• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av inbyte

Danne85

Breitling
Lite snabb bakgrunds info.

Jag har en Breitling seawolf 2 som är köpt hos uret.se. Jag vet att många kanske tycker det är en dålig idé att köpa via uret.se men gjort är gjort och med facit i hand kanske jag skulle ha köpt den hos en lokal Handlare istället.

När det så att jag har börjat bli sugen på att byta upp mig klockmässigt.

Så jag undrar om det är någon som bytt in sin klocka hos en handlare? Gärna erfarenheter från Gbg handlarna.
Är det en dålig idé eller kan man rent av få en schysst deal?
Eller ska man prova att gå via uret.se/vintage?

Alla erfarenheter och synpunkter är välkomna!
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Det är väl som allt annat.. när man ska sälja så finns det inget facit man får tacka ja till det som känns som mest prisvärt "just här och nu"....
Du kan alltid börja med att slänga upp en annons här på KS..

Lycka till!
 

sjobbe

Cartier
Som regel så får man alltid ganska dåligt betalt vid inbyten, det gäller egentligen allt - allt från bilar till klockor. Har du ork och tålamod så är väl det bästa att slänga upp en annons här för att sedan lägga till slantar på en ny klocka :).

Det gäller ju att väga bekvämlighet mot något som tar lite längre tid men som är mycket bättre på det ekonomiska planet.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har hört att LW i Sthlm inte ger speciellt mkt för en klocka i inbyte. Som sagt endast hört, inte bytt själv
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Skickade upp en testballong hos Bergströms i Malmö genom att fråga om de, rent hypotetiskt, skulle byta in min 16800 full set från -86 om jag köpte en ny Rolex, och fick svaret att "jo, men du får nog inte mer än 45t för den". Så det går hos en del i alla fall ;)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Har bytt in en del. LW upplever jag erbjuder riktigt dåliga uppgörelser. Å andra sidan måste ju lokalerna bekostas. Upplever ett danskt alternativ som mycket starkare - kan skilja 10' mellan samma transaktion.
 

joca

Patek
2-Faktor
Generellt, med det mesta, är det ju så att inbyte ger lägre än om man säljer själv.
Man byter väl inte in för att få mycket pengar utan för bekvämligheten? :)
 
  • Like
Reactions: SGB

Danne85

Breitling
Jag ska nog åka och höra med Bergströms och jälmers vad jag kan få av dom. Blir jag erbjuden för lite där så slänger jag nog upp klockan här på klocksnack. Blocket är jag inte så pigg på

Tack för alla svar och synpunkter!
 

Magnus79

Breitling
Vad har ni för erfarenheter utav urhandlare i Gbg trakten gällande möjlighet att ta i inbyte, ska man sätta sig i bilen och åka till Borås ?
 

Calfen

Panerai
Vad har ni för erfarenheter utav urhandlare i Gbg trakten gällande möjlighet att ta i inbyte, ska man sätta sig i bilen och åka till Borås ?

Jag har bytt in en Linde werdelin och en rolex yacht master med royal watches och upplevt deras deals bra. Dock bytte jag mot någon av deras klockor men fick då ett bra inbytespris.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har heller aldrig fått några vettiga priser vid förslag till inbyte. Var hos LW med min gamla 16710 och de erbjöd 35k, veckan efter var klockan såld på tratten för 48k. Så bäst med tålamod och en annons här på K&S. Lycka till!
 

Tapiren

Cartier
Har heller aldrig fått några vettiga priser vid förslag till inbyte. Var hos LW med min gamla 16710 och de erbjöd 35k, veckan efter var klockan såld på tratten för 48k. Så bäst med tålamod och en annons här på K&S. Lycka till!

Inget jättedåligt erbjudande ändå, ska de ligga ute med pengar, svara för eventuella garantier, bekosta löner, betala moms... Jag tycker inte deras erbjudande var så värst dåligt, även om man ju får bättre betalt vid en privat affär
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte själv haft något att göra med Uret vintage men har en kompis som bytte in en Tag Heuer vid köp av en Omega. Han fick ändå helt OK inbyttespris för den. Det skulle säkert gå att få ut lite mera på Blocket om han sålde själv men det var enkelt och problemfritt att bytta in och så gick det fort. Så om du har hittat en klocka där som du vill köpa och inte har lust eller ork att sälja den samt kan leva med att du kanske skulle fått ut lite mera så kan jag rekommendera det.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inget jättedåligt erbjudande ändå, ska de ligga ute med pengar, svara för eventuella garantier, bekosta löner, betala moms... Jag tycker inte deras erbjudande var så värst dåligt, även om man ju får bättre betalt vid en privat affär

Kanske inte men när man ser vad de lägger ut sina klockor för så tycker jag personligen att 35k var lite i underkant. Vid den tiden hade de säkert lagt ut min för 65k och nästan 100% upp är en del, men kanske väldigt vanligt vad vet jag. Sen så är det väl inte moms på begagnade klockor.... Även om man är handlare. Eller har jag fel?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kanske inte men när man ser vad de lägger ut sina klockor för så tycker jag personligen att 35k var lite i underkant. Vid den tiden hade de säkert lagt ut min för 65k och nästan 100% upp är en del, men kanske väldigt vanligt vad vet jag. Sen så är det väl inte moms på begagnade klockor.... Även om man är handlare. Eller har jag fel?
Nu är jag inte helt säker men tror att VMB (vinstmarginalbeskattning) är det som gäller på begagnade klockor när en handlare köper in från privatperson och säljer vidare. Alltså momsen ligger på vinstmarginalen (skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris) Ex. en handlare köper en klocka för 10´ (av en privatperson så ingen moms på inköpspriset) och säljer den för 15´så blir momsen 1´ (20% av 5´eller 25% av handlarens vinst på fyratusen)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag inte helt säker men tror att VMB (vinstmarginalbeskattning) är det som gäller på begagnade klockor när en handlare köper in från privatperson och säljer vidare. Alltså momsen ligger på vinstmarginalen (skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris) Ex. en handlare köper en klocka för 10´ (av en privatperson så ingen moms på inköpspriset) och säljer den för 15´så blir momsen 1´ (20% av 5´eller 25% av handlarens vinst på fyratusen)

Aha, ja det låter vettigt.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Det har ju sina för- och nackdelar att byta in. Bekvämt och smidigt? Ja. Kan du få ut mer om du istället säljer själv? I de flesta fall ja. Det handlar om hur man vill spendera sin egna tid.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Bytt in 2 klockor samt fått prisförslag på ren försäljning hos LW.

De pröjsar "ok" för attraktiva modeller. De mindre attraktiva får man inte lika mycket för, och är man inte nöjd så står man över.
Jag har märkt att de vid inbyte mot annan modell är rätt förhandlingsbara
 
Topp