• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Ser den här konstig ut eller är det bara jag? Kan inte sätta fingret på det, boetten kanske?
Tittar lite på 16570's. De är ju förjävla bra och verkar inte vara så himla dyra heller.
1761403642015.png

Instämmer, får känslan att siffrorna eller pilarna på bezeln är ”off”. Men ser ändå OK ut när jag jämför med min tidigare. Sedan ljuset som gör GMT visaren till röd/orange gör också att det ser lite skevt ut. 🤷🏻‍♂️

För den slanten hade jag handlat inom Sverige! Handlaren verkade ha lite blandade betyg dessutom.
Sant! Det är inte bråttom. Kollar på examenspresent till mig själv när jag blir färdig med högskolan runt maj/juni nästa år. Kan vänta på att något bra dyker upp här hemma istället. En del tid kvar ju. Kollar på 16570 och 114270 alternativt en ny 124270. Får se vad det blir.
Instämmer, får känslan att siffrorna eller pilarna på bezeln är ”off”. Men ser ändå OK ut när jag jämför med min tidigare. Sedan ljuset som gör GMT visaren till röd/orange gör också att det ser lite skevt ut. 🤷🏻‍♂️
Ja, något är det iallafall. Jag tittar vidare på alternativen.

Senast ändrad:
Sant! Det är inte bråttom. Kollar på examenspresent till min själv när jag blir färdig med högskolan till sommaren nästa år. Kan vänta på att något bra dyker upp här hemma istället. En del tid kvar ju. Kollar på 16570 och 114270 alternativt en ny 124270. Får se vad det blir.

Ja, något är det iallafall. Jag tittar vidare på alternativen.
Du har ju dessa på Stories. De får även in en del 114270 med jämna mellanrum. Om du inte testat en 124270 så gör det. Älskade min men tycker bättre om min 14270. De tidigare är bekvämare.

Nymans har även två 16570 inne med svart tavla. Sedan kan man diskutera CPO, polering hit eller dit. Köpte min GMT från ’89 och som älskare av neo-vintage så kändes det helt OK. Fick den ref och tidsperiod jag ville ha och en helservad och genomgången från Rolex. Som en person som använder mina dagligen oavsett aktivitet så känns det viktigare att den fungerar än att ha kvar en ding från pelle Skumbanan när han var på Mallis ’94. 😉 Sedan ska den givetvis inte vara sönderpolerad eller komma med en ojämn polering etc.

Du har ju dessa på Stories. De får även in en del 114270 med jämna mellanrum. Om du inte testat en 124270 så gör det. Älskade min men tycker bättre om min 14270. De tidigare är bekvämare.

Nymans har även två 16570 inne med svart tavla. Sedan kan man diskutera CPO, polering hit eller dit. Köpte min GMT från ’89 och som älskare av neo-vintage så kändes det helt OK. Fick den ref och tidsperiod jag ville ha och en helservad och genomgången från Rolex. Som en person som använder mina dagligen oavsett aktivitet så känns det viktigare att den fungerar än att ha kvar en ding från pelle Skumbanan när han var på Mallis ’94. 😉 Sedan ska den givetvis inte vara sönderpolerad eller komma med en ojämn polering etc.

Explorer II du länkade från Nymans CPO är från 2006 men klockan har holes case. Går det ihop?

Snyggt, tack för tipsen!
Jag har inga problem med några repor och dings. Men jag hatar sönderpolerade femsiffriga Rolex (som det finns så många av). Jag tar hellre en mycket repad men skarp och fin 16570 än en utan repor men som inte har rätt form. Formen på boetterna (speciellt på 5-siffriga) är liksom ikonisk och man vet hur klockorna ska se ut, vilket gör att de som är fulpolerade ser riktigt dåliga ut. Jag söker en skarp och fin en.

Stories hade en nära eller kanske till och med NOS 16570 för något tag sedan. Jag ville slå till men att köpa examenspresenten 9-10 månader innan tillfället känns lite att ta i. Jag vet att om jag köper en nu så kommer jag bära den hela tiden och då blir det inte riktigt en present för tillfället. För jag vet att jag inte skulle kunna låta den ligga i lådan och vänta till examensdagen direkt. Men köper jag den i Mars/April nästa år så kan jag vänta. Vill sätta den på handleden på examensdagen, kanske t.o.m. få den graverad innan dess.

Lite pga gravyren som jag tänker på en ny 124270 också. Är väl enkelt att fixa hos lokala återförsäljaren i samband med köpet.

Snyggt, tack för tipsen!
Jag har inga problem med några repor och dings. Men jag hatar sönderpolerade femsiffriga Rolex (som det finns så många av). Jag tar hellre en mycket repad men skarp och fin 16570 än en utan repor men som inte har rätt form. Formen på boetterna (speciellt på 5-siffriga) är liksom ikonisk och man vet hur klockorna ska se ut, vilket gör att de som är fulpolerade ser riktigt dåliga ut. Jag söker en skarp och fin en.

Stories hade en nära eller kanske till och med NOS 16570 för något tag sedan. Jag ville slå till men att köpa examenspresenten 9-10 månader innan tillfället känns lite att ta i. Jag vet att om jag köper en nu så kommer jag bära den hela tiden och då blir det inte riktigt en present för tillfället. För jag vet att jag inte skulle kunna låta den ligga i lådan och vänta till examensdagen direkt. Men köper jag den i Mars/April nästa år så kan jag vänta. Vill sätta den på handleden på examensdagen, kanske t.o.m. få den graverad innan dess.

Lite pga gravyren som jag tänker på en ny 124270 också. Är väl enkelt att fixa hos lokala återförsäljaren i samband med köpet.
Ja fulpolerade finns det gott om. Värst bland pre-owned just nu måste vara Care of Carl efter Dr Watch på söder.
Som sagt Stories tror jag du kan hitta störst urval hos. Om inte annat be dem leta reda på en när det beger sig.
Anledningen till att jag rekommenderade Nymans CPO var just skick kontra service etc. Specielly om du tänkt behålla den. Just att köpa ett ex som ser fint ut och sedan åka på en skön service på 20k känns lite surt.

Tillbaka
Topp