• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En skendöd Citizen har kommit till liv igen.

nallhed

Omega
Den här klockan, en Citizen 6870-H31179, köpte jag för rätt många år sedan under en period då min psoriasis var särskilt svår. Klockan är rätt liten, diametern är 39 mm, den är lätt och den är utförd i titan vilket passade min hud bra. Den tickade på något år och sedan visade den symptom som jag tolkade som att den behövde ett nytt batteri.

Sagt och gjort, Ur&Penn (där jag köpt den) tog sig an den och den fick sitt batteri. Det var då problemen började; timvisaren vickade fram och tillbaka, något den inte gjort tidigare. Jag gick tillbaka till U&P som efter undersökning förklarade att fenomenet var helt normalt (jo, faktiskt). Sur och elak gammal gubbe som jag var redan på den tiden nöjde jag mig inte med det beskedet utan skrev till Citizen i Japan. De kontaktade sin europarepresentant och summan av kardemumman blev att jag fick lämna in klockan för urverksbyte. Sedan fungerade den som förväntat en kort tid varpå visarna lossnade (!). In till U&P igen och de fäste visarna. Efter ytterligare en kort tid stannade klockeländet och jag gav upp – slängde helt enkelt ner den i en låda och glömde den.

För någon månad sedan köpte jag en Tissot hos Stjärnurmakaren i Jakobsberg, en trevlig klocka och en trevlig urmakare, och när jag några dagar senare stuvade om i en låda hittade jag den gamla ’titanen’ och la av någon anledning fram den på skrivbordet. Dagen därpå noterade jag att den växlat datum, den var alltså inte helt död. Med den trevlige urmakaren i färskt minne gick jag med klockan till affären och frågade om det fanns en chans att väcka den till liv. Han tog in den men meddelade efter några dagar att det enda som fungerade var datumfunktionen och att den behövde ett nytt urverk. Vi kom överens om att han skulle försöka få fram ett kostnadsförslag och efter ytterligare några dagar hade han hittat ett verk och gav mig ett kostnadsförslag som jag villigt accepterade.

Så nu är den äntligen åter på min arm. Välkommen tillbaka lilla klocka.

Titanen.JPG
 
Senast ändrad:
Topp