Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul, tack för den eventuella infon! Jo, hon har tur! Tyvärr berättade hon att det fanns en till klocka för 40kr på samma loppis, som var rektangulär och hade blå visare. Men hon tyckte att Evan var snyggare, så hon köpte bara den. Hade varit riktigt kul att veta vad det var för tank med blånerade visare hon hoppade över!Verket är väldigt likt det som sitter i mitt fickur som jag har ärvt efter min morfar. Det är en Garonne, ser ut så här:
Tog väl i när jag sa väldigt likt... men det finns vissa likheter iaf!
Riktigt vacker klocka denna EVA! Hon har tur din syster!
Hej!
Min lillasyster köpte denna på en loppis för 40kr. Jag ska snickra ihop ett läderband till den, men passar på att kika lite närmre. Riktigt fin, med breguet-index, 25mm och tickar på fint. Någon som vet vad det är för urverk som sitter i?
Förlåt men jag tycker inte att de verken ser ett dugg lika ut förutom åldern. om du söker på mikrolisk.de så finns det ett par kandidater på märket eva.Verket är väldigt likt det som sitter i mitt fickur som jag har ärvt efter min morfar. Det är en Garonne, ser ut så här:
Tog väl i när jag sa väldigt likt... men det finns vissa likheter iaf!
Riktigt vacker klocka denna EVA! Hon har tur din syster!
Förlåt men jag tycker inte att de verken ser ett dugg lika ut förutom åldern. om du söker på mikrolisk.de så finns det ett par kandidater på märket eva.
Tycker mig känna igen bryggdesignen @Psykel , skulle tippa på ebauche.
Edit: @Stroboman , ditt verk är dock väldigt vackert. IWC-vibbar
Tack!FHF gjorde en mängd urverk av denna modell så exakt vilken är svårt att säga men förmodligen 30 serien, men kan även vara tidigare och vara t ex ett FHF 2. De brukade märka verken på ovansidan så skulle du en dag plocka isär den så vet du var det står.
Förlåt men jag tycker inte att de verken ser ett dugg lika ut förutom åldern. om du söker på mikrolisk.de så finns det ett par kandidater på märket eva.
Tycker mig känna igen bryggdesignen @Psykel , skulle tippa på ebauche.
Edit: @Stroboman , ditt verk är dock väldigt vackert. IWC-vibbar
Bör väl vara boilat freres som tillverkat boetten?Tack!
Här är insidan av baklocket. Något intressant att utläsa från det?
Härligt, tack för hjälpen! Jag är inte superinsatt i nörderier gällande schweiziska klockor, då jag har fokus på Seiko!Bör väl vara boilat freres som tillverkat boetten?
@rogart-63 Adam gjorde först några tester med symaskiner! Men, nej, sen fick han en bil! Och sedan har det ju tickat på rätt så bra för Adams Oplar!Har du ingen Adam klocka?
Jag tänker dock inte plocka isär den så pass mycket!Ja man måste titta på ovansidan där man ofta skrev in kalibern. Tror att man använde mer eller mindre samma verk upp i 1xx serien men samtidigt hade man flera olika urverk parallellt som är helt olika så det är inte lätt att hitta helt rätt, så en FHF 76 är helt olik en FHF 73 men nästan samma som en FHF 30.
@Martin Lovasz och @rogart-63 ni sitter inne med fantastiska kunskaper! Det är fantastiskt att få ta del av detta!Ja man måste titta på ovansidan där man ofta skrev in kalibern. Tror att man använde mer eller mindre samma verk upp i 1xx serien men samtidigt hade man flera olika urverk parallellt som är helt olika så det är inte lätt att hitta helt rätt, så en FHF 76 är helt olik en FHF 73 men nästan samma som en FHF 30.