• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA eller Selitta ?

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Funderar på att låta nästa klocka bli en "Jumping hour", en komplikation som tilltalar mig estetiskt.
Har reducerat möjliga val till två klockor från två olika tillverkare, Oris och Perrelet.
Designmässigt gillar jag bägge två lika mycket så denna aspekt är för frågeställningen oväsentlig.
Det jag behöver få reda på mer om av er KS:are för att göra det bästa valet mellan dessa två är innehållet i dem.

Orisens verk kallas Oris 917, och är ett modifierat Selitta SW 300 verk.
Perreletens verk kallas P-191, och är ett modifierat ETA 2892 verk.

Vilket av dessa verk är klokast att ha som hjärtat i sin klocka ?
Skriv gärna om vad ni har för erfarenheter och åsikter om verken.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Google hjälper dig som vanligt om du bara frågar.

http://www.ablogtowatch.com/sellita-further-targets-eta-with-the-sw300-and-sw500-watch-movements/

Med andra ord, köp den du gillar mest om du får tummen ur. Perrelet > Oris dock (imho).
image.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
300 är en klon av 2892 (med snäppet fler juveler) så är du inte så noga med att det skall vara ETA så bör 300 teoretiskt sett vara lättare att serva hos fler urmakare (som kan få tag på reservdelar). Men i ditt fall så skulle jag gå på klockan du gillar bäst. Urverken är likvärdiga.
 

Norra

Panerai
Sellita har varit underleverantör för ETA innan Swatch köpte upp allt inklusive bland andra Nivarox har jag för mig. De gjorde allt möjligt från att tillverka vissa delar till att göra slutarbeten på färdiga ETA-verk. Och nu när Swatch äger allt förutom Sellita i stort sett så har de tagit på sig den uppgiften att tillverka basverk för de flesta tillverkare. Även IWC och Hublot använder sig av Sellita. Eftersom Sellita har samma know-how som ETA och samma maskineri osv. så har de tillverkat dessa klonverk, SW-200 är baserat på 2824-2, SW-300 2892-a2 och SW300 Valjoux 7750. De har någon extra juvel här eller där för att inte kopiera ETA helt och hållet, trots att jag läst att patent har utgått på ETA-verk, om man nu kunnat patentera dessa.... Men ta allt jag skriver här med en nypa salt, jag vet inte allt.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för alla svar :) Det verkar ju vara hugget som stucket vad det gäller kvaliteten på urverken.
Så det blir nog som @yonsson säger snarare en fråga om att få tummen ut ur r*va och börja spara ;)
 
Topp