• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett litet amerikanskt cocktailur

frere

Audemars
2-Faktor
Ok, jag vet att gamla damklockor inte är det hetaste på KS. Men jag tycker ändå att den var är lite kul så den får en liten tråd. Här är en liten Elgin på c:a 90 år på nacken:
IMG_1615.JPG

Uret är alltså amerikanskt och har tillhört min frus farmors mor, som var född på 1890-talet. Sannolikt är den från mitten av 20-talet (?) och den har antagligen mestadels legat oanvänd i en låda under de senaste 50 åren, tills den hamnade hemma hos oss igår. Verket ser rent och prydligt ut och 12h efter uppdrag tickar den fortfarande, dock fem minuter före. Tavlan har som synes en rejäl patina (oxidering?), men det är väl tveksamt hur mycket man ska våga ge sig på den. Några tips? Fuktad tops gjorde varken av eller till. Trycket är fint och intakt och det vore synd att förstöra något.
IMG_1616.JPG
IMG_1617.JPG

Enligt baklocket är den 14k gold filled, vilket väl innebär ett lite tjockare guldlager än plätering och gissningsvis silver som bas. Den är dock jämnt silverfärgad, och då den inte visar några spår av nötning antar jag att det är 14k vitguld som avses?
IMG_1618.JPG

Armbandet är tidstypiskt och stängs med ett otroligt smalt spänne som faktiskt är utformad väldigt mycket som en modern dykarclasp, komplett med fem olika steg för förlängning (den passar uppskattningsvis handleder från 13 till 14 cm...)

Värdet är ju inte speciellt högt på en sån här klocka, och den är kanske inte speciellt användbar till vardags heller. Men med familjeproviniens och gammelfarmors monogram på baksidan är den en given festklocka för udda tillfällen!
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Sweet! Härlig liten klocka med underbar proveniens. Håller med @MrPlow , låt den vara som den är och bär den med fransig cocktailklänning på nästa fest (inte du alltså, din fru)!
 
Topp