• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enkel watch winder

Timmen

Omega
Hej!
Är ganska ny i klockvärden och har precis köpt mitt andra automatiska ur. Helt plötsligt uppstod en lyxproblem som jag inte direkt tänkt på. Jag behöver en winder. Den kan vara för en eller kanske två klockor.

Frågan är om någon av er har provat något riktigt blilligt som funkar bra? Tänker 7-800kr och billigare typ: https://m.conrad.se/Klockuppdragare...01-aa-m&pi=671685&ci=SHOP_AREA_885442_0819005

Gör denjonber eller är det bara skräp? Alla tips mottages gärna!
Tack för hjälpen!
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag skulle säga köp! Det var någon dag sedan jag läste en annan tråd om denna winder och dem har lyckats få den bra i senaste uppgraderingen. Lite plastig men gör sitt jobb.

Vill du ha kvalitet så köp inte :)
 

Timmen

Omega
Kollar på en enklare model. Den har följande program, alltså bara ett. Man kan bara ha båda klockorna snurrande åt samma håll. Tycker ni att det här verkar bra?
"Den isatta klockan dras upp under 1 timme. Efter en paus på 3 timmar börjar cykeln på nytt. Vridriktningen är inställbar. Helt tystgående."

Tacksam för hjälpen!
 

Divemaster

Cartier
Ja fick denna i julklapp gick sönder efter en vecka
IMG_2692.PNG
 

AB

Panerai
2-Faktor
Ett råd är att inte köpa nåt smäck med risiga och högljudda motorer. Ibland säljs det bra winders till vettiga priser på köpsälj.
Word, fick en winder i present men då den är alldeles för högljudd är den numera förpassad till hallen... Inte det ställe man vill förvara sina klockor på kanske.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag har denna som jag är mycket nöjd med, går riktigt tyst :) Fick den i Julklapp så är dock osäker på priset.
img_0697-jpg.444408
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Labbar lite hemma med att köra modell större "winder" för att ladda en Seiko sportura SUN025P1. Nöjd om jag får den uppladdad minst 6 månader. Eller 30sec på batteri indikatorn.

Det får bära eller brista :p

Timmen har du lust och uppdatera tråden om du slår till på ett inköp på en winder?

Ett nöje att pyssla om mina automat klockor men jag är mindre förtjust att vifta runt för att få upp laddningen på Seiko kinetic. Den kräver ganska ordentligt med rörelse för att få upp laddningen.

IMG_20170203_192141133.jpg
IMG_20170203_192108092.jpg
 

Timmen

Omega
@timevoid Hej, det där ser ut dom ett avancerat projekt;). Jag harnställt frågan till conradnhur många varv den snurrar per dygn. Båda mina automat önskar 650 per dygn så jag hoppas det ligger i närheten. Uppdaterar med vad jag köper när det händer.
 

plexan

Cartier
Har haft den där conrad winder du länkar till i typ två år nu, kanske inte den vackraste skapelsen men låter inte jättemycket tycker jag (ok alldeles brevid sängen kanske kan vara mindre lämpligt dock)
Är iallafall jättenöjd med den.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Labbar lite hemma med att köra modell större "winder" för att ladda en Seiko sportura SUN025P1. Nöjd om jag får den uppladdad minst 6 månader. Eller 30sec på batteri indikatorn.

Det får bära eller brista :p

Timmen har du lust och uppdatera tråden om du slår till på ett inköp på en winder?

Ett nöje att pyssla om mina automat klockor men jag är mindre förtjust att vifta runt för att få upp laddningen på Seiko kinetic. Den kräver ganska ordentligt med rörelse för att få upp laddningen.

IMG_20170203_192141133.jpg
IMG_20170203_192108092.jpg
He, he. Men om jag förstår det hela rätt så är det bara i själva starten av fläkten som det gör nytta på en kinetic (dvs moment-kraften). En vanlig winder fungerar ju inte så bra till kinetic.
 

Timmen

Omega
Var på väg att beställa men... kom på att jag skulle vilja ha något med extra förvaring också. Har ett par Quartz och det hade varit bekvämt att ha dem på samma ställe. Har ni några bra förslag? Kan tänka mig att lägga Max 1500kr.
 

Timmen

Omega
Svar angående tpd.
"It would have 2160 turns per day, rotate 1 hour and rest 3 hours and then repeat"
Båda mina klockor ska ha 650 per dag, är det någon fara med att de blir för mycket uppdragna?
 

Griffin

Breitling
Svar angående tpd.
"It would have 2160 turns per day, rotate 1 hour and rest 3 hours and then repeat"
Båda mina klockor ska ha 650 per dag, är det någon fara med att de blir för mycket uppdragna?
Nej inte alls. Det är ju inte så att du måste sluta röra dig efter 650 varv på handleden.
 

Timmen

Omega
Nej det förstår jag också;). Tänkte bara att det kanske inte var optimalt att alltid ha klockan maxladdad. Men jag är inte så insatt i hur det påverkar verket. Tack för svar!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej det förstår jag också;). Tänkte bara att det kanske inte var optimalt att alltid ha klockan maxladdad. Men jag är inte så insatt i hur det påverkar verket. Tack för svar!
Mer avancerade winders snurrar sina varv men låter sedan klockan "vila" i 12-20 timmar just för att fjädern skall få ladda ur och inte vara fullt uppdragen hela tiden. Spelar det roll? Ingen aning.
 
Topp