R
Red Scream
Guest
Tjao!
Jag har en fråga om något jag funderat på länge: vilka kriterier kan/ska användas för att bedöma själva urverkets kvalitet på en klocka? Om vi lyfter ut allt annat i ekvationen, historia, tradition, marknadsföring, ”det här märket var först med det och det och det,” stålets hårdhet, finishen, alla hantverksmässiga detaljer, alla extrakomplikationer, hur snygg klockan är, hur mycket energi som lagts på passformen, lumens lyshet, antal tillverkade ur per år... allt utom själva maskineriet, vad är kvar då?
Är det bara (1) förmågan att hålla tiden (d v s sekunder fel per dygn), (2) kvaliteten på kugghjulen, (3) hur länge urverket håller ihop, (4), sannolikheten för motorhaveri...?
Nyligen såg jag den gamla filmsnutten om Hamiltonklockor. Själva principen bakom ett urverk är inte så komplicerad? Du behöver en energikälla, sedan lite växlar, och ett balanshjul. Därifrån är det en matematisk fråga om kugghjulens storlek för att få rätt minuter och timmar.
Nyligen var jag också på en välkänd AD i en större stad i östra Sverige och kollade på en klocka i 70-tkrklassen och en annan i 55-tkrklassen. Pratade med urmakaren. Han indikerade med hela kroppen att urverket i 55-tkrklassen inte alls var lika bra som den andra klockan och jag var för korkad för att fråga varför... så därför gör jag det nu!
Jag har en fråga om något jag funderat på länge: vilka kriterier kan/ska användas för att bedöma själva urverkets kvalitet på en klocka? Om vi lyfter ut allt annat i ekvationen, historia, tradition, marknadsföring, ”det här märket var först med det och det och det,” stålets hårdhet, finishen, alla hantverksmässiga detaljer, alla extrakomplikationer, hur snygg klockan är, hur mycket energi som lagts på passformen, lumens lyshet, antal tillverkade ur per år... allt utom själva maskineriet, vad är kvar då?
Är det bara (1) förmågan att hålla tiden (d v s sekunder fel per dygn), (2) kvaliteten på kugghjulen, (3) hur länge urverket håller ihop, (4), sannolikheten för motorhaveri...?
Nyligen såg jag den gamla filmsnutten om Hamiltonklockor. Själva principen bakom ett urverk är inte så komplicerad? Du behöver en energikälla, sedan lite växlar, och ett balanshjul. Därifrån är det en matematisk fråga om kugghjulens storlek för att få rätt minuter och timmar.
Nyligen var jag också på en välkänd AD i en större stad i östra Sverige och kollade på en klocka i 70-tkrklassen och en annan i 55-tkrklassen. Pratade med urmakaren. Han indikerade med hela kroppen att urverket i 55-tkrklassen inte alls var lika bra som den andra klockan och jag var för korkad för att fråga varför... så därför gör jag det nu!