• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En gammal taske på Stadsmissionen .

Och det är du fruktansvärt bra! Jag ska allt ta och beställa lite verktyg och läder och ge mig på att försöka knåpa ihop ett band:) såg att det fanns 3mm tjockt och 20mm brett läder att beställa... Är det fusk? ;) Kommer det bli ett problem? Haha nu känner jag mig så fruktansvärt lat
om du vill göra bandet på det här viset ska du köpa 1,5mm eftersom du viker lädret dubbelt. tjockleken skrivs oftast ut i OZ när man pratar om läder. så det närmaste är 4oz = 1,6mm men jag skulle nog använda 3 oz = 1,2mm.

sen kan det vara skönt att ha lite bredare bitar om du vill köra 20/18 då det är lite lättare att få till formen när man skär.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
om du vill göra bandet på det här viset ska du köpa 1,5mm eftersom du viker lädret dubbelt. tjockleken skrivs oftast ut i OZ när man pratar om läder. så det närmaste är 4oz = 1,6mm men jag skulle nog använda 3 oz = 1,2mm.

sen kan det vara skönt att ha lite bredare bitar om du vill köra 20/18 då det är lite lättare att få till formen när man skär.

Grymt! Du ska jag se till att beställa lite grejer nästa gång det rullar in pengar på kontot. Inte läge att prioritera det nu ;) men tack för alla tipsen! Dem kommer att komma till användning
 

rogart-63

Patek
Tog en bild på läderbiten. I den röda och gröna riktningen ligger fibrern. Skar en bit av varje sida. Sen har jag satt fast änden med en tving. Väldigt ovetenskaplig tillvägagångsätt kanske? Men bara för att visa hur stor skillnad det är?
DSC05602.JPG
DSC05601.JPG

Drog i varje stropp men ungefär samma kraft till det inte gick att töja mer. Har ritat ett streck på lädret och på bänken.
DSC05600.JPG

DSC05599.JPG

Här ser ni skillnanden i hur stretchigt lädret är. Om man tar det som går att stretcha längst till ett klockband så kommer det bli så att bandet dras ut för mycket. Slits fortare? Hålen går sönder m.m. Väljer att skära en remsa från den sidan av lädret som är minst töjbar vid tillverkning av band.
 
Inte alltid det går bra? Här har jag mina mallar. Köpta från nån kinesiskt firma. Lite olika storlekar. 20-18 och 22-20 mm. kostade inte så värst mycket och underlättar vissentligt. Tyvärr är dom lite under rätt mått 19,5 istället för 20 mm . Vilket gör att jag får tänka på att flytta en halv mm innan jag skär andra sidan.

DSC05548.JPG
DSC05549.JPG

Lägger den uppe på lädret och skär efter kanten. Vänder och skär andra sidan. Hålen i mallen är till för att kunna markera var lädret skall vikas? Om man nu gör exakt som dom tänkt. Vilket inte jag gör? Anväder bara mallen som mall :)
DSC05550.JPG
Faaasiken. Den blev för smal i överkant. Vet inte vad jag gjorde för fel? Kanske gled mallen när jag skar? Detta betyder att jag får göra alltihop från början igen. Men kan nog använda den till att göra keepersen under tiden jag väntar på att den nya ska bli färdig.
DSC05551.JPG

19,86 ska det stå men solen blänker i skjutmåttet Vilket är en tiondel eller två för smalt. Tenderar att göra dom något för bredda istället . Typ 20,1- 20,2 mm .
DSC05552.JPG

På att igen :)

mallarna ser ju super ut! vad heter firman du köpte dem från? jag gör mina i papp men de håller inte så länge. har hört att några killar på kth har startat en firma som gör stenciler och mallar. ska bara vara att skicka in en pdf. har inte pratat med dem och vet inte om de är igång än men nått att tänka på till framtiden : )
 

rogart-63

Patek
mallarna ser ju super ut! vad heter firman du köpte dem från? jag gör mina i papp men de håller inte så länge. har hört att några killar på kth har startat en firma som gör stenciler och mallar. ska bara vara att skicka in en pdf. har inte pratat med dem och vet inte om de är igång än men nått att tänka på till framtiden : )
Ska kolla om jag hittar det. Finns färdiga mallar att skriva ut från nätet. Men detta är lättare
 

rogart-63

Patek
mallarna ser ju super ut! vad heter firman du köpte dem från? jag gör mina i papp men de håller inte så länge. har hört att några killar på kth har startat en firma som gör stenciler och mallar. ska bara vara att skicka in en pdf. har inte pratat med dem och vet inte om de är igång än men nått att tänka på till framtiden : )
Firman eller den stora typ Ebay eller Amazon företaget. Heter Taobao. Ska leta upp en länk till mallarna .
 

rogart-63

Patek
mallarna ser ju super ut! vad heter firman du köpte dem från? jag gör mina i papp men de håller inte så länge. har hört att några killar på kth har startat en firma som gör stenciler och mallar. ska bara vara att skicka in en pdf. har inte pratat med dem och vet inte om de är igång än men nått att tänka på till framtiden : )
Härifrån beställde jag. Finns fler storlekar på samma ställe. Lite krångligt att hitta runt på offerany? men beställningen funkade kanon. Inga som helst problem utan template kom efter 14 dagar cirka . http://www.offerany.com/s-Watchband-template-?page=1
Scrolla ner på sidan så hittar du fler storlekar. Tyvärr inte hittat nån 20-16 mm .
 
Härifrån beställde jag. Finns fler storlekar på samma ställe. Lite krångligt att hitta runt på offerany? men beställningen funkade kanon. Inga som helst problem utan template kom efter 14 dagar cirka . http://www.offerany.com/s-Watchband-template-?page=1
Scrolla ner på sidan så hittar du fler storlekar. Tyvärr inte hittat nån 20-16 mm .
Grymt! Bestämde direkt efter jag frågade. Hittade nån kinesisk sida. Med lite översättning verkar det gått igenom. Pengarna at iaf dragna Sidan liknade den du länkade till. Tack ändå. Om det inte dyker upp några närmaste veckorna så gör jag ett nytt försök.
 

rogart-63

Patek
Grymt! Bestämde direkt efter jag frågade. Hittade nån kinesisk sida. Med lite översättning verkar det gått igenom. Pengarna at iaf dragna Sidan liknade den du länkade till. Tack ändå. Om det inte dyker upp några närmaste veckorna så gör jag ett nytt försök.
Då funkar det säkert. Bör dyka upp om nån vecka eller två. Var nån kille som hette Tom från Taobao Agent. Flyttade över pengar från mitt paypal konto bara . Det går säkert fint.
 
Topp