånet för att köpa en klocka låter lite galet. Jag skulle själv inte göra det, men jag kan inte påstå att det är fel.
Däremot kommer jag inte att vänta tills jag är skuldfri innan jag köper en klocka.

Nej, att öka på lånet för att köpa en klocka låter lite galet. Jag skulle själv inte göra det, men jag kan inte påstå att det är fel.
Däremot kommer jag inte att vänta tills jag är skuldfri innan jag köper en klocka.
Ja tror att vissa klockhandlare hade dock förmånliga finansieringar dvs räntefritt vilket kan vara lockande men det är väl ändå inget att rekommendera.

Ja tror att vissa klockhandlare hade dock förmånliga finansieringar dvs räntefritt vilket kan vara lockande men det är väl ändå inget att rekommendera.
Nej, sådant är väl sällan att rekommendera.
Personligen så är jag inte kreditvärdig via butikernas finansieringssystem då jag inte har min inkomst i Sverige.
För egen del så måste jag pröjsa kontant eller med kreditkort.

Vi försöker, men det skiter ju sig gång på gång. Jag har inte fikat på stan på 20 år och några nöjen har jag inte.
Ändå så rasslar det till i kreditkortshögen och räkningarna blir onödigt höga.

Men visst, prioriterar man klockor så hade man haft råd med många fina ur.

Någon som har en standard "utgiftspost" för familj på två vuxna och ett barn?
Mitt boende kostar ca 10.000kr inklusive allt. Resten är mat och "övrigt".

Vad är normalt? 15.000kr på mat och övrigt?
Då kan man alltså spara allt som överstiger 25.000kr varje månad......rent teoretiskt....väldigt teoretiskt.

Jadu....vad ar vettig medelklasstandard idag,eller hur snal kan jag vara innan det blir absurdt?

Mat for 3 kan val kosta dig max 3000spann/man om du handlar vettigt,kollar vad som har extrapris i veckobladen,planerar lite och lagar mat hemma.
Formodligen kan du kapa en tusing pa det om du ar duktigt pa att laga mat och lagger ner lite mer tid pa att handla dar det verkligen ar billigast jmfrt med allt pa ett stalla.
Behover du bil? Bekvamt ja men ett maste? Om inte sa ar ju cykel gratis att aka...men sag iallfall 2 manadskort for de vuxna. Idag kostar val ett SL kort en tusenlapp ungefar,sa 2000kr till da.
Maste du ha bil sa kan det ju bli hur dyrt somhelst beroende pa hur langt du maste pendla,hur ofta bilen gar sonder,hur handig du ar etc. Men under dubbla kostnaden ar val svart att komma med en normal medelklassbil idag,allt inraknat.
Mobiltelefoner ytterligare en 500ing for er 3. Kontantkort.
Klader bor val ga 1500 for 3/manad och racka hyfsat val.

Da har vi ungefar 7000spann som ar helt nodvandigt idag. 9000 om du maste ha en bil. 6-8000 kvar till ovrigt som nojen,resa,bio,restaurang,spara vadsomhelst.
Sa harddraget bor du kunna spara allt over 20'. Kul liv ar det nog inte,men gar gor det garanterat.

Har kan du ju lasa pa lite om socialbidragsnormen. Alltsa vad du ska klara dig pa utraknat av de som vet bast.

Men pengar till klockor blir det garanterat inte over....

Spontant är det väldigt svårt att bara förhålla sig till resultaträkningen för ett hushåll utan att ta med balansräkningen i beräkningen. Det finns de som har låg inkomst men en bra buffert (t.ex. en pensionär som har sålt huset och bor i hyresrätt) och det finns de som har hög inkomst men svag balansräkningen (ung akademiker som precis har köpt första boendet). Även om akademikern har en betydligt högre inkomst än pensionären så kan nog pensionärens privatekonomi hantera ett dyrare klockinköp. Sen håller jag med om det som redan har nämnts i tråden, en bra tumregel är att inte köpa klockor för lånade medel. Jag kan tycka att det är en sund grundprincip att inte konsumera för lånade medel.

Jadu....vad ar vettig medelklasstandard idag,eller hur snal kan jag vara innan det blir absurdt?

Mat for 3 kan val kosta dig max 3000spann/man om du handlar vettigt,kollar vad som har extrapris i veckobladen,planerar lite och lagar mat hemma.
Formodligen kan du kapa en tusing pa det om du ar duktigt pa att laga mat och lagger ner lite mer tid pa att handla dar det verkligen ar billigast jmfrt med allt pa ett stalla.
Behover du bil? Bekvamt ja men ett maste? Om inte sa ar ju cykel gratis att aka...men sag iallfall 2 manadskort for de vuxna. Idag kostar val ett SL kort en tusenlapp ungefar,sa 2000kr till da.
Maste du ha bil sa kan det ju bli hur dyrt somhelst beroende pa hur langt du maste pendla,hur ofta bilen gar sonder,hur handig du ar etc. Men under dubbla kostnaden ar val svart att komma med en normal medelklassbil idag,allt inraknat.
Mobiltelefoner ytterligare en 500ing for er 3. Kontantkort.
Klader bor val ga 1500 for 3/manad och racka hyfsat val.

Da har vi ungefar 7000spann som ar helt nodvandigt idag. 9000 om du maste ha en bil. 6-8000 kvar till ovrigt som nojen,resa,bio,restaurang,spara vadsomhelst.
Sa harddraget bor du kunna spara allt over 20'. Kul liv ar det nog inte,men gar gor det garanterat.

Har kan du ju lasa pa lite om socialbidragsnormen. Alltsa vad du ska klara dig pa utraknat av de som vet bast.

Men pengar till klockor blir det garanterat inte over....

Ja, vafan!
Det kan ju bli massvis med klockor här hemma. Till och med gråhandlarrolexar kan man köpa utan att blinka.

Sedan kan jag egentligen skeppa iväg bilen när det är slut på hemmakontor då jag flyger till jobbet.
Både jag och tanten börjar bli lite tjocka, så en instramning av födan är bara hälsosamt.
Sedan blir det myskvällar med släckta lampor och bara där kan man ju spara in 50kr/månad.
Jag tror nog att kan spara allt inkomst över 18.000/månad.

Eller så ger jag fan i det

Ja, vafan!
Det kan ju bli massvis med klockor här hemma. Till och med gråhandlarrolexar kan man köpa utan att blinka.

Sedan kan jag egentligen skeppa iväg bilen när det är slut på hemmakontor då jag flyger till jobbet.
Både jag och tanten börjar bli lite tjocka, så en instramning av födan är bara hälsosamt.
Sedan blir det myskvällar med släckta lampor och bara där kan man ju spara in 50kr/månad.
Jag tror nog att kan spara allt inkomst över 18.000/månad.

Eller så ger jag fan i det
Helt ratt.
Allt handlar om vad du prioriterar mest.

Helt ratt.
Allt handlar om vad du prioriterar mest.
Precis.

Det mesta här i livet bygger på prioriteringar.
Jag skulle ha råd med en massa diverse klockor....om jag valde bort en massa andra saker.
Jag hade dessutom kunnat ha ett större och bättre hus om jag hade valt det.
Bilen hade kunnat vara bättre, TVn större, skorna dyrare och resorna både längre och frekventare och i ”F-klass”, hotell med emperor suite och det hade varit trevligare att göra köttfärssåsen på Wagyu.

Nu får jag leta efter balansen på utgifter, nöjen och måsten. De får de flesta göra och livet ändrar sig så det som gäller idag kanske inte gäller nästa år.

Hottar jag rätt klocka till rätt pris så kan det hända att jag öppnar lädret.

Tillbaka
Topp