• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Erfarenheter av att helrenovera klocka?

Hej.
Jag har en gammal Omega Seamaster 2531.80 som jag burit dagligen i 19 år. Nu har jag skaffat en ny klocka som jag tänkte ha kommande 20 år (inbiten OWG).
Nu funderar jag på att skicka seamastern på total-renovering hos Omega.
Någon som har erfarenhet av Omegas renoveringar? Prisvärt? Resultat?
En annan sak jag undrar är hur resultatet av att fräscha upp en så pass sliten klocka blir?
Den har ju gulnad lume, solblekt bezel + tavla + blekt röd-tip på sekundvisaren. Dessutom har en flisa gått i bezeln. I ungdomligt oförstånd fick jag den polerad 3 ggr dom första 3 åren typ 🙄. Skulle gärna åtetställa looken med borstad vs polerad länk.
Kommer den se ut som en sminkad gris om man rengör/polerar/ borstar men behåller alla blekta originaldelar?
Någon som har erfarenhet av att fräscha upp en såpass sliten klocka oavsett märke? Är det bättre isåfall att byta ut blekta delar?
Eventuellt värde på klockan tar jag inte i beaktande, vill bara göra nåt för min gamla trotjänare och skulle gilla att behålla patinan, men polerad patina + jack -hur ser det ut?
Tack för input.

Hej.
Jag har en gammal Omega Seamaster 2531.80 som jag burit dagligen i 19 år. Nu har jag skaffat en ny klocka som jag tänkte ha kommande 20 år (inbiten OWG).
Nu funderar jag på att skicka seamastern på total-renovering hos Omega.
Någon som har erfarenhet av Omegas renoveringar? Prisvärt? Resultat?
En annan sak jag undrar är hur resultatet av att fräscha upp en så pass sliten klocka blir?
Den har ju gulnad lume, solblekt bezel + tavla + blekt röd-tip på sekundvisaren. Dessutom har en flisa gått i bezeln. I ungdomligt oförstånd fick jag den polerad 3 ggr dom första 3 åren typ 🙄. Skulle gärna åtetställa looken med borstad vs polerad länk.
Kommer den se ut som en sminkad gris om man rengör/polerar/ borstar men behåller alla blekta originaldelar?
Någon som har erfarenhet av att fräscha upp en såpass sliten klocka oavsett märke? Är det bättre isåfall att byta ut blekta delar?
Eventuellt värde på klockan tar jag inte i beaktande, vill bara göra nåt för min gamla trotjänare och skulle gilla att behålla patinan, men polerad patina + jack -hur ser det ut?
Tack för input.
I de fall jag har läst om tidigare så byter de mer eller mindre ut allt som går att byta ut och klockan blir som ny men vill du behålla specifika delar som t.ex. tavlan så är det nog inga problem att lösa det heller. 🙂

För många år sen (15?) renoverade vi farfars Deville hos Omega. Fick tillbaka en klocka som (åtminstone för mina ögon) såg ny ut. Kostade runt 15k och tog nästan ett år, men nöjda blev vi.

Jag hade förstått syftet om du tänkte använda den dagligen i 20 år till och ville ha funktion som ny men bevarad patina och charm. Men om du bara ska renovera för att lägga i en låda är det väll bättre att bara lägga den i en låda och använda den nya?

Om jag var du hade jag plockat av länken och lagt den i en ultraljudstvätt och rengjort resten av klockan så gott jag kunde med tandborste, diskmedel och vatten och bevarat den som den är, men väldigt ren :)

Den kommer bli superfin om du ger den Klockmaster Globen. Det är nog de enda jag skulle lita på vad gäller polering. Vilka delar du vill byta ut väljer du själv men jag hade inte bytt bort tritium-delar (om det är tritium), de går ju inte att ersätta då de inte tillverkas längre. Att tritium gulnar tillhör charmen.

Att serva en klocka du inte ska använda är dock helt meningslöst, låt den ligga oservad istället.

Jag har haft en Omega Memomatic som genomgick en total uppfräschning/restaurering. Boetten slipades om, den inre ringen på tavlan (det är flera delar som kan röra sig) byttes ut tillsammans med delar i verket. Pris 2006 var 12500 vilket med tanke på arbetet kändes helt ok. Mycket gott resultat, klockan såg ut som en NOS Memomatic, dvs nyskick men med vintage-känsla.

Jag hade min Genéve inne hos Omega i Schweitz via Krons. Gjorde allt utom polerade men var nöjd. I mitt fall var det mest delar som behövdes bytas. Tror det slutade på runt 7k och tog 2-3månader. Och som @HSK nämner så kan du välja vad du vill behålla. Omega har även den goda vanan att alltid lämna tillbaks de delar som bytts också.

Tillbaka
Topp