• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En klocka för livet

Xetav

Basic
Hej!

Jag är ny på forumet.
Jag står i begrepp att köpa min första "riktiga" klocka. Jag äger just nu en G-shock gw5000u och en Vostok amphibia från sent 80 tal.
Min budget är ca 30 000 kr.

Jag vill kunna bära denna klockan på allt från gym och bad till begravningar och bröllop, en allrounder helt enkelt.(dock inte på arbetet)
Jag romantiserar om att min son en dag ska kunna ärva uret, d.v.s. det ska gå att serva och hålla liv i den i många år framöver.
Inte större diameter än 40 mm.
Snabbjustering av länken är ett plus då min handledsstorlek fluktuerar en del.

Jag har speciellt fastnat för Grand Seiko kvarts. Detta p.g.a. den tidlösa designen(sbgx) men också för att den håller tiden och är billig och simpel i underhåll.
Även Tudor black bay 58 lockar mig. Jag vet dock inte om mekaniska klockor är min grej. Jag ägde en automatisk Seiko Turtle för ett tag sedan som gick väldigt fel(säkert utanför spec), upplevde detta som väldigt drygt att varannan dag behöva kolla så att den gick rätt.

Tror ni att Grand Seiko håller måttet? Den har inte snabbjustering på fästet men jag kan nog leva utan det. Kan zaratsupoleringen vara för känslig för obrydd hantering?

Poleringen på GS är rätt känslig, ja. Men det är ju alla blankpolerade ytor på alla klockor. ”Håller måttet” gör de definitivt. GS polering är inget man putsar upp själv, så blir den repig så låt den vara.

Att köpa en klocka med motiveringen att ”den ska blir arvegods” lär dock gå riktigt illa för dig om du får ett klockintresse. Då kommer du tröttna och köpa något annat istället. Så köp en beggad i bra skick är mitt tips.

Poleringen på GS är rätt känslig, ja. Men det är ju alla blankpolerade ytor på alla klockor. ”Håller måttet” gör de definitivt. GS polering är inget man putsar upp själv, så blir den repig så låt den vara.

Att köpa en klocka med motiveringen att ”den ska blir arvegods” lär dock gå riktigt illa för dig om du får ett klockintresse. Då kommer du tröttna och köpa något annat istället. Så köp en beggad i bra skick är mitt tips.
Har hört förr att klockintresset kan bli ett fördärv men jag lever på hoppet😊
Tack för svar!

Tycker du är inne på rätt spår redan. Vill du inte hålla på och ställa om så kör en premium quartz. Och Grand Seiko 9f är ju bland det bästa quartz och något som många känner igen och har lite story runt om sig. Personligen tycker jag 39-40 är bra lagom storlek för alla ändamål typ SBGP och SBGN men gillar du lite mer retro och nättare så kör SBGX.

Alternativt, The Citizen AQ4091 / AQ4100 som är inne på lite samma spår som Grand Seiko.

Hej,

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns omega aqua terra i Quartz under 40mm och borde matcha din prisidé! Om du även överväger mekaniska så tror jag att Longines är ett märke man kan komma långt med. De har en dykare i 39mm och släppte precis en uppdatering av deras modell conquest. Den nya finns än så länge bara i 41mm, men Longines har släppt flera modeller senaste åren som först bara kommit i 41 och sedan följts av 39 och 36mm! På den mekaniska spåret skulle jag tro att även Tudor black Bay 36 eller 39 kan funka bra! Alltså inte dykaren som du redan tittat på.

BB58 håller tiden väl, annars finns som sagt Omega AT. GS känns även som ett säkert kort, finns många olika modeller.

Hej!

Jag är ny på forumet.
Jag står i begrepp att köpa min första "riktiga" klocka. Jag äger just nu en G-shock gw5000u och en Vostok amphibia från sent 80 tal.

Jag vill kunna bära denna klockan på allt från gym och bad till begravningar och bröllop, en allrounder helt enkelt.(dock inte på arbetet)
Jag romantiserar om att min son en dag ska kunna ärva uret, d.v.s. det ska gå att serva och hålla liv i den i många år framöver.

Jag har speciellt fastnat för Grand Seiko kvarts. Detta p.g.a. den tidlösa designen(sbgx) men också för att den håller tiden och är billig och simpel i underhåll.
Även Tudor black bay 58 lockar mig. Jag vet dock inte om mekaniska klockor är min grej. Jag ägde en automatisk Seiko Turtle för ett tag sedan som gick väldigt fel(säkert utanför spec), upplevde detta som väldigt drygt att varannan dag behöva kolla så att den gick rätt.

Tror ni att Grand Seiko håller måttet? Den har inte snabbjustering på fästet men jag kan nog leva utan det. Kan zaratsupoleringen vara för känslig för obrydd hantering?
Ifall du vill ha en klocka för livet föreslår jag att du avstår all ytterligare research och omedelbart köper antingen en GS quartz eller en BB58, ny i butik! Båda valen är oklanderliga och vilken som går utmärkt att leva nöjd med resten av livet (om man inte börjar tänka för mycket på klockor).

Vill man ha en justerbar länk är det mycket riktigt fördel tudor. Jag håller med om att billiga mekaniska verk med dålig tidshållning är rätt meningslösa, men kommer man upp i tudor-klassen är tidshållningen god, garantin lång och service känns meningsfull.

Väljer man GS kan det vara smart att ta en modell som klär i repor och dings och inte en av de blankaste. Jag har en sbgn003 som är åt det sportigare hållet med många borstade ytor, och den har åldrats med värdighet trots hård användning.

First cut is the deepest (GS SBGX263)
IMG_0939.jpeg

Rispor/scratches syns rätt bra på glasringen, kolla kl. 12 på bilden nedan
IMG_6289.jpeg

Ibland blir jag lite ledsen för det men oftast tänker jag att det är så det blir när det används. Visare, index och tavla (som är top notch på denna) är ju intakta

Tycker du är inne på rätt spår med GS om du ska ha kvarts eller Tudor om du kan tänka dig en automat. Förutom att det är bra klockor till inte allt för mycket pengar tänker jag även att de generellt erbjuder tidlös design. Sen finns det givetvis massa andra märken och modeller i samma prisklass också. Vill du ha något som funkar till ALLA tillfällen tänker jag
Grand Seiko sbgx259/261/263/265 eller Tudor BB36. Tycker de är snäppet mer allround än BB58 då jag personligen inte gillar dykare till kostym.

Hej!

Jag är ny på forumet.

Köpte en sbgx263 med tanke att jag skulle ha den hela livet, men sen vart det ju det där med klockintresset😅 Sålde den och köpte en sbga413 som nu den är tänkt att vara för resten av livet😅 Du kan inte gå fel med en gs men som @yonsson säger så får man akta sig😂

Du ska du köpa en sådan!
Själv kan jag inte med kvarts, men GS är skitfina ur.
Det blir en sådan😄
Jag är lite konfunderad över varför så många inte gillar kvarts. Är det p.g.a. att kvarts ofta är billiga skitur eller är det för att när man bär en mekanisk klocka går runt och myser över att man har historia och ingenjörskonst på sin handled? Det kan iof ha sin charm när jag tänker på det🤔

• Like
Reactions: C-J
Det blir en sådan😄
Jag är lite konfunderad över varför så många inte gillar kvarts. Är det p.g.a. att kvarts ofta är billiga skitur eller är det för att när man bär en mekanisk klocka går runt och myser över att man har historia och ingenjörskonst på sin handled? Det kan iof ha sin charm när jag tänker på det🤔
Sekundvisaren hackar fram, där har du det.
Dödar feelingen för mig

Tycker också att det är lite tramsigt när kvarts avfärdas rakt av när det finns så mycket kul kvartsklockor som verkligen skriker ”entusiast”. Om du går igång på exakt tid så kanske Seiko Astron kan vara nått? Mycket nöjd med min och nån här på forumet sa att de görs i samma studio som Grand Seiko.
70740251802__421E8067-C203-4C8F-A926-553E2387C9B6.jpeg

Annan tillverkare som inte nämnts som kanske kan vara nått är Cartier? Tidslöst, mekaniskt och kvarts och ett perfekt arvegods. Typ en Santos eller Pasha.

Har en SBGX341, riktigt trevlig klocka, om än lite nischad. 40mm, 200m WR och ett driftsäkert verk på +-10 sek/år. Gillar designen med enkel tavla med lite färgstänk. Raka fina linjer och ett tight case. Man slipper datum 🙏 Finns med vit eller svart tavla…….passar faktiskt till allt. Speciellt den svarta….
Kostar ny 30 brak. Dock klurig att få tag på…..gjordes för japanska marknaden endast…

Har en SBGX341, riktigt trevlig klocka, om än lite nischad. 40mm, 200m WR och ett driftsäkert verk på +-10 sek/år. Gillar designen med enkel tavla med lite färgstänk. Raka fina linjer och ett tight case. Man slipper datum 🙏 Finns med vit eller svart tavla…….passar faktiskt till allt. Speciellt den svarta….
Kostar ny 30 brak. Dock klurig att få tag på…..gjordes för japanska marknaden endast…

En sbgx341 har även jag. Trodde jag var själv om den här så det är kul att fler upptäckt denna pärla. Funkar på kontoret, har dykt med den och vandrat upp på en vulkan på Filippinerna. Blir fortfarande lika glad att titta på den med alla sina vinklar, borstningar, poleringar. Sen är ju den olikfärgade lumen kul på kvällen

Har även en äldre sbgx055 i grymt skick på 37mm som är från 2011. Jag har efter intensivt flippande landat i fyra kvarts och har inget sug att byta alls. Inte dessa två iaf.

Roligare med bilder
IMG_2484.jpeg
IMG_2149.jpeg

En sbgx341 har även jag. Trodde jag var själv om den här så det är kul att fler upptäckt denna pärla. Funkar på kontoret, har dykt med den och vandrat upp på en vulkan på Filippinerna. Blir fortfarande lika glad att titta på den med alla sina vinklar, borstningar, poleringar. Sen är ju den olikfärgade lumen kul på kvällen

Har även en äldre sbgx055 i grymt skick på 37mm som är från 2011. Jag har efter intensivt flippande landat i fyra kvarts och har inget sug att byta alls. Inte dessa två iaf.

Roligare med bilder
IMG_2484.jpeg
IMG_2149.jpeg
Wow! Sbgx055 har ju lume också, vilket jag tror jag kommer sakna på de nyare sbgx:erna.

Wow! Sbgx055 har ju lume också, vilket jag tror jag kommer sakna på de nyare sbgx:erna.
Nix ingen lume på den. Bara extremt bra polerade index som reflekterar minsta ljus som finns. Jag har aldrig saknat lume på de GS jag haft. Med den höga klassen på index och visare så ska det i princip vara bäckmörkt om man inte kan se vad klockan är.
SBGX341 har dock mörkare index/visare som är mer grå men upplevs oftast som svarta. Ger bra kontrast och läsbarhet mot urtavlan. Här var det dock helrätt med lume pga detta.

Senast ändrad:
First cut is the deepest (GS SBGX263)
IMG_0939.jpeg

Rispor/scratches syns rätt bra på glasringen, kolla kl. 12 på bilden nedan
IMG_6289.jpeg

Ibland blir jag lite ledsen för det men oftast tänker jag att det är så det blir när det används. Visare, index och tavla (som är top notch på denna) är ju intakta
"Super-titan" som finns för The Citizen är oerhört reptåligt. Men jag håller med dig att lite repor är charmigt - jag har ju själv några.. :D

Tycker också att det är lite tramsigt när kvarts avfärdas rakt av när det finns så mycket kul kvartsklockor som verkligen skriker ”entusiast”.
Vore trevligare om man förstod att vi alla är olika.
Jag kan inte styra över min hjärna, som inte kan med att visaren hackar fram.
Har flera quartz-ur, de utan sekundvisare är kanon, de med...funkar inte i längden för mig. Sådan är jag.

Tillbaka
Topp