• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

en fråga om 16613

holma20

Panerai
jag har en 16613 som jag använder dagligen, idag märkte jag att den stannat ( då jag inte använt den på 3 dagar) och skulle dra igång den igen med kronan men det hände ingenting ? snurra säkert kronan 20 varv men inget hände.Så skaka jag lite på klockan då gick den igång igen och har nu gått utan och stanna på flera timmar.
Jo till frågan :) ska det vara så på 16613 att det inte bara går att dra upp så den går igång (som på mekaniska klockor) utan man måste starta med att skaka ?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
20 varv är eventuellt lite klent. Min erfarenhet av urverken i mina Rollar jämfört med mina andra klockor är att fjädern i dem behövs spännas mer innan den hoppar igång, så nog inget att oroa sig för om den fungerar klanderfritt i övrigt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det är olika beroende på exemplar men mellan 10-20 varv brukar krävas.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Får testa 40 varv sen när den stannat igen, hoppar den inte igån då får ja väll utnyttja garantin:)

Det behöver du inte.
Kör max 20 och sätt klockan på armen. Jag går aldrig över 20 på min och sedan sitter den på armen.
Det resterande uppladdningen klarar rotorn av själv.
Egentligen skulle väl 5 varv och en lätt skakning räcka.


Tänk min Seiko som man inte kan vrida upp skakar jag bara till så den börjar ticka och sedan klappar jag den på armen.
Resterande sköter rotorn väl :)
 

holma20

Panerai
Tack för bra svar nu kan jag sova lugnt :)
Det behöver du inte.
Kör max 20 och sätt klockan på armen. Jag går aldrig över 20 på min och sedan sitter den på armen.
Det resterande uppladdningen klarar rotorn av själv.
Egentligen skulle väl 5 varv och en lätt skakning räcka.


Tänk min Seiko som man inte kan vrida upp skakar jag bara till så den börjar ticka och sedan klappar jag den på armen.
Resterande sköter rotorn väl :)
 

holma20

Panerai
Du har ingen bild på skönheten att bjuda på? Jag älskar och äger själv ett par TT-Rolexar
Självklart!
Här ligger han å vilar
En av de snyggaste rolands enligt mig:) supernöjd

image.jpeg
 

Jimpa

Panerai
Finns väl ingen nackdel med att dra upp klockan 40 varv om man vill det?
Sjukt snygg klocka iaf! Abstinensen för en är stor :)
 
Topp