• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En K&S annons undran...

Jockinho

Pandion
2-Faktor
När jag läser igenom annonserna på K&S kan jag se att när det säljs nya klockor står retur oftast "som nej, klockan omfattas av garanti".

Om klockan kommer fram trasig vad händer då?
- Är det säljarens ansvar eller köparens?
- Ska köparen då utnyttja garantin och ta tag i det? Isf:
- Om klockan är köpt utomlands vem står för fraktkostnad? Är garantin ens giltig om varan skadas under ex. frakt mellan två privatpersoner?
- Kompenseras köparen om denne behöver vänta några veckor/månader på att en reparation ska bli klar?
- Upphävs köpet och säljaren får fixa till den och därefter lägga ut den till försäljningen igen?

Nyfiken på hur många tänker kring detta.

(Ber om ursäkt ifall frågan har ställts innan)

Är klockan trasig på så sätt att defekten omfattas av garantin och säljaren INTE har nämnt det, så låter retur rimligt.

Om klockan går isönder under transporten så gäller postens värdeförsäkring upp till 50kkr.

Säljs väl aldrig ny klockor på KS, i bäst fall oanvända.
Skicka försäkrat och om det skulle uppstå transportskador ta det med fraktbolaget.
Annars kan man fundera på om säljaren har sålt en trasig klocka och inte orkar lämna in den/vänta på reparationen.

Håller med om det felaktiga i att att retur inte skulle vara aktuellt bara för att klockan är under garanti.

Skulle klockans skick skilja sig från det utlovade så ju en retur ett måste och en självklarhet!

Köper man av en vettig säljare så löser sig nog sånt där efter ett samtal mellan båda parter. Känns onödigt att behöva skriva exakt i detalj vad retur innefattar.

Köp säljaren så brukar allt gå bra.

Jag har också reagerat på detta. Garantin täcker ju ej utifrån kommande händelser så att friskriva sig från retur på grund av att klockan är under garanti är inte hållbart enligt mig.

Returer med "nej den är under garanti" är nog främst om det visar sig att klockan går dåligt, inte växlar dag eller datum eller dålig reserv. Sånt som täcks av garantin.

Returen är väl egentligen mest för att om något är fel, typ ett stort märke någonstans på klockan som inte är beskrivet i bild eller text. Många av oss köper ju nytt direkt så fort något säljs - så att använda garantin som returvillkor är egentligen bara ett finare sätt att säga "inga returer" på.

Givetvis är ju folk måna om sitt rykte i affärer här på KS, så om något är käpprätt åt skogen med en klocka tror jag det löser sig i 99 fall av 100, man tjänar helt enkelt inget på att grisa i affärer om bägge parter inte är nöjda.

Personligen säger jag alltid nej till retur, då jag alltid köper/ska köpa nytt tätt inpå säljet. Skulle något visa sig vara jättefel som jag missat skulle det givetvis lösa sig, men så länge man är ärlig med servicehistoriken och dylikt bör annonsen och kontakten vara såpass tydlig att köparen vet precis vad han eller hon köper. Givetvis enklast vid f2f-affär, då får ju köparen faktiskt ha klockan i handen innan affären görs.

Hej alla KS:are!
Jag/ vi håller på med kattuppfödning vi skriver alltid kontrakt på allt som ingår i affärsuppgörelsen. Detta gör vi för att dels undvika missförstånd och att kunna fortsätta att vara vänner. Det kan verka krångligt men det fungerar.
Naturligtvis får bägge paret vara med och bestämma innehållet i avtalet.
Hoppas att jag med detta inte skrämt er så att ni inte vågar göra affärer med mig i framtiden. Jag tror och anser att detta är ett bra sätt att undvika tjafs och frågetecken!

Om klockan går isönder under transporten så gäller postens värdeförsäkring upp till 50kkr.
Värt att notera är också deras villkor för tjänsten:

1.7 Ansvar
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med
50 000 SEK vid övrigt innehåll.

Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
  • Det högsta tillåtna marknadsvärdet
  • Det styrkta marknadsvärdet
Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.​
(http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/villkor/Sidor/tjanstevillkor.aspx)

Skickar man en klocka värd 50001 SEK och den försvinner så kan man tolka det som antingen a) du får tillbaka 50000, eller b) du får ingen ersättning alls. Skadas klockan i transporten så kan man tolka det som att du får ingen ersättning alls eftersom innehållet överstiger det tillåtna marknadsvärdet...

Villkoren (som har justerats/ändrats den 1:e januari i år och anger inte längre klockor och andra begagnade saker som undantag) har diskuterats här: https://klocksnack.se/threads/postnords-villkor.47354/

Returer med "nej den är under garanti" är nog främst om det visar sig att klockan går dåligt, inte växlar dag eller datum eller dålig reserv. Sånt som täcks av garantin.
Om klockan går dåligt och det är något som täcks av garantin så bör säljaren se till att åtgärda det innan försäljning alternativt dra av från priset. Även om köparen skulle kunna få felet fixat utan kostnad så blir man ju av med klockan en tid. När man införskaffat sig en ny klocka så vill man ju ha den på en gång, inte vänta på att verkstaden hunnit fixa klockan.

Det beror ju också på om man med garanti menar tillverkargaranti eller säljargaranti. Är det en servad klocka t.ex. är det antagligen säljargaranti och den brukar inte följa med vid köp. Däremot lappar som ligger med en ny klocka är tillverkargaranti och den följer med klockan.

Och reklamationsrätten gäller bara den köpte produkten först, den kan alltså inte föras vidare till nästa köpare.

Man kan nog förutsätta att allt som sälj här på K&S säljs i befintligt skick.

Och retur skriver jag i mina annonser för att köparen ska få en chans att bedöma den (att skicket inte är sämre än vad bilderna sa). Än så länge har det inte varit något problem.

Har suttit och läst köplagen nu på morgonen. Som jag tolkar det finns det två sätt att " komma undan" ansvaret för säljaren genom avtal eller genom att utföra en auktion. När en vara är såld via auktion anses den vara såld i befintligt skick.
Köpkraften gäller vid försäljning av vara eller tjänst mellan privatpersoner och kan även vara tillämplig vid byteshandel.
Mitt förslag är att vi pluggar lite köpelag och konsumentköplag kära KS:are

EDIT: Onödigt otydligt inlägg tidigare så jag skriver följande istället på kommentar om ovan inlägg.

Köplagen är dispositiv och kan avtalas bort.

Att sälja en vara i "befintligt skick" betyder inte att varan inte kan anses felaktig. Skulle det visa sig att den till exempel är i väsentligt sämre skicka än vad man hade kunnat förvänta sig så anses varan felaktig.

Det är väl uppenbart att med "ingen retur" menas motsvarande en kombination av ångerrätt och säljes i befintligt skick. Det är väl närmast lite av forumpraxis att skriva så, klockor lider ju sällan av dolda fel eller dylikt som exempelvis kan visa sig på katter med tiden varför behovet av extensiva skriftliga avtal känns rätt onödigt (oftast, nu generaliserar jag såklart).

Vissa tänker nog så, tror dock att många verkligen menar ingen retur just för att man köpt eller ska köpa en ny klocka på direkten!

Man bör nog vara väldigt detaljerad angående retur, framförallt i kontakten med köparen. Sen ska köparens ansvar inte heller bortses från, undersökning är A och O.

Precis, så skriver man inga returer och båda är med på det vid köp så är allt väldigt tydligt..:)
Frågan är hur säljaren ska bevisa det. Krävs ju någon typ av kommunikation mellan S och K där detta förtydligas.

Jag skulle personligen aldrig köpa av någon som inte erbjöd retur.

Frågan är hur säljaren ska bevisa det. Krävs ju någon typ av kommunikation mellan S och K där detta förtydligas.

Jag skulle personligen aldrig köpa av någon som inte erbjöd retur.
Står det i annonsen att det inte är retur så är det inte retur.
Beror givetvis på objekt, men en typ modern Rolex ska ju inte vara så svårt att beskriva korrekt...

Står det i annonsen att det inte är retur så är det inte retur.
Beror givetvis på objekt, men en typ modern Rolex ska ju inte vara så svårt att beskriva korrekt...
En annons är ju i teorin enkel att manipulera i efterhand så frågan är vad en domstol skulle säga om S hävdar att det inte funnits någon info om "ej retur" i annonsen?

Även om affären görs f2f så är det svårt att avgöra om klockan går dåligt eller om datumväxlingen inte fungerar. Om man dagen efter upptäcker att klockat saktat sig 30 sekunder eller om datumet inte växlat så är det inget kul att behöva lämna in den oavsett om den står under garanti eller inte. Om det inte framgått av annonsen så borde man rimligtvis få returnera klockan eller få någon form av kompensation (prisavdrag) för det. Är väl närmast att betrakta som ett dolt fel.

Annars kan det såklart vara trevligt att ha en 24-timmars f2f för att faktiskt se hur klockan beter sig under ett dygn :)

Även om affären görs f2f så är det svårt att avgöra om klockan går dåligt eller om datumväxlingen inte fungerar. Om man dagen efter upptäcker att klockat saktat sig 30 sekunder eller om datumet inte växlat så är det inget kul att behöva lämna in den oavsett om den står under garanti eller inte. Om det inte framgått av annonsen så borde man rimligtvis få returnera klockan eller få någon form av kompensation (prisavdrag) för det. Är väl närmast att betrakta som ett dolt fel.

Annars kan det såklart vara trevligt att ha en 24-timmars f2f för att faktiskt se hur klockan beter sig under ett dygn :)
Självklart. Dolda fel är ju dock något som innebär ett dåligt rykte för säljaren. Jag tror att vi alla här som sagt är väldigt måna om hur vi beter oss i affärer med andra medlemmar, eftersom vi själva vill ha lätt att köpa och sälja klockor via denna plattform i framtiden.

Tillbaka
Topp