• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Etablerade gråhandlare i Sverige

gonza

Panerai
Vad finns det för etablerade gråhandlare i Sverige? och vad tycker vi om dom?

Själv handlar jag helst begagnat men vill samtidigt kliva in i en fysisk butik, känna å klämma på klockorna och få inspiration. Någon som känner igen sig?
Kan ibland avundas övriga länder och deras stora utbud icke AD butiker då vi i Sverige inte har så många. Vilka finns egentligen?

När det kommer till Stockholm så finns det såvitt jag vet bara en? Luxury Watches på Grev Turegatan.
Kan själv tycka att dom är något överprisade men annars vettiga, härliga och alltid ett bra och varierande utbud.

Vad är era tankar kring detta?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
En gråhandlare för mig är någon som erbjuder klockor först och främst Online. Jag ser inte LW som en gråhandlare utan som vilken annan handlare som säljer smycken.
 

Brydlon

Breitling
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?
Vadå tillåtliga/inte tillåtliga, olagliga? Sluta löjla dig.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?
Vad menar du med halvt olagliga? Antingen är det olagligt eller så är det inte det. På vilket sätt gynnar vi kriminalitet?
 

tissoter

Audemars
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?
Det där förstod inte jag, det är inte kopior vi pratar om. Gråhandel innebär att klockorna är köpa av en AD och sen säljer en förmedlare dessa vidare.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.
Det är en produkt av tillverkarnas egna regler, så för mig är det det. Spec. i Sverige då de betalar moms och skatt här(annars skulle de sitta inne).
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.
Det är en produkt av tillverkarnas egna regler, så för mig är det det. Spec. i Sverige då de betalar moms och skatt här(annars skulle de sitta inne).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.
Det där med "rumsrent" eller inte är ju något som ADs vill att vi ska fundera på och de har hjälpt till att odla myten trots att de själva är orsaken till att "gråhandeln" existerar. Ett mer korrekt namn enligt mig är parallellimport vilket är fullt lagligt och ett bra sätt att sätta press på ADs ofta skyhöga marginaler.
 

Apansson

Torpare
Det där med "rumsrent" eller inte är ju något som ADs vill att vi ska fundera på och de har hjälpt till att odla myten trots att de själva är orsaken till att "gråhandeln" existerar. Ett mer korrekt namn enligt mig är parallellimport vilket är fullt lagligt och ett bra sätt att sätta press på ADs ofta skyhöga marginaler.
Nja, AD har inte så höga marginaler när allt kommer omkring efter personal- och lokalkostnader etc. "Problemet" med premiumprodukter är leverantörens krav på att det ska vara fina lokaler, viss lagerhållning och kompetent personal. Om en Rolex AD bara fick ha sub-C i stål hemma och beställa allt annat skulle du som kund kunna pruta mer. Nu när de måste ligga ute med pengar i lady-DJ och svindyra DDs som inte säljer ofta, då blir såklart prutmånen på populära (de klockor du vill köpa) modeller lägre, då de måste ha en bra omsättning och vinst på de modeller som faktiskt är lättsålda.

Är det nån du ska vara grinig på är det klocktillverkaren själv som inte lämnar tillräckligt stora rabatter till AD på stora inköp samtidigt som de tvingas ta in "skit"-modeller.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nja, AD har inte så höga marginaler när allt kommer omkring efter personal- och lokalkostnader etc. "Problemet" med premiumprodukter är leverantörens krav på att det ska vara fina lokaler, viss lagerhållning och kompetent personal. Om en Rolex AD bara fick ha sub-C i stål hemma och beställa allt annat skulle du som kund kunna pruta mer. Nu när de måste ligga ute med pengar i lady-DJ och svindyra DDs som inte säljer ofta, då blir såklart prutmånen på populära (de klockor du vill köpa) modeller lägre, då de måste ha en bra omsättning och vinst på de modeller som faktiskt är lättsålda.

Är det nån du ska vara grinig på är det klocktillverkaren själv som inte lämnar tillräckligt stora rabatter till AD på stora inköp samtidigt som de tvingas ta in "skit"-modeller.
Visst har de kostnader men tittar man tex på Nymans så gör de ca 10% i ren vinst vilket är riktigt bra :)
 

gonza

Panerai
Gråhandlare i mina ögon är samtliga återförsäljare som inte är AD. Varför vi dock kallar icke AD återförsäljare som säljer begagnat för gråhandlare förstår jag dock inte då AD generellt nte säljer begagnat. Precis som en bil tappar 20-30% i värde så snart den lämnar bilhallen tappar klockan lika mycket så snart den lämnar AD. Jag röstar i vilket fall för beggat "helst mint" och dom seriösa återförsäljarna som generellt kallas "gråhandlare"
 

gonza

Panerai
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?
Nja, det är att ta det steget för långt. Att kalla en återförsäljare av begagnade klockor kriminell? Njaa. så vitt jag vet så säljer inte många AD beggat?
 

Brodeur

Omega
Är det tillåtet, så är det ok, är det inte, så är det inte ok. Vi borde inte rättfärdiga halvt olagliga affärer, utan istället kämpa för att det blir lagligt och möjligt för alla. Jag tycker att det är alldeles för mycket hysteri kring klockorna. Vi skapar medvetet den gråa och svarta marknaden, gynnar kriminalitet, bara för att sälja mera, men undrar om det inte skulle ge till och med bättre resultat om det hade varit tillåtet för alla (fysiska eller online) att sälja dem?

Ursäkta men vad svamlar du om?

Det är snarare tvärt om, företag får inte neka andra att sälja
Kanske inte. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det är inte olagligt i lagens mening, men är det grått så är det inte riktigt "rumsrent", eller hur.
Tror du lyssnar för mycket på klockhandlare i sverige, löjlig frågeställnnig så länge klockan är ny och cert mm är stämplade av riktigt åf. finns ingen mer internationell produkt utan några som helst landsanpassningar.
 
Jag förstår inte helt varför det finns world wide warranty på klockorna när AD blir sura för att klockan är köpt i utlandet? Om jag bor i New York i 2 år och sen flyttar till Sverige och skulle behöva köra garantisak så fråga AD vart klockan än köpt är den köpt i utlandet ska dom ha 2000kr för att skicka iväg den på garanti! Det är ganska dåligt system egentligen, fine om det kostar ett par hundringar helt ok, men finns en AD här i Oslo som tar 2500 om klockan inte är kjöpt hos dom!
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jag förstår inte helt varför det finns world wide warranty på klockorna när AD blir sura för att klockan är köpt i utlandet? Om jag bor i New York i 2 år och sen flyttar till Sverige och skulle behöva köra garantisak så fråga AD vart klockan än köpt är den köpt i utlandet ska dom ha 2000kr för att skicka iväg den på garanti! Det är ganska dåligt system egentligen, fine om det kostar ett par hundringar helt ok, men finns en AD här i Oslo som tar 2500 om klockan inte är kjöpt hos dom!
Tror inte tillverkaren skulle bli jätteglad om ADn tar betalt för garantiärenden.
 
Tror inte tillverkaren skulle bli jätteglad om ADn tar betalt för garantiärenden.

Och ändå läser man ofta om vissa AD som rutinmässigt tar ut hutlösa sk. fraktavgifter på tusentals kronor vid garantiärenden på klockor som inte är köpta hos just den ADn, trots världsgaranti. Tillverkarna verkar ju inte heller ta detta seriöst då de låter AD hållas.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Och ändå läser man ofta om vissa AD som rutinmässigt tar ut hutlösa sk. fraktavgifter på tusentals kronor vid garantiärenden på klockor som inte är köpta hos just den ADn, trots världsgaranti. Tillverkarna verkar ju inte heller ta detta seriöst då de låter AD hållas.
Jo men tror inte heller ad berättar för tillverkaren att dom lät kunden betala X antal tusen för frakten.
 
Det är fine om dom ska ha liksom en 300-400 kanske men när det börjar gå upp mot 1000-2500 då är det bara helt sjukt ju, halva vägen till service
 
Topp