• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Expertis och råd sökes!

Axiom

Panerai
2-Faktor
Som en ridå över lyckan för min första dyrare klocka så går den inte bra. Älskar hur klockan ser ut men den går för snabbt. Ca 3 min/dygn.
Jag har varit i kontakt med säljaren och de tycker jag ska ge det lite tid, såvitt jag vet borde det inte göra någon skillnad? Dock är de tillmötesgående och säger att jag har garanti, skicka tillbaka så löser vi det. Jag får då stå för frakten dit, de löser resten. Då de har servat den anser de att det borde vara en ruckning maximalt.
Jag funderar ändå på att lämna den på kostnadsförslag i Sverige för att se vad som är fel. Och om det inte är dyrt, åtgärda det här.
Problemet är att om klockan öppnats gäller inte garantin från säljaren längre. Men jag tycker det hade varit skönt att få det åtgärdat på plats. Syns det om klockan blivit öppnad? Dvs kan jag fråga om kostnadsförslag här och om det är enklare åtgärda här, annars utnyttja garantin från säljaren? Eller ser de att klockan är öppnad och vägrar ta i den då?
Klockan det handlar om är en rolex gmt2 16710.
Vad är era expertråd?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ifall du har garanti som bara gäller ifall klockan är orörd så skulle jag inte chansa. Skicka klockan och be om snabb hantering. Skulle det inte lösa problemet så lämna in den hos Rob E och skica räkningen till säljaren men du bör åtminstone ge säljaren chansen att åtgärda problemet
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Ifall du har garanti som bara gäller ifall klockan är orörd så skulle jag inte chansa. Skicka klockan och be om snabb hantering. Skulle det inte lösa problemet så lämna in den hos Rob E och skica räkningen till säljaren men du bör åtminstone ge säljaren chansen att åtgärda problemet

En ytterligare dimension är att säljaren är i Italien. Har hört skräckhistorier om att skicka klockor dit. Optimala för mig hade varit om de betalar för genomgång här i Sverige. Hade tom nöjt mig om de betalade 50%.. Förhoppningsvis är det ju en mindre fix bara.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om du har nära till Rob E, eller annan Rolex-urmakare, så tycker jag att du ska gå dit och be dem köra klockan i timern, för att mäta gång inklusive amplitud och variation. Det görs utan att öppna klockan och ger urmakaren en snabb indikation på vad det ev kan handla om.

A
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Om du har nära till Rob E, eller annan Rolex-urmakare, så tycker jag att du ska gå dit och be dem köra klockan i timern, för att mäta gång inklusive amplitud och variation. Det görs utan att öppna klockan och ger urmakaren en snabb indikation på vad det ev kan handla om.

A
Låter som en bra idé!
Bor i Linköping, någon som känner till bästa urmakaren i trakterna? Finns ingen ad i närheten tyvärr.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Låter som en bra idé!
Bor i Linköping, någon som känner till bästa urmakaren i trakterna? Finns ingen ad i närheten tyvärr.
Kanske kan ta kontakt med Tony på TTT? Bor väl i Norrköping och är - så vitt jag förstått - tillräckligt insatt för att kanske vara till hjälp.

För övrigt syns det inte om klockan öppnas av en urmakare, såvida den inte "plomberats" med en färgklick - men det ser du ju.

Edit: Rolexhandlare finns ju i Jönköping också. Slå dem en signal. Kan vara värt en timme i bilen - eller så - för "peace of mind".

A
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Kanske kan ta kontakt med Tony på TTT? Bor väl i Norrköping och är - så vitt jag förstått - tillräckligt insatt för att kanske vara till hjälp.

För övrigt syns det inte om klockan öppnas av en urmakare, såvida den inte "plomberats" med en färgklick - men det ser du ju.

Edit: Rolexhandlare finns ju i Jönköping också. Slå dem en signal. Kan vara värt en timme i bilen - eller så - för "peace of mind".

A
Är Tony urmakare?
Jag ser ingen färgklick, endast ett klistermärke med deras namn på. Borde dock inte vara i vägen för att öppna klockan.
Jönköping kan vara ett alternativ, har dock inte tillgång till bil, men kan bli en utflykt isåfall!
Är det dumt att låta en urmakare i Linköping skicka den till ad de använder sig av?
Stort tack för hjälpen!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är Tony urmakare?
Jag ser ingen färgklick, endast ett klistermärke med deras namn på. Borde dock inte vara i vägen för att öppna klockan.
Jönköping kan vara ett alternativ, har dock inte tillgång till bil, men kan bli en utflykt isåfall!
Är det dumt att låta en urmakare i Linköping skicka den till ad de använder sig av?
Stort tack för hjälpen!
Tony är - tror jag - självlärd. Jag kan ha fel.

Ingen bra idé att låta en urmakare - som inte kan Rolex - skicka klockan. Tycker att du kan ta kontakt med Tony i PM via TTT, så kan han själv utveckla det jag bara anar och inte alls vet, huruvida han kan hjälpa dig eller inte.

Om du befinner dig i Stockholm är det enkelt att gå in till Rob E och helt enkelt höra om någon av urmakarna kan hjälpa dig "on the fly". Om de har tid brukar de kunna vara till stor hjälp.

A
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Tony är - tror jag - självlärd. Jag kan ha fel.

Ingen bra idé att låta en urmakare - som inte kan Rolex - skicka klockan. Tycker att du kan ta kontakt med Tony i PM via TTT, så kan han själv utveckla det jag bara anar och inte alls vet, huruvida han kan hjälpa dig eller inte.

Om du befinner dig i Stockholm är det enkelt att gå in till Rob E och helt enkelt höra om någon av urmakarna kan hjälpa dig "on the fly". Om de har tid brukar de kunna vara till stor hjälp.

A

Pm är skickat till Tony nu. Befinner mig tyvärr inte i Sthlm mycket alls. Annars hade jag knallat till rob e direkt.
Tack, din expertis uppskattas :)
T
 
Topp