• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En introduktion till Rolex Day-Date Tridor

P-vakten

Diamant
2-Faktor
En introduktion till Rolex Day-Date Tridor
Rolex - "A Crown for Every Achievement"
1608652168780.png

Rolex Day-Date
Då det inte är första gången jag skriver om Rolex Day-Date tänkte jag slå två flugor i en smäll och kopiera den introduktion av referensen som skrev i en tidigare tråd: Rolex Day-Date 1803 - ”The President 1958-1978” (https://klocksnack.se/threads/rolex-day-date-1803-”the-president-1958-1978”.86800/)

Rolex Oyster Perpetual Day-Date gjorde sin debut 1956 med att vara den första kronometerklockan som var automatisk, vattentät och som fullständigt indikerade datum samt veckodag. Den nya innovativa dagkalendern finns på en rad olika språk och i utvecklingen framkommer, genom kataloger och leaflets, att dagkalendern erbjöds i 11 st språk under 1963, 24 st språk under 1979, 25 st språk 1985 och idag (2018) erbjuds det 26 st språk.

”English, Spanish, Arabic, German, Chinese, Danish, Basque, Catalan, Ethiopian, Finnish, French, Greek, Hebrew, Dutch, Indonesian, Italian, Japanese, Latin, Moroccan, Norwegian, Farsi, Polish, Portuguese, Russian, Swedish and Turkish”.

Rolex Day-Date var ursprungligen endast tillgänglig i 18 karat guld respektive platina tillsammans med den nyligen utvecklade länken ”President Bracelet”. Det är även denna fantastiska modell som var den första Rolex att förses med texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” (COSC) på tavlan vilket är en certifiering som garanterar en gångavvikelse mellan -4 till +6 sekunder per dygn.

Rolex Day-Date Tridor
Denna referens är något av en udda fågel från Rolex som introducerades på marknaden under 1980-talet. Som tidigare beskrivits så erbjuds Rolex Day-Date endast i 18k guld och platina men jag nämnde aldrig vilka guldsorter som modellen produceras i:
  • Yellow gold (Yg)
  • Rose gold (Rg)
  • White gold (Wg)
Rolex ville skapa något som kunde matcha det ljuva 80-talet och vad kunde inte bli bättre än att använda sig av varumärkets flaggskepp och skapa en unik look genom att blandade samtliga av modellens guldsorter…… Rolex Day-Date 18039B Tridor. Den nya referensen baserades på den 18k vitguldsboetten från en 18039, en 18k gulguldsbezel samt en vitguldskrona. Som grädden på moset så är presidentlänkens centrumlänkar regnbågsbeklädd med både gulguld, roséguld och vitguld. För att skapa centrumlänkarna har de olika guldsorterna smälts samman för att få till det symmetriska mönstret som sträcker sig längs hela länken, det är även detta hopkok som givit referensen namnet Tridor.
DSC_1897.jpg

case.PNG
boett.PNG
link.PNG

Även då den faktiskt överlevde närmare ~20 år, 1980 ~ 2000 ish, är det inte ofta man stötar på denna otroligt häftiga, udda och intressanta Tridor. Under dess levnadsår på marknaden hann den dessutom bli försedd med de bägge versionerna av Day-Dates quickset kaliber.
  • 1978-1988 – Kaliber 3055 Singel quickset
  • 1988 - …. Kaliber 3155 Double quickset
Detta återspeglas givetvis på Tridors referensbeteckning, som alla övriga i Day-Date familjen:
  • Rolex Day-Date 18039B - Singel quickset
  • Rolex Day-Date 18239B - Double quickset

Specifikationer
Märke: Rolex
Modell: Day-Date
Referens: 18039B/18239B
Material: Wg, Yg & Rg
Mått: D 36mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, dag och datum
Water Resistent: 100m
Urverk: Kaliber 3055 (1978-1988), Kaliber 3155 (1988~2000)
IMG-1322.jpg
IMG-1327.jpg
IMG-1330.jpg

Tack för intressant inlägg! Har stött på den där när man letat day date och aldrig riktigt förstått vad det är för konstig länk, nu vet jag!
Blev nog lite sugen på en nu...

Grattis till klockan @P-vakten !
Tror du att klockan levererades med den svarta tavlan? Onyx? Tycker nästan Tridor blir ännu ballare med en ”basic” silver eller champagne tavla. Ser ut som en vanlig TT DJ vid första anblicken. :cool:

Ser ut och var i ett riktigt fint skick också!

Grattis till klockan @P-vakten !
Tror du att klockan levererades med den svarta tavlan? Onyx? Tycker nästan Tridor blir ännu ballare med en ”basic” silver eller champagne tavla. Ser ut som en vanlig TT DJ vid första anblicken. :cool:

Ser ut och var i ett riktigt fint skick också!
Den är kalas! Jag är ju lite svag för mer neutrala tavlor, men absolut. Vad jag förstått det kunde man välja relativt fritt när det kom till köp av Tridor. Släpptes många med mycket grus och färg!

Skulle säga att detta bör ju bli ganska snäv tråd. @P-vakten går från oklar till oklar :)
:D
Härligt schizofren klocka ändå!
Bästa av de guldvärlden! Guldfeber x 3.
Tack för intressant inlägg! Har stött på den där när man letat day date och aldrig riktigt förstått vad det är för konstig länk, nu vet jag!
Blev nog lite sugen på en nu...
Day-date är man väl alltid sugen på? Speciellt 5 ref!
Som vanligt, ett välskrivet inlägg av dig @P-vakten, verkligen trevligt att läsa 🤗
Tack som hemskt mkt @Hasse Varg!
Tack för intressant läsning! Superschysst klocka!
Kul du gillade det @Mazdak :)
Intressant och nyttig läsning. nu fick man lära sig något nytt om modellen.
Härligt, en riktigt udda fågel!

Jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag gillar den eller inte men det är definitivt en ball klocka på alla sätt :cool: Lite stenar på den där så är den väl komplett ändå?;)

Jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag gillar den eller inte men det är definitivt en ball klocka på alla sätt :cool: Lite stenar på den där så är den väl komplett ändå?;)
Jag är helt med dig, tyckte inte Tridor var speciellt häftig... Men nu... Grym!

Det är något med tid... saker och ting ger med sig.

Sten är alltid bra!

Tillbaka
Topp