• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En eller flera?

JohanHLM

Rolex
Hade först tänkt posta i "visa din samling" men tyckte det kunde vara kul att göra en jämförelse samt höra er andras åsikter. Jag har försökt hålla mig till att ha klockor för max 50 tkr totalt och eftersom jag köpt o sålt en del genom åren har summan varierat lite och jag haft allt från 1-4 klockor samtidigt, men på senare tid har antalet ökat. Efter dagens inköp insåg jag att jag att jag tidigre aldrig haft så här många klockor samtidigt samt att jag låg på ganska exakt 50 tkr (behöver tulla lite på regeln för att köpa in vettiga band eller vad säger ni @Totte och @Kettil ;) ) vilket är ungefär vad en begagnad 114060 kostar. Personligen skulle jag helt klart välja den samling jag har framför en Rolex sin men vad hade du valt och vilken/vilka klockor anser du prisvärda i segmentet upp till 50 tkr?

En samlingabild
20160618_174237.jpg


Favoriten, gillar inte ordet NOS men denna 135.011 är väldigt nära samt med orginalläder och box.
20160618_174348.jpg

20160618_174323.jpg
20160618_174542.jpg


En 14390 med linnetavla och fin patina på visare och index. Tyvärr finns en svag missfärgning på tavlan som troligtvis beror på att visarna stått stilla på samma plats under ett antal år.
20160618_174631.jpg

20160618_174642.jpg

Jag har en viss förkärlek till Seamasters som ni redan förstått så vi fortsätter med en 2849 med rökgul tavla och förskräckligt perlon :)
20160618_174711.jpg

20160618_174717.jpg

Vi fortsätter lite till på tidiga Seamaster men byter till guld på stål och hammarautomat vilket innebär en 2494 (även den på ett mindre klädsamt perlon :) )
20160618_174735.jpg
20160618_174741.jpg

Jag fortsätter på Seamaster temat men nu är det betydligt nyare i form av en Aqua Terra från 2015. En mer allround klocka än denna tycker jag är svår att hitta. Tyckte först att tavlan kändes lite stor men har vant mig och tycker den sitter riktigt bra.

Det råder delade meningar gällande ramen runt datumfönstret men jag antar att de tagit bort det pga. läsbarheten. Frun har en AT lady med ramen och datumet är inte helt enkelt att utlösa utan att armen vrids i rätt vinkel.
20160618_175025.jpg
20160618_175054.jpg


Nu saknas det en beter, något 70-tals porrigt samt något som sticker ut utöver det vanliga.
Vi börjar med beatern som är en klocka som de flesta känner till och många av er ägt nämligen en Seiko Sumo med blå tavla.
20160618_174941.jpg


Jag vill inte veta vad nästa klocka varit med om i sina dagar men med en härligt bullig boett, vattentålig och en fin blå tavla har denna Certina DS-3 troligtvis varit med om det mesta.
20160618_174839.jpg

20160618_174906.jpg


Jag lovade något vulgärt också ochvpå den punkten är det väll inte mycket som slår Bvlgari. Just den modell jag har (scb38s) tycker jag är ganska "lugn" jämfört med många andra. Måste ge Bvlgari eTT plus i kanten för deras gummilänk son är fantastiskt skön.
20160618_174807.jpg


Jag är mer eller mindre nöjd med alla klockorna ovan men som alltid finns det mer som lockar. En Cartier Santos har jag länge varit intresserad av men frågan är om det är värt att offra någon och i så fall vilken? Jag har haft ett fåtal Rolex tidigare men med tanke på senare tids prisökningar på såväl nytt som gammalt är det helt enkelt inte tillräckligt mycket "bang for the buck" enligt mig.

Slutliga frågan, är det något jag saknar i samlingen och bör jag göra mig av med något i samlingen för att skaffa det eller helt enkelt öka mitt tak?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Börja med att satsa på nya band till Omegorna! :)

Som rutinerad klockolist vet jag att det att det alltid saknas något i samlingen! Helt omöjligt att ge ett råd av värde... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! Jag tänker ungefär likadant, utökar ogärna klockbudgeten utan säljer hellre av för att finansiera köp. Senaste tiden har jag fuskat en del dock.

Jag gjorde ju den där möjliga resan, sålde precis allt och köpte en 116600 för pengarna. Det var askul, i 10 dagar. :D
Kanske var det fel klocka eller kanske var jag för rastlös för att bara äga en klocka...

image.jpeg

Sålde den och köpte direkt dessa 3 istället. Det kändes jäkligt mycket bättre men fick för mig att göra samma sak igen, sålde dem och köpte EN klocka:

image.jpeg

Med den gick det mycket mycket bättre även om den tyvärr verkade vilja vara mer i Schweiz än hos mig vilket ledde till fler köp.

Jag har svårt att se att jag skulle klara mig med EN klocka, behöver nog 3, men just nu har jag alldeles för många 13 i förhållande till vad jag vill ha.

Mitt råd är nog: Sälj inte allt för en men minska till 3st.
 

tissoter

Audemars
Hmm, är lite i samma läge. Men jag är verkligen ingen one watch guy, jag vill vara det ibland och har då och då funderat på om jag skulle ha en helguldsrolle och inget mer men samtidigt vore det rätt "trist".
Jag gillar mångsidigheten och att i alla fall ha 3 stycken klockor med massor av band till.
Tror tre är det optimala här, en dress, en beater, en vardag. (kanske fyra om man har någon som betyder extra mycket, arvegods som exempel )
 

JohanHLM

Rolex
Har du funderat på en Speedy? Tänker att det passar ganska bra in i samlingen och att det är en klocka som inte är tokdyr. :)
Funderat lite smått på det.
Har haft en för något år sedan men den kändes lite för alldaglig då och jag är rädd att känslan skulle bli den samma denna gång. Det är lite som med DJ, har haft ett jäklar sug flertalet gånger men när den väl sitter på handleden har jag tröttnat ganska snabbt varje gång.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderat lite smått på det.
Har haft en för något år sedan men den kändes lite för alldaglig då och jag är rädd att känslan skulle bli den samma denna gång. Det är lite som med DJ, har haft ett jäklar sug flertalet gånger men när den väl sitter på handleden har jag tröttnat ganska snabbt varje gång.
"Rolex: Kul är köpa, tråkigt att äga"
//Känd filosof
 

tissoter

Audemars
Jag måste verkligen slå ett slag för att ha många band, SKX009 är bland de bättre klockorna på den fronten. Man kan liksom matcha nästan hur som helst och den ser cool ut.
En helt klart mångsidig klocka att ha i boxen.
 

JohanHLM

Rolex
Jag måste verkligen slå ett slag för att ha många band, SKX009 är bland de bättre klockorna på den fronten. Man kan liksom matcha nästan hur som helst och den ser cool ut.
En helt klart mångsidig klocka att ha i boxen.
Kan inte göra annat än att hålla med om att det är mycket klocka för pengen. Som beater/badklocka tycker jag dock att Sumon är värd den extra slanten som skiljer dom åt eftersom finishen trots allt är ganska mycket bättre på Sumon.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har tänkt, och tänker, ungefär lika. Ligger väl ett snäpp under i total, i alla fall om jag räknar bort de som på grund av sentimentala skäl aldrig kommer att säljas, men tankarna på att dra ned antalet finns där hela tiden. Men, skulle jag bli mer nöjd då, tro?
Svårt som fasen...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Klockor är lite som med skor! Man använder mest ett par men man MÅSTE ha flera par vare sig man vill eller inte. Ser jäkligt konstigt ut att gå på bröllop i gummistövlar...även för en bonde!
 

månljus

Panerai
Fin samling! Tror som flera andra att tre klockor är rätt optimalt. Väljer lätt bort en klocka helt om jag äger fler än så. Jag tycker dock att tanken på att bara äga en klocka och köra skiten ur den verkligen är fin, drömmer om det ibland.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Hade först tänkt posta i "visa din samling" men tyckte det kunde vara kul att göra en jämförelse samt höra er andras åsikter. Jag har försökt hålla mig till att ha klockor för max 50 tkr totalt och eftersom jag köpt o sålt en del genom åren har summan varierat lite och jag haft allt från 1-4 klockor samtidigt, men på senare tid har antalet ökat. Efter dagens inköp insåg jag att jag att jag tidigre aldrig haft så här många klockor samtidigt samt att jag låg på ganska exakt 50 tkr (behöver tulla lite på regeln för att köpa in vettiga band eller vad säger ni @Totte och @Kettil ;) ) vilket är ungefär vad en begagnad 114060 kostar. Personligen skulle jag helt klart välja den samling jag har framför en Rolex sin men vad hade du valt och vilken/vilka klockor anser du prisvärda i segmentet upp till 50 tkr?

En samlingabild
20160618_174237.jpg


Favoriten, gillar inte ordet NOS men denna 135.011 är väldigt nära samt med orginalläder och box.
20160618_174348.jpg

20160618_174323.jpg
20160618_174542.jpg


En 14390 med linnetavla och fin patina på visare och index. Tyvärr finns en svag missfärgning på tavlan som troligtvis beror på att visarna stått stilla på samma plats under ett antal år.
20160618_174631.jpg

20160618_174642.jpg

Jag har en viss förkärlek till Seamasters som ni redan förstått så vi fortsätter med en 2849 med rökgul tavla och förskräckligt perlon :)
20160618_174711.jpg

20160618_174717.jpg

Vi fortsätter lite till på tidiga Seamaster men byter till guld på stål och hammarautomat vilket innebär en 2494 (även den på ett mindre klädsamt perlon :) )
20160618_174735.jpg
20160618_174741.jpg

Jag fortsätter på Seamaster temat men nu är det betydligt nyare i form av en Aqua Terra från 2015. En mer allround klocka än denna tycker jag är svår att hitta. Tyckte först att tavlan kändes lite stor men har vant mig och tycker den sitter riktigt bra.

Det råder delade meningar gällande ramen runt datumfönstret men jag antar att de tagit bort det pga. läsbarheten. Frun har en AT lady med ramen och datumet är inte helt enkelt att utlösa utan att armen vrids i rätt vinkel.
20160618_175025.jpg
20160618_175054.jpg


Nu saknas det en beter, något 70-tals porrigt samt något som sticker ut utöver det vanliga.
Vi börjar med beatern som är en klocka som de flesta känner till och många av er ägt nämligen en Seiko Sumo med blå tavla.
20160618_174941.jpg


Jag vill inte veta vad nästa klocka varit med om i sina dagar men med en härligt bullig boett, vattentålig och en fin blå tavla har denna Certina DS-3 troligtvis varit med om det mesta.
20160618_174839.jpg

20160618_174906.jpg


Jag lovade något vulgärt också ochvpå den punkten är det väll inte mycket som slår Bvlgari. Just den modell jag har (scb38s) tycker jag är ganska "lugn" jämfört med många andra. Måste ge Bvlgari eTT plus i kanten för deras gummilänk son är fantastiskt skön.
20160618_174807.jpg


Jag är mer eller mindre nöjd med alla klockorna ovan men som alltid finns det mer som lockar. En Cartier Santos har jag länge varit intresserad av men frågan är om det är värt att offra någon och i så fall vilken? Jag har haft ett fåtal Rolex tidigare men med tanke på senare tids prisökningar på såväl nytt som gammalt är det helt enkelt inte tillräckligt mycket "bang for the buck" enligt mig.

Slutliga frågan, är det något jag saknar i samlingen och bör jag göra mig av med något i samlingen för att skaffa det eller helt enkelt öka mitt tak?
Härlig historia. Slog mig nu att Terran påminner om Rolex Explorer. Själv håller jag precis på att downsiza samlingen vilket gör lite ont i hjärtat men det bara måste göras!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag försöker hålla mig till 2-3 klockor. Under 100 k. Oftast ligger det dock runt 80 k. En dyrare för runt 60 och en för runt 20-25 alt. två för runt 10 styck. Byter dem två billigare med jämna mellanrum. Den dyra mer sällan nu för tiden. Ibland ramlar jag tillbaka i fällan och sitter med +5 klockor och då mår jag dåligt :stop:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Svårt att svara på denna fråga. Jag tycker att du i ATn har en perfekt OWG klocka som du sedan kompletterar med andra "billigare" klockor. Fina vintage Omegor!

Jag brukar också funderar i dessa termer men det känns roligare att ha fler klockor än ett par dyra. Om jag ser på min egen klocklåda så väljer jag hellre dessa fyra:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Istället för att vara OWG med denna
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att svara på denna fråga. Jag tycker att du i ATn har en perfekt OWG klocka som du sedan kompletterar med andra "billigare" klockor. Fina vintage Omegor!

Jag brukar också funderar i dessa termer men det känns roligare att ha fler klockor än ett par dyra. Om jag ser på min egen klocklåda så väljer jag hellre dessa fyra:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Istället för att vara OWG med denna
image.jpeg
Bra exempel! Det hade varit ett lätt val för mig också. :) Jag önskar ju att jag hade klarat mig med en klocka utan att bli rastlös men det går nog inte.
 

midikem

Cartier
Du har ju en riktigt fin omega samling där tycker jag. Varför inte fortsätta på den. Gör dig av med de andra tre klockorna och skaffa dig en omega chronograph och en omega diver att komplettera med. Vilka du väljer får du avgöra själv. :)
 

oskarponken

Panerai
Jag är på resan nu, blir stressad av att ha flera klockor som jag gillar lika mkt och ligger i samma prisklass. Blir avundsjuk på folk som bygger en historia med sin klocka och satsar nu på att ha en finare klocka och sedan lite smått som har affektionsvärde för mig. AT:n hade man kunnat vara owg med men den är för lik min tänka "enda" klocka så den är till salu. Några vintage omega kan man dock unna sig!
image.jpeg

image.jpeg
 
Topp