• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Expert på datumjustering på nyare ETA-Valjoux 7750

D

Deleted member 1154

Guest
Behöver hjälp med datumjustering på ett nyare ETA-Valjoux 7750 verk... vart kan man vända sig? Det är en Sinn 358 klocka, datumet växlar 06.40 på morgonen istället för 0.00 , dagen växlar rätt vid 0.00

/Tack
 

6r15c

Omega
Här har du en film som visar att man kan justera dem individuellt så att de slår om mer närmare i tid. Och inte 6h och 40min mellan dem.
Q

Har någon urmakare skruvat med den tidigare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lyft av visarna, snurra fram klockan tills datumet skiftar och sätt tillbaka visarna kl 24:00.

Alla urmakare kan lösa det. AD för Sinn är Eriksson Urhandel.
 
Senast ändrad:

6r15c

Omega
Lyft av visarna, snurra fram klockan tills datumet skiftar och sätt tillbaka visarna kl 24:00.

Alla urmakare kan lösa det. AD för Sinn är Eriksson Urhandel.
Ja det är rätt om det bara hade varit datum. Men problemet är att det är 6 timmar o 40 minuter mellan omslagen för dag o datumen. Då måste man ÄVEN fixa till kuggen i modulen som synkar dem (som synes i filmen).
Sen får man synka visarna, samt som du säger en urmakare kan fixa det.

Men det jag är ute efter är om någon urmakare har skruvat i den och gjort en miss vid monteringen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är rätt om det bara hade varit datum. Men problemet är att det är 6 timmar o 40 minuter mellan omslagen för dag o datumen. Då måste man ÄVEN fixa till kuggen i modulen som synkar dem (som synes i filmen).
Sen får man synka visarna, samt som du säger en urmakare kan fixa det.

Men det jag är ute efter är om någon urmakare har skruvat i den och gjort en miss vid monteringen?
Uppfattat, läste slarvigt.
Alla utbildade urmakare kan skruva ETA, bara att lämna in.
 
Topp