• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA 2828 - ta bort dagskiva?

jorgenPe

Breitling
Jag håller på att plocka isär en Atlantic Automatic med ett ETA 2828 verk för service/rengöring. Men jag har ingen aning hur man ska ta bort dagskivan? Jag hade förväntat mig ett c-clip eller nåt men det finns inget vad jag kan se som håller kvar skivan. Någon som vet hur man gör?



IMG20230207145834.jpg IMG20230207150104.jpg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Normalt sett brukar det vara ett C-clip på timröret. I övrigt borde 2828 vara exakt samma som på ETA 2836-2. Ställ kronan i läge 2 för snabbmatning av datum/dag mata fram datumringen ett halvt steg samtidigt som du lyfter försiktigt under datumringen ”runt kl 9” med en korntång.

Delen under dagskivan som håller datumringen där vid kl 9 har två öppningar som gör att man kan lyfta ur ringen när den är halvt fram matad till nästa steg. Datum ringen brukar även lyfta dagskivan med sig upp då.

Alternativt en tunn oljegivare mellan datumring och dagskivan och sen mata fram dagskivan samtidigt som man lyfter försiktigt.

61FA0B9B-A301-419E-AEEF-CA165C13AACD.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp