• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eta 2834-2 som inte går att ställa tiden på

glemmy

Breitling
Min svärfar tog fram ett gammalt ur av märket Sandoz som legat i en byrålåda. Det har diverse skönhetsfläckar, har kommit in fukt någon gång och guldpläteringen är delvis borta pga slitage. Det sitter ett Eta 2834-2 i som
verkar hålla tiden ganska bra.

Problemet är att tiden inte går att ställa. Datum och veckodag går att ändra men det finns inget läge på kronan där visarna rör sig.

Det vore kul att få ordning på, men kanske inget jag tänkt lägga några större pengar på. Jag funderar på att köpa en ny krona/axel och se om det hjälper. Om det fungerar så kanske jag ska flytta över innanmätet till en ny boett. Ser att det finns från aliexpress för runt 500kr med länk.

Har någon tankar, tips eller användbara länkar?
IMG_20220129_160421.jpg
 
Senast ändrad:

glemmy

Breitling
Bumpar min egna tråd, har kommit ett steg extra på vägen, även om jag inte löst problemet :)
Det blev lite bortglömt.

Jag hade ur urverket tidigare i år, kikade lite på funktionen och tror jag har lokaliserat problemet till "yoke" eller "sliding pinion" .
Glidkuggen (min översättning) hoppar ur sin position, det här oket håller inte kvar den, och när den är ur position kan tiden inte justeras.


Här pratar de lite om samma sak

Då är frågan om man ska försöka byta någon del? Är det ebay som gäller?
 
Topp